BMW F20 forum - BMW F21 forum
Olievebruik N13 motoren (114i, 116i en 118i) - Afdrukversie

+- BMW F20 forum - BMW F21 forum (http://www.bmwf2x.nl/forum)
+-- Forum: BMW 1-serie - F20 / F21 forum (http://www.bmwf2x.nl/forum/forumdisplay.php?fid=5)
+--- Forum: BMW F2x (http://www.bmwf2x.nl/forum/forumdisplay.php?fid=7)
+--- Topic: Olievebruik N13 motoren (114i, 116i en 118i) (/showthread.php?tid=270)

Pagina's: 1 2 3 4 5 6


Olievebruik N13 motoren (114i, 116i en 118i) - h3b - 12-21-2018

Ik merk bij mijn auto dat het olieverbruik ongeveer 1 liter is op +- 4500km bij een km.stand van 163.000km. Dat vind ik eigenlijk wat veel. De auto rookt niet, wel is binnenkant van de uitlaat licht zwart uitgeslagen. Klepseals is het niet, na stationair draaien en vervolgens gas geven is er geen rookwolk. Met mijn E90 heb ik lekkende klepseals gehad dus ik weet wat het is.  Volgens Wiki motors BMW N13 Engine (N13B16) is een maximaal verbruik van 1 liter op 1428km nog normaal, maar daar wil ik eigenlijk nog niet aan denken.
Motor zweet wel op een paar plekken maar dat verklaard het olieverbruik niet.
Wat ik vermoed is dat de olieschraapveren van de zuigers niet helemaal hun werk meer kunnen doen en dat er via die  weg dus olie verbrand, wat dan ook de kleur van de uitlaat verklaard. Ik wil bij de eerstvolgende beurt in het voorjaar een flush laten uitvoeren om te kijken of dit hierna verbeterd. Tot die tijd gooi ik er wel olie bij.

In de tussentijd ben ik wel benieuwd wat bij jullie het olieverbruik is en bij welke km.stand om zo een beter beeld te krijgen


Olievebruik N13 motoren (114i, 116i en 118i) - Peej - 12-21-2018

Heb er +-60.000km op en de auto is getuned. Zit op een liter op +-5000km. (0w30). Wil bij een oliewissel naar iets dikker, 5w40.


RE: Olievebruik N13 motoren (114i, 116i en 118i) - h3b - 12-21-2018

Dank je Peej. Dat ligt in lijn met de mijne, gezien het feit dat ik 1ton meer op de teller staat is dat niet raar dat het verbruik bij mij ietsjes hoger ligt.
Vond nog wel op internet iemand met een 3series met een N13 motor die ook rond de 1 liter op 5000km zat. Misschien is dit normaal voor dit type motor echter er wordt weinig over geschreven. Ben daarom wel benieuwd of het normaal is of niet. Als dit inderdaad normaal is dan hoef ik denk ik de flush niet eens uit te voeren. Ben benieuwd naar overige reacties.

-edit-
Gebruikte olie bij mij is Castrol 5W30 LL4


Olievebruik N13 motoren (114i, 116i en 118i) - JarnovedderF2x - 12-21-2018

1 liter op 4500km is nog ruim binnen de marge. Als je auto 1l op 1000km gaat gebruiken is er wel iets aan de hand. Maar zoals bij alleen nieuwe direct in gespoten motoren vervuilen de olieschraapveren. Daardoor dichten ze minder af en gaat de motor olie verbruiken. Nu is er van Mecateck een middel op de markt (soort olieflush) waar je 300km op moet rijden bij de olie in. En zul je zien dat het olieverbruik alweer verminderd. Zelf heb ik dit type motorblok ook. Maar heb eerlijk gezegd bijna geen olie verbruik.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk


Olievebruik N13 motoren (114i, 116i en 118i) - decorsa - 12-22-2018

De 118i van mij heeft nu 97000km. Gekocht met 84000km en na zelf 13000km te rijden nog geen olie verbruik.
Ik laat wel ieder jaar ongeacht de km een olie wissel doen ( bij alle auto's doe ik dat ).

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk


RE: Olievebruik N13 motoren (114i, 116i en 118i) - h3b - 12-23-2018

Zo te lezen zou dit blok dus minder olie moeten verbruiken en zal de oorzaak inderdaad in vastzittende olieschraapveren zitten. 
Wordt het  toch een flush bij de eerstvolgende beurt. Smile


RE: Olievebruik N13 motoren (114i, 116i en 118i) - BMW118iED - 12-28-2018

Volgens mij gebruikt BMW inmiddels geruime tijd Shell motorolie onder eigen label. Uit ervaring weet ik dat dit olie is die sterk reinigt, en bij motoren die wat olie verbruiken is het mij gelukt om het olieverbruik omlaag te krijgen door een aantal korte oliewissels achter elkaar uit te voeren.

Prijs olie per liter in een Shell fles is niet bijzonder hoog. En om de 30000 km / elke 2 jaar olie verversen is mijns inziens vragen om problemen.

Gisteren de BMW van mijn moeder aangemeld voor een oliewissel na 13000 km / 2 jaar en 3 maanden. Wat mij betreft te lang..... Deze 1-serie heeft 61.000 km gereden en lust ook een slokje olie. Tussen de beurten door heeft ie nu een maal extra olie gekregen. Is de 1.6 136PK motor in een F20 van eind 2013.


RE: Olievebruik N13 motoren (114i, 116i en 118i) - h3b - 12-29-2018

Beste BMW118iED, ik ben met je eens dat oliewissels elke 2 jaar of om de 30K km gewoonweg niet goed is voor de huidige motoren. De olie is dan allang niet meer in staat om z'n reinigende werking uit te voeren. Zelf vervang ik altijd elk jaar of na maximaal 15K km. Maar ja, aangezien ik niet de eerste eigenaar ben moet ik er vanuit gaan dat mijn voorganger waarschijnlijk de wissels gedaan heeft op basis wat de computer aangeeft en dus elke 30K km. Maar goed, olie is niet duur dus ik blijf hem wel aftoppen tot aan de eerstvolgende beurt.


RE: Olievebruik N13 motoren (114i, 116i en 118i) - BMW118iED - 12-30-2018

Als de olie niet zo duur is, zou je kunnen overwegen 2-3 keer elke 5000 km een oliewissel te doen met de olie die door Shell wordt voorgeschreven, Helix Ultra product. Reinigt sterker dan andere oliën, is als het goed is vergelijkbaar/identiek met BMW olie en kost +/- 7 EUR per liter.

Shell is de enige fabrikant die olie maakt uit aardgas. Heeft in theorie allerlei voordelen. In amerika wordt deze olie verkocht onder het Penzoil label. Ik heb er goede ervaringen mee, in het bijzonder het reinigend vermogen van de olie. Eenmaal een schone blijft je motorolie ook langer helder en heb je een lager olieverbruik. Ik gebruik voor mijn andere auto's de 5W40 variant. Maar de lubematch van Shell schrijft voor de N13 motoren de Helix Ultra Professional AM-L 5W-30 voor.

Als alternatief kun je eens kijken of er specialisten zijn die de motor kunnen reinigen. Ik weet overigens niet of BMW bij elke oliewissel gebruikt maakt van een reiniger. Maar er zijn meer opties om een motor te reinigen.


RE: Olievebruik N13 motoren (114i, 116i en 118i) - h3b - 12-31-2018

Kom al jaren niet meer bij de dealer maar wel bij een BMW specialist. Voor het flushen gebruikt hij de producten van Forte en daar heb ik wel vertrouwen in.
Lubematch ken ik. Misschien inderdaad maar eens de volgende keer Shell gaan gebruiken bij de oliewissel.
Goede informatie in ieder geval BMW118iED, wordt gewaardeerd!!