04-21-2022, 08:42 PM
Ondertussen heeft ook de Volvo rondom Michelin 225/45R17 pilot sport 4 banden.
Fijne band, zo was mijn conclusie 4 jaar terug toen ik destijds de voorbanden bij de Volvo voor veel te veel geld liet vervangen bij Profile banden.
Na flink wat km's met de te harde Pirelli band op de achteras was het nu ook tijd voor deze set banden om vervangen te worden door de Michelins. Conclusie (net als bij de BMW) dat had ik veel eerder moeten doen!
Wat betreft Volvo, klemmetjes raamlijsten langs de voorruit en op het dak, nieuwe voorbanden, dubbelglas in de zijramen. De auto werd er flink stiller van. Ik had deze week voor het eerst een gevoel dat de auto nauwelijks ouder is dan de ruim 16 jaar jongere BMW. Een prestatie voor een 20 jaar oude auto met bijna 400.000 km op de teller. Maar dat is alleen mogelijk als de auto goed onderhouden is en defecte / verouderde / versleten onderdelen vervangen zijn. In het bijzonder het onderstel is daar gevoelig voor. Maar ook rammels veroorzaakt door loszittende of afgebroken klemmetjes.
De Volvo heeft inmiddels het duurste audio systeem af fabriek aan boord. Helaas is de speaker links voor defect....maar in de basis is het geluid zeker niet minder dan de BMW met Harman Kardon speaker / versterker.
De motor blijft verslavend, iets wat ik niet kan zeggen van de 3 cilinder BMW motor. In de stad / randstad neem ik graag de BMW. Voor langere ritten neem ik inmiddels liever de Volvo. Het blijft een geweldige limousine die merkbaar is ontworpen om langere afstanden af te leggen dan je met de 1 serie zou doen. In augustus dit jaar heb ik hem 7 jaar in bezit. Komende maand laat ik een foto resp. video reportage maken van de auto.
Neemt niet weg dat ik heel blij ben met de BMW en dat ik vroeg of laat toch de overstap maak van twee auto's naar een auto. De 540i of 530i maken dan de grootste kans om als opvolger te gaan dienen. Grote auto's zijn fijn, rustgevend maar ook vooral geschikt om langere ritten af te leggen. Langere ritten waar ik de BMW ondanks z'n positieve punten niet in vindt uitblinken. Niet in de laatste plaats vanwege de 3 cilinder in het vooronder. De 3 cilinder die op LPG vlotter oppakt dan op benzine. Maar de 3 cilinder die op de snelweg nooit de souplesse heeft van de 5 cilinder in de Volvo of een 6 in lijn in de 540i.
Om het comfort in de BMW wat te vergrote overweeg ik op zoek te gaan naar de M-sport dakota sportstoelen, en een mooi echt lederen sportstuur i.p.v. het huidige stuur. Technisch gaat ook de BMW met gemak de 200.000 aantikken. Goed onderhoud is daarvan de belangrijkste reden.
Wel een vraagje : wanneer moeten waterpomp & multiriem bij de X38 motoren vervangen worden?
Fijne band, zo was mijn conclusie 4 jaar terug toen ik destijds de voorbanden bij de Volvo voor veel te veel geld liet vervangen bij Profile banden.
Na flink wat km's met de te harde Pirelli band op de achteras was het nu ook tijd voor deze set banden om vervangen te worden door de Michelins. Conclusie (net als bij de BMW) dat had ik veel eerder moeten doen!
Wat betreft Volvo, klemmetjes raamlijsten langs de voorruit en op het dak, nieuwe voorbanden, dubbelglas in de zijramen. De auto werd er flink stiller van. Ik had deze week voor het eerst een gevoel dat de auto nauwelijks ouder is dan de ruim 16 jaar jongere BMW. Een prestatie voor een 20 jaar oude auto met bijna 400.000 km op de teller. Maar dat is alleen mogelijk als de auto goed onderhouden is en defecte / verouderde / versleten onderdelen vervangen zijn. In het bijzonder het onderstel is daar gevoelig voor. Maar ook rammels veroorzaakt door loszittende of afgebroken klemmetjes.
De Volvo heeft inmiddels het duurste audio systeem af fabriek aan boord. Helaas is de speaker links voor defect....maar in de basis is het geluid zeker niet minder dan de BMW met Harman Kardon speaker / versterker.
De motor blijft verslavend, iets wat ik niet kan zeggen van de 3 cilinder BMW motor. In de stad / randstad neem ik graag de BMW. Voor langere ritten neem ik inmiddels liever de Volvo. Het blijft een geweldige limousine die merkbaar is ontworpen om langere afstanden af te leggen dan je met de 1 serie zou doen. In augustus dit jaar heb ik hem 7 jaar in bezit. Komende maand laat ik een foto resp. video reportage maken van de auto.
Neemt niet weg dat ik heel blij ben met de BMW en dat ik vroeg of laat toch de overstap maak van twee auto's naar een auto. De 540i of 530i maken dan de grootste kans om als opvolger te gaan dienen. Grote auto's zijn fijn, rustgevend maar ook vooral geschikt om langere ritten af te leggen. Langere ritten waar ik de BMW ondanks z'n positieve punten niet in vindt uitblinken. Niet in de laatste plaats vanwege de 3 cilinder in het vooronder. De 3 cilinder die op LPG vlotter oppakt dan op benzine. Maar de 3 cilinder die op de snelweg nooit de souplesse heeft van de 5 cilinder in de Volvo of een 6 in lijn in de 540i.
Om het comfort in de BMW wat te vergrote overweeg ik op zoek te gaan naar de M-sport dakota sportstoelen, en een mooi echt lederen sportstuur i.p.v. het huidige stuur. Technisch gaat ook de BMW met gemak de 200.000 aantikken. Goed onderhoud is daarvan de belangrijkste reden.
Wel een vraagje : wanneer moeten waterpomp & multiriem bij de X38 motoren vervangen worden?