12-31-2018, 11:35 PM
Shell is tegenwoordig ook leverancier voor BMW's eigen oliën. Ik ben zelf trouwens verbaasd bij mijn 118i dat na de eerste oliewissel (27000 km) de motor zoveel mooier klinkt (3 cilinder). Ondanks dat ik een onderhoudspakket van de BMW er op heb zitten besloten elke 6 maand nieuwe olie in te doen met een origineel BMW oliefilter. Dat komt ongeveer neer op elke 10000 km.
Op LPG rijdend is mijn ervaring dat de motor over het algemeen wel schoon blijft. Bij benzine motoren en in het bijzonder direct ingespoten motoren lijkt goede benzine & regelmatige oliewissel de enige remedie om schoon te blijven. Ik snap dan ook niet de lange onderhoudsintervallen van veel merken, waaronder ook BMW.
Heb voorheen de direct ingespoten Mitsubishi motor (1.8 GDI) gehad. Die was extreem gevoelig voor vervuiling inwendig en dat leverde weer problemen op met klepstoters. De hoofdoorzaak was daar het zwavelgehalte welke tot 10 jaar terug nog veel in Benzine aanwezig was, tevens dat de motoren eigenlijk voor octaan 100 waren bedoeld. Rijdend op wat duurdere benzine bleef de motor & olie langer schoon en lag het verbruik op 1 op 14 of beter. Bij goedkopere benzine zakte dat tot 1 op 12,5.
Op LPG rijdend is mijn ervaring dat de motor over het algemeen wel schoon blijft. Bij benzine motoren en in het bijzonder direct ingespoten motoren lijkt goede benzine & regelmatige oliewissel de enige remedie om schoon te blijven. Ik snap dan ook niet de lange onderhoudsintervallen van veel merken, waaronder ook BMW.
Heb voorheen de direct ingespoten Mitsubishi motor (1.8 GDI) gehad. Die was extreem gevoelig voor vervuiling inwendig en dat leverde weer problemen op met klepstoters. De hoofdoorzaak was daar het zwavelgehalte welke tot 10 jaar terug nog veel in Benzine aanwezig was, tevens dat de motoren eigenlijk voor octaan 100 waren bedoeld. Rijdend op wat duurdere benzine bleef de motor & olie langer schoon en lag het verbruik op 1 op 14 of beter. Bij goedkopere benzine zakte dat tot 1 op 12,5.