05-29-2022, 07:54 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 05-29-2022, 08:04 PM door BMW118iED.)
Over bougies.
Van 60.000 tot 83.000 km zaten er Champion BMW bougies in de auto. Daarna ben ik overgeschakeld op NGK 94201 bougies.
Ik heb sterk de indruk dat de NGK bougies geschikter zijn dan de Champion bougies. Afgaande op het beeld dat ze laten zien als je een dik 20000 km oude Champion en NGK naast elkaar legt.
http://www.wallaceracing.com/plug-reading-lm.html
Het verspringen van de verkleuring op de 'ground' strap is bij de NGK meer halverwege dan bij de Champion het geval is. Bij de champion begint de verkleuring eerder vanaf het punt dat deze op de bougie aan de bougies bevestigd zit. Een indicatie dat de heat range van de Champion te warm is....en dat de NGK 94201 wat dat betreft beter past bij mijn auto.
De tweede observatie gaat over de base-ring. Bij de Champion is deze voor de helft gekleurd. Bij de NGK is deze volledig gekleurd. De NGK bougie was i.c.m. een rijker mengsel dan de Champion. Wel heb ik de indruk dat de electrode van de NGK na ruim 22.000 km al zodanig was dat het beste er van af was. Dit is weer in lijn met observaties op onderstaande site over B58 motoren
https://bimmerprofs.com/b58-worn-out-spark-plugs/
De komende bougiewissel (127.500 km) ergens over een jaar dus ga ik mogelijk Bosch bougies proberen. Die werken ook goed bij mijn Volvo. En schijnen qua electrode wat minder te slijten. De auto is niet getuned. Dus zou wat dat betreft de Bosch geen probleem moeten zijn. Champion (wordt door BMW gemonteerd) hoef ik niet meer in de motor te hebben.
De NGK bougietjes kosten 10 - 15 EUR per stuk. De Bosch bougies zijn te vinden voor iets minder dan 10 EUR per stuk.
Verder vandaag de auto uitgelezen. Motorisch geen foutmeldingen. Omdat ik met delphi software niet een 2018 auto kan uitlezen kom ik niet in de DME en de computer van de automaat. Jammer.....maar is niet anders. De aanwezige foutmeldingen in de overige modules kon ik wel netjes wissen. Ik ga er vanuit dat de meldingen die ik had veroorzaakt zijn door een te laag voltage van de accu.
Na reset alleen een foutmelding op de DAB antenne en een foutmelding op de FEM (zal te maken hebben met retrofit van verkeersborden info in dashboard).
Van 60.000 tot 83.000 km zaten er Champion BMW bougies in de auto. Daarna ben ik overgeschakeld op NGK 94201 bougies.
Ik heb sterk de indruk dat de NGK bougies geschikter zijn dan de Champion bougies. Afgaande op het beeld dat ze laten zien als je een dik 20000 km oude Champion en NGK naast elkaar legt.
http://www.wallaceracing.com/plug-reading-lm.html
Het verspringen van de verkleuring op de 'ground' strap is bij de NGK meer halverwege dan bij de Champion het geval is. Bij de champion begint de verkleuring eerder vanaf het punt dat deze op de bougie aan de bougies bevestigd zit. Een indicatie dat de heat range van de Champion te warm is....en dat de NGK 94201 wat dat betreft beter past bij mijn auto.
De tweede observatie gaat over de base-ring. Bij de Champion is deze voor de helft gekleurd. Bij de NGK is deze volledig gekleurd. De NGK bougie was i.c.m. een rijker mengsel dan de Champion. Wel heb ik de indruk dat de electrode van de NGK na ruim 22.000 km al zodanig was dat het beste er van af was. Dit is weer in lijn met observaties op onderstaande site over B58 motoren
https://bimmerprofs.com/b58-worn-out-spark-plugs/
De komende bougiewissel (127.500 km) ergens over een jaar dus ga ik mogelijk Bosch bougies proberen. Die werken ook goed bij mijn Volvo. En schijnen qua electrode wat minder te slijten. De auto is niet getuned. Dus zou wat dat betreft de Bosch geen probleem moeten zijn. Champion (wordt door BMW gemonteerd) hoef ik niet meer in de motor te hebben.
De NGK bougietjes kosten 10 - 15 EUR per stuk. De Bosch bougies zijn te vinden voor iets minder dan 10 EUR per stuk.
Verder vandaag de auto uitgelezen. Motorisch geen foutmeldingen. Omdat ik met delphi software niet een 2018 auto kan uitlezen kom ik niet in de DME en de computer van de automaat. Jammer.....maar is niet anders. De aanwezige foutmeldingen in de overige modules kon ik wel netjes wissen. Ik ga er vanuit dat de meldingen die ik had veroorzaakt zijn door een te laag voltage van de accu.
Na reset alleen een foutmelding op de DAB antenne en een foutmelding op de FEM (zal te maken hebben met retrofit van verkeersborden info in dashboard).