Deze week heb ik het inlaattraject preventief laten reinigen bij een kilometerstand van 162.000km. Reden om dit te laten doen is enerzijds preventie, omdat het een direct ingespoten motor betreft, en anderzijds het op termijn te laten tunen van de auto aangezien met een schone inlaat de resultaten van het tunen beter zullen zijn.
Opties voor het reinigen zijn divers om dit te laten doen, waaronder:
1. Walnut blasting. (100% resultaat, inlaat moet verwijderd worden om bij je inlaatpoorten te komen)
2. Carbon cleaner tijdens lopende motor inspuiten. Nadeel is dat je niet 100% zekerheid hebt of alle inlaatpoorten gereinigd worden en de mate van reinigen.
3. Inlaat verwijderen in combinatie met carbon cleaner rechtstreeks inspuiten en inweken op de inlaatpoorten.
Heb maar toch gekozen om dit bij mijn eigen BMW specialist te laten doen, en hij doet optie nummer 3 . Inlaat is hierbij verwijderd om bij de inlaatkleppen te komen en met behulp van carbon cleaner en gereedschap zijn de inlaatpoorten weer schoongemaakt. Was voor hem de eerste keer dat hij de inlaat van een N13 motor ging schoonmaken dus hij was ook benieuwd hoe het er uit zou zien bij deze km stand. Foto's na demontage zijn gemaakt echter alleen deze zijn te donker om te zien hoe veel vervuiling er daadwerkelijk was. Vervuiling was er wel degelijk maar niet schokkend. Hij had meer vervuiling gezien op andere direct ingespoten motoren van Mini's en BMW's dan de mijne.
Kosten vielen mij mee, alles bij elkaar zo'n €280,- En merk je er iets van? Nou, in eerste instantie heb ik het idee dat het iets soepeler loopt en teven stationair wat netter is. Maar ik heb er nog te weinig mee gereden om hier echt iets zinnigs over te kunnen zeggen.
Opties voor het reinigen zijn divers om dit te laten doen, waaronder:
1. Walnut blasting. (100% resultaat, inlaat moet verwijderd worden om bij je inlaatpoorten te komen)
2. Carbon cleaner tijdens lopende motor inspuiten. Nadeel is dat je niet 100% zekerheid hebt of alle inlaatpoorten gereinigd worden en de mate van reinigen.
3. Inlaat verwijderen in combinatie met carbon cleaner rechtstreeks inspuiten en inweken op de inlaatpoorten.
Heb maar toch gekozen om dit bij mijn eigen BMW specialist te laten doen, en hij doet optie nummer 3 . Inlaat is hierbij verwijderd om bij de inlaatkleppen te komen en met behulp van carbon cleaner en gereedschap zijn de inlaatpoorten weer schoongemaakt. Was voor hem de eerste keer dat hij de inlaat van een N13 motor ging schoonmaken dus hij was ook benieuwd hoe het er uit zou zien bij deze km stand. Foto's na demontage zijn gemaakt echter alleen deze zijn te donker om te zien hoe veel vervuiling er daadwerkelijk was. Vervuiling was er wel degelijk maar niet schokkend. Hij had meer vervuiling gezien op andere direct ingespoten motoren van Mini's en BMW's dan de mijne.
Kosten vielen mij mee, alles bij elkaar zo'n €280,- En merk je er iets van? Nou, in eerste instantie heb ik het idee dat het iets soepeler loopt en teven stationair wat netter is. Maar ik heb er nog te weinig mee gereden om hier echt iets zinnigs over te kunnen zeggen.
F20 116i 2012 (2017-)
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)