Met nog +/- 12.000 km te gaan vermoed ik dat ik op de kop af 100.000 km met mijn achterste remblokken gedaan heb. Mooie prestatie. Zeker voor een auto die van ede om en nabij de 20000 km per jaar veel kortere ritjes in de stad heeft afgelegd.
Mijn voorste remblokken heb ik vervangen bij 70.000 km. Die konden toen nog +/- 10000 km extra mee. Maar om het leven van de remschijf nog wat op te rekken toch de remblokken voortijdig vervangen.
Daarmee kom ik qua gedachte bij de veel gehoord claim dat auto's met verbrandingsmotoren veel meer slijtage aan remmen zouden hebben dat vergelijkbare auto's met elektromotor (EV, Tesla).
Een vergelijking met een niet vergelijkbare auto (TeslaModel S) levert op dat de afmeting van de voorste remblokken bijna 2 x zo veel oppervlakte hebben en de remschijf 80mm groter is qua diameter dan een eenvoudig BMW-tje 118i. De achterzijde geldt grofweg hetzelfde voor. Ruim 2x zo veel oppervlak bij de remblokken en wezenlijk grotere schijven.
Ik kan het mis hebben, maar bij een levensduur van +/- 250.000 km bij een EV met twee maal zo veel frictie materiaal kom ik qua remblokken daarmee op een equivalent van 125.000 km.
Echter, daarbij is niet meegenomen dat remschijven ook sluiten. Een grotere omtrek van de remschijf betekent per omwenteling ook meer slijtage deeltjes bij de remschijf. Zou ook zo maar eens 50% meer kunnen zijn.
Echter, een tweede opmerking. Wie lang met z'n remmen doet....en deze tussentijds niet 'smeert' en reinigt zal tot de conclusie komen dat remmen gaan piepen. Het lange interval bij onze auto's helpt daar al niet bij. Maar het nog veel langere interval bij elektrische auto's gaat daar helemaal niet bij helpen. Remmen die niet volledig vrij komen door vuil & rem deeltjes zullen juist extra slijten door het aanlopen.
Ook bij onze auto's is het m.i. zinvol de remblokken jaarlijks los te halen, de remklauwen te inspecteren en overtollige rommel op de houders voor remklauwen te verwijderen. Doe je dat, moet een remblok m.i. bij een rustige rem stijl / rijstijl met gemak 100.000 km mee kunnen gaan. Ik denk dat bij veel auto's (in het bijzonder de elektrische auto's) juist het gebrek aan onderhoud voor extra slijtage zorgt. En die extra slijtage is voor niemand goed (of gezond).
De claim van veel berijders van een EV over lange levensduur van hun remsysteem begin ik steeds meer met argwaan te bekijken. Na correctie van de afmetingen van het remsysteem t.o.v. een ICE auto zal het hele voordeel wel eens voor een groot deel verdampt kunnen zijn. Het slechte / weinige onderhoud zal het verschil tot nihil reduceren. Waarmee een van de voordelen van het rijden in een EV geëlimineerd is.
Mijn voorste remblokken heb ik vervangen bij 70.000 km. Die konden toen nog +/- 10000 km extra mee. Maar om het leven van de remschijf nog wat op te rekken toch de remblokken voortijdig vervangen.
Daarmee kom ik qua gedachte bij de veel gehoord claim dat auto's met verbrandingsmotoren veel meer slijtage aan remmen zouden hebben dat vergelijkbare auto's met elektromotor (EV, Tesla).
Een vergelijking met een niet vergelijkbare auto (TeslaModel S) levert op dat de afmeting van de voorste remblokken bijna 2 x zo veel oppervlakte hebben en de remschijf 80mm groter is qua diameter dan een eenvoudig BMW-tje 118i. De achterzijde geldt grofweg hetzelfde voor. Ruim 2x zo veel oppervlak bij de remblokken en wezenlijk grotere schijven.
Ik kan het mis hebben, maar bij een levensduur van +/- 250.000 km bij een EV met twee maal zo veel frictie materiaal kom ik qua remblokken daarmee op een equivalent van 125.000 km.
Echter, daarbij is niet meegenomen dat remschijven ook sluiten. Een grotere omtrek van de remschijf betekent per omwenteling ook meer slijtage deeltjes bij de remschijf. Zou ook zo maar eens 50% meer kunnen zijn.
Echter, een tweede opmerking. Wie lang met z'n remmen doet....en deze tussentijds niet 'smeert' en reinigt zal tot de conclusie komen dat remmen gaan piepen. Het lange interval bij onze auto's helpt daar al niet bij. Maar het nog veel langere interval bij elektrische auto's gaat daar helemaal niet bij helpen. Remmen die niet volledig vrij komen door vuil & rem deeltjes zullen juist extra slijten door het aanlopen.
Ook bij onze auto's is het m.i. zinvol de remblokken jaarlijks los te halen, de remklauwen te inspecteren en overtollige rommel op de houders voor remklauwen te verwijderen. Doe je dat, moet een remblok m.i. bij een rustige rem stijl / rijstijl met gemak 100.000 km mee kunnen gaan. Ik denk dat bij veel auto's (in het bijzonder de elektrische auto's) juist het gebrek aan onderhoud voor extra slijtage zorgt. En die extra slijtage is voor niemand goed (of gezond).
De claim van veel berijders van een EV over lange levensduur van hun remsysteem begin ik steeds meer met argwaan te bekijken. Na correctie van de afmetingen van het remsysteem t.o.v. een ICE auto zal het hele voordeel wel eens voor een groot deel verdampt kunnen zijn. Het slechte / weinige onderhoud zal het verschil tot nihil reduceren. Waarmee een van de voordelen van het rijden in een EV geëlimineerd is.