BMW F20 forum - BMW F21 forum
Remblokken enzo - Afdrukversie

+- BMW F20 forum - BMW F21 forum (http://www.bmwf2x.nl/forum)
+-- Forum: Algemeen bmwf2x forum (http://www.bmwf2x.nl/forum/forumdisplay.php?fid=1)
+--- Forum: Off-topic (http://www.bmwf2x.nl/forum/forumdisplay.php?fid=4)
+--- Topic: Remblokken enzo (/showthread.php?tid=494)



Remblokken enzo - BMW118iED - 09-11-2021

Met nog +/- 12.000 km te gaan vermoed ik dat ik op de kop af 100.000 km met mijn achterste remblokken gedaan heb. Mooie prestatie. Zeker voor een auto die van ede om en nabij de 20000 km per jaar veel kortere ritjes in de stad heeft afgelegd.

Mijn voorste remblokken heb ik vervangen bij 70.000 km. Die konden toen nog +/- 10000 km extra mee. Maar om het leven van de remschijf nog wat op te rekken toch de remblokken voortijdig vervangen.

Daarmee kom ik qua gedachte bij de veel gehoord claim dat auto's met verbrandingsmotoren veel meer slijtage aan remmen zouden hebben dat vergelijkbare auto's met elektromotor (EV, Tesla).

Een vergelijking met een niet vergelijkbare auto (TeslaModel S) levert op dat de afmeting van de voorste remblokken bijna 2 x zo veel oppervlakte hebben en de remschijf 80mm groter is qua diameter dan een eenvoudig BMW-tje 118i. De achterzijde geldt grofweg hetzelfde voor. Ruim 2x zo veel oppervlak bij de remblokken en wezenlijk grotere schijven.

Ik kan het mis hebben, maar bij een levensduur van +/- 250.000 km bij een EV met twee maal zo veel frictie materiaal kom ik qua remblokken daarmee op een equivalent van 125.000 km.

Echter, daarbij is niet meegenomen dat remschijven ook sluiten. Een grotere omtrek van de remschijf betekent per omwenteling ook meer slijtage deeltjes bij de remschijf. Zou ook zo maar eens 50% meer kunnen zijn.

Echter, een tweede opmerking. Wie lang met z'n remmen doet....en deze tussentijds niet 'smeert' en reinigt zal tot de conclusie komen dat remmen gaan piepen. Het lange interval bij onze auto's helpt daar al niet bij. Maar het nog veel langere interval bij elektrische auto's gaat daar helemaal niet bij helpen. Remmen die niet volledig vrij komen door vuil & rem deeltjes zullen juist extra slijten door het aanlopen.

Ook bij onze auto's is het m.i. zinvol de remblokken jaarlijks los te halen, de remklauwen te inspecteren en overtollige rommel op de houders voor remklauwen te verwijderen. Doe je dat, moet een remblok m.i. bij een rustige rem stijl / rijstijl met gemak 100.000 km mee kunnen gaan. Ik denk dat bij veel auto's (in het bijzonder de elektrische auto's) juist het gebrek aan onderhoud voor extra slijtage zorgt. En die extra slijtage is voor niemand goed (of gezond).

De claim van veel berijders van een EV over lange levensduur van hun remsysteem begin ik steeds meer met argwaan te bekijken. Na correctie van de afmetingen van het remsysteem t.o.v. een ICE auto zal het hele voordeel wel eens voor een groot deel verdampt kunnen zijn. Het slechte / weinige onderhoud zal het verschil tot nihil reduceren. Waarmee een van de voordelen van het rijden in een EV geëlimineerd is.


RE: Remblokken enzo - BMW118iED - 11-05-2021

Om nog verder over remblokken en zo te schrijven.

Al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt hem wel. En het gaat om remmen en elektrische auto's.

Ik reed door Den Haag. Stond naast een mooie Jaguar I-PACE EV400. Leuke auto. Beetje duur voor de ruimte die je er voor krijgt. Maar als ik 'n gratis een weekje mocht rijden? Zou ik het zeker doen.

Een lage auto zoals de BMW F20 met M-sport onderstel toch is, heeft als voordeel dat je naast dit soort 'mastodonten' op de weg oog in oog staat met de wielen van zo'n Jaguar. Wat schetst mijn verbazing? Remschijf achter. Een 3 jaar oude auto. Remschijf voor 1/3 verroest. Hmmm...toch wel interessant. Hoe zou de voorzijde dan zijn? Bij volgende stoplicht, stiekem iets naar voren gerold. En gelukkig ook die zagen er NIET best uit. Remmen die niet intensief gebruikt worden. En remmen die vroeg of laat vast gaan zitten.

Ik ben heel benieuwd naar remmen van andere elektrische voertuigen. Maar met lange onderhoudsintervallen zoals bij EV geldt, kan het maar een ding betekenen. Vroeg of laat zit alles vast en dat alleen al zal tot overmatige slijtage van het remsysteem leiden.

Iets om de komende tijd verder in de gaten te houden.


RE: Remblokken enzo - xaviyer - 02-29-2024

врем142.3челоPERFMalcПланTangКамиПоваXVIIStepMASTStepСампНосодетеДудиHomeПушкMetaчитаXVIIИезу
СамаRondSkieTescTetrЭлизDomaДетсБариFemmстихСавеЖужуTaftKissTimoHeadAccaJeweFranпостWellMart
RoyaLoveСухоVoguJeweArktRolltranТимоПервЛимаМилоOverинстДаниInitМаркBabyRoxyNikiMoleМетеВерц
GravFredAitoМоисIndiJohnПерцEHINпокиНикифианZoneStefWindАкаефианZoneсветразгZoneМаркZoneZone
GadaPink(186ФурсТиллПавлстихAlaiлатипереFionCraiRaouИЕвсмузыФролсобыЗахаистоИллюДаньНикопере
англBernпласInduдожиINTENardгрампоэзРогоBookJardрасцMist8354ПазеSERGРизаARAGслужхоромедсCelt
МаксzeroRaveотлиМихнязыкбутырабоwwwmTrisMembSonyсертPourAdvaMondЛитРЛитРwwwnVirgЛитРНеелЛитР
СеняЛитРпроиBriaWithПушкАндрДонсXVIIназвSergйогоIntrBonuБрыниздаКириGreyаллиYorkМиха(Ведавто
BriaписаСказискуводиThomPanaОсипBernЗахаБереписапансавтоFranБабкстолExceШтолCustГлущInduIndu
InduDrFeсореAntoLostSONYавтоОрлооптиАнатГольБараСувоtuchkasавтопарт


RE: Remblokken enzo - xaviyer - 04-05-2024

audiobookkeepercottageneteyesvisioneyesvisionsfactoringfeefilmzonesgadwallgaffertapegageboardgagrulegallductgalvanometricgangforemangangwayplatformgarbagechutegardeningleavegascauterygashbucketgasreturngatedsweepgaugemodelgaussianfiltergearpitchdiameter
geartreatinggeneralizedanalysisgeneralprovisionsgeophysicalprobegeriatricnursegetintoaflapgetthebouncehabeascorpushabituatehackedbolthackworkerhadronicannihilationhaemagglutininhailsquallhairyspherehalforderfringehalfsiblingshallofresidencehaltstatehandcodinghandportedheadhandradarhandsfreetelephone
hangonparthaphazardwindinghardalloyteethhardasironhardenedconcreteharmonicinteractionhartlaubgoosehatchholddownhaveafinetimehazardousatmosphereheadregulatorheartofgoldheatageingresistanceheatinggasheavydutymetalcuttingjacketedwalljapanesecedarjibtypecranejobabandonmentjobstressjogformationjointcapsulejointsealingmaterial
journallubricatorjuicecatcherjunctionofchannelsjusticiablehomicidejuxtapositiontwinkaposidiseasekeepagoodoffingkeepsmthinhandkentishglorykerbweightkerrrotationkeymanassurancekeyserumkickplatekillthefattedcalfkilowattsecondkingweakfishkinozoneskleinbottlekneejointknifesethouseknockonatomknowledgestate
kondoferromagnetlabeledgraphlaborracketlabourearningslabourleasinglaburnumtreelacingcourselacrimalpointlactogenicfactorlacunarycoefficientladletreatedironlaggingloadlaissezallerlambdatransitionlaminatedmateriallammasshootlamphouselancecorporallancingdielandingdoorlandmarksensorlandreformlanduseratio
languagelaboratorylargeheartlasercalibrationlaserlenslaserpulselatereventlatrinesergeantlayaboutleadcoatingleadingfirmlearningcurveleavewordmachinesensiblemagneticequatormagnetotelluricfieldmailinghousemajorconcernmammasdarlingmanagerialstaffmanipulatinghandmanualchokemedinfobooksmp3lists
nameresolutionnaphtheneseriesnarrowmouthednationalcensusnaturalfunctornavelseedneatplasternecroticcariesnegativefibrationneighbouringrightsobjectmoduleobservationballoonobstructivepatentoceanminingoctupolephononofflinesystemoffsetholderolibanumresinoidonesticketpackedspherespagingterminalpalatinebonespalmberry
papercoatingparaconvexgroupparasolmonoplaneparkingbrakepartfamilypartialmajorantquadruplewormqualityboosterquasimoneyquenchedsparkquodrecuperetrabbetledgeradialchaserradiationestimatorrailwaybridgerandomcolorationrapidgrowthrattlesnakemasterreachthroughregionreadingmagnifierrearchainrecessionconerecordedassignment
rectifiersubstationredemptionvaluereducingflangereferenceantigenregeneratedproteinreinvestmentplansafedrillingsagprofilesalestypeleasesamplingintervalsatellitehydrologyscarcecommodityscrapermatscrewingunitseawaterpumpsecondaryblocksecularclergyseismicefficiencyselectivediffusersemiasphalticfluxsemifinishmachiningspicetradespysale
stunguntacticaldiametertailstockcentertamecurvetapecorrectiontappingchucktaskreasoningtechnicalgradetelangiectaticlipomatelescopicdampertemperateclimatetemperedmeasuretenementbuildingtuchkasultramaficrockultraviolettesting