07-16-2019, 10:11 PM
Bobines die verslijten lijkt zo is mijn ervaring ook te maken te kunnen hebben met long life bougies, te lang door rijden met te oude bobines, om de onderhoudskosten gedurende de eerste 100.000 km laag te houden.
BMW hanteert dacht ik een termijn van 60000 km voor de relatief dure bougies (3 cilinder B38, 4 cilinder B48). Ik neig zelf naar verkorten van dit interval, zeker als de motor vaak in wat drukker verkeer wordt gebruikt.
Heb bij mijn oudere auto van bijna 23 jaar al 2 keer meegemaakt dat de bobine er mee ophield (250 EUR per bobine). Wil je eigenlijk niet ervaren als de kaarsjes zelf 3 EUR per stuk kosten. Hoe meer versleten een bougie, hoe zwaarder de bobine het krijgt om een vonk te produceren. En dat is niet goed voor de levensduur van de bobines.
BMW hanteert dacht ik een termijn van 60000 km voor de relatief dure bougies (3 cilinder B38, 4 cilinder B48). Ik neig zelf naar verkorten van dit interval, zeker als de motor vaak in wat drukker verkeer wordt gebruikt.
Heb bij mijn oudere auto van bijna 23 jaar al 2 keer meegemaakt dat de bobine er mee ophield (250 EUR per bobine). Wil je eigenlijk niet ervaren als de kaarsjes zelf 3 EUR per stuk kosten. Hoe meer versleten een bougie, hoe zwaarder de bobine het krijgt om een vonk te produceren. En dat is niet goed voor de levensduur van de bobines.