04-22-2021, 11:57 PM
Ben met de BMW toch aan het kijken naar andere remmen. Remt op zich OK. Maar remschijven zijn (helaas) na 80000 km eigenlijk niet super meer. Er zitten nu bijna 10000 km nieuwe blokken op van Ferrodo. De schijven zullen het nog wel zo'n 10000 tot 20000 uithouden. Maar vermoed dat dan de schijven al onder de minimale dikte zitten, zo dat nu al niet het geval is. Bij de aanstaande wissel van winter naar zomer wielen zal ik de voorste remschijven eens gaan opmeten.
Heb inmiddels al wel de remklauwen passend bij een 125i B48 (de 312mm remschijven variant) weten te vinden. Wil die combineren met de wissel op Goodridge remslangen. De achteras wordt dan de geventileerde schijf i.p.v. een massieve schijf achter. Van zowel mijn Volvo als ooit een E34 5 serie weet ik dat de overstap op geventileerd achter ook een fijne upgrade was.
Mijn 2e auto (volvo S60 2002) heeft al jaren i.p.v. (onderbemeten) 305mm remschijven de 336mm remschijven (ook krappe 30mm grotere schijven) die op de veel grotere XC90 van Volvo zitten. Ik heb over +/- 80000 km (wel minder stadsverkeer) wezenlijk minder slijtage aan remschijven bemerkt dan met de huidige 284mm remschijfjes op de BMW.
Grotere remschijven = minder slijtage van remschijven. En ik vermoed toch ook meer remvermogen + reserve. Qua remblokken zal ik bij deze klauwen ook gebruik gaan maken van de Ferodo blokken. Die bevallen me prima.
Verder vandaag kunnen constateren dat Prins inmiddels de G30 5 serie ook van LPG kan voorzien volgens hun website. Hele serie met B48 blok tot en met de 530e aan toe. Komende jaren blijf ik doorrijden met de BMW. En dat bevalt me prima. Heb de auto inmiddels al weer 2,5 jaar. En in die tijd 56000 km afgelegd. Heel erg fijne km's. Zeker nadat ik de serie schokdempers heb vervangen voor de Bilstein B8 dempers i.c.m. M-sport vering + stabilisator van een M135i op de achteras. Een heerlijke rijders auto. Zelfs met 136 PK en200+....koppel.
Toch......ooit overweeg ik mijn andere auto weg te doen. En wil dan weer terug naar een grotere auto. Op dit moment staat de 5 serie bovenaan het verlang lijstje. Als tweede een Volvo S60 van de laatste serie. Ik meen iets kleiner dan de 5 serie, maar wel veel exclusiever omdat je ze veel minder vaak ziet.
Komende dagen wordt de BMW netjes in de was gezet. Zodat ie weer tegen de zomermaanden beschermd is. Blijft een leuk autootje. Wel langzaam aan toe aan kleine upgrades / preventieve acties.
Heb inmiddels al wel de remklauwen passend bij een 125i B48 (de 312mm remschijven variant) weten te vinden. Wil die combineren met de wissel op Goodridge remslangen. De achteras wordt dan de geventileerde schijf i.p.v. een massieve schijf achter. Van zowel mijn Volvo als ooit een E34 5 serie weet ik dat de overstap op geventileerd achter ook een fijne upgrade was.
Mijn 2e auto (volvo S60 2002) heeft al jaren i.p.v. (onderbemeten) 305mm remschijven de 336mm remschijven (ook krappe 30mm grotere schijven) die op de veel grotere XC90 van Volvo zitten. Ik heb over +/- 80000 km (wel minder stadsverkeer) wezenlijk minder slijtage aan remschijven bemerkt dan met de huidige 284mm remschijfjes op de BMW.
Grotere remschijven = minder slijtage van remschijven. En ik vermoed toch ook meer remvermogen + reserve. Qua remblokken zal ik bij deze klauwen ook gebruik gaan maken van de Ferodo blokken. Die bevallen me prima.
Verder vandaag kunnen constateren dat Prins inmiddels de G30 5 serie ook van LPG kan voorzien volgens hun website. Hele serie met B48 blok tot en met de 530e aan toe. Komende jaren blijf ik doorrijden met de BMW. En dat bevalt me prima. Heb de auto inmiddels al weer 2,5 jaar. En in die tijd 56000 km afgelegd. Heel erg fijne km's. Zeker nadat ik de serie schokdempers heb vervangen voor de Bilstein B8 dempers i.c.m. M-sport vering + stabilisator van een M135i op de achteras. Een heerlijke rijders auto. Zelfs met 136 PK en200+....koppel.
Toch......ooit overweeg ik mijn andere auto weg te doen. En wil dan weer terug naar een grotere auto. Op dit moment staat de 5 serie bovenaan het verlang lijstje. Als tweede een Volvo S60 van de laatste serie. Ik meen iets kleiner dan de 5 serie, maar wel veel exclusiever omdat je ze veel minder vaak ziet.
Komende dagen wordt de BMW netjes in de was gezet. Zodat ie weer tegen de zomermaanden beschermd is. Blijft een leuk autootje. Wel langzaam aan toe aan kleine upgrades / preventieve acties.