05-26-2022, 04:40 PM
(05-03-2022, 04:53 PM)BMW118iED schreef: Verbruik is mooi. Altijd een goed teken als een auto relatief weinig verbruikt.
Wat langere stukken doorrijden op normale snelheid met goed warme motor kan helpen uitlaat & katalysator schoon te branden.
Bij mijn Volvootje deze week na krap 3200 km en 3 maanden tijd een kwart liter olie toegevoegd. Olie is mooi lichtbruin. Uitlaat is zwartig, maar niet vettig. Ik vermoed dat ik krap een liter op 10000 km bij deze auto verbruik. Maar die heeft ook gewoon indirecte inspuiting / LPG. Dus eenmaal schoon blijft ie ook schoon.
Olie zal a.g.v. veroudering langzaam aan steeds donkerder worden. Bij directe inspuiting motoren met benzine gaat dit gepaard met extra roetvorming. Hoe beter de brandstofkwaliteit, hoe vollediger de verbranding hoe langer motor en olie van binnen schoon blijven.
Je kan tzt ook nog eens kijken hoeveel Bosch aangeeft qua km's dat je luchtmassameter & voorste lambda sensor mee moeten gaan. Bij sommige auto's is dit 160.000 km, bij andere 250.000 km. Vervangen na 160.000 km kan meestal geen kwaad. Komt verbruik & schone verbranding altijd ten goede.
Ondertussen 5000km gereden en 1 liter olie verbruikt, het is nog steeds niet naar mijn zin. Ten opzichte van eerst (1 op 1500km) wel een goede verbetering. Over een tijdje dat hok inruilen op een Alfa Tonale??