11-27-2021, 01:17 PM
Vervolg op dit bericht.
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artik...dtarieven/
Deze week in het nieuws op o.a. Autoweek. Verhoging van laadtarieven met 69% bij de Shell Recharge.
Voeg daar aan toe de powershut down waar we nu mee gedreigd worden. En de ingrediënten voor stilstaande EV's wegens onbetaalbare stroom of niet beschikbaar zijn van stroom op laadpalen zal weldra een feit zijn.
We hebben de afgelopen jaar mogen meemaken dat ons land op rigoureuze wijze verbouwd is. Grotendeels onder de noemer : Nextgeneration EU (Vergelijkbaar met de "infrastructure Bill" in de USA. Of eigenlijk moet ik het andersom schrijven.
https://europa.eu/next-generation-eu/index_en
Helaas gaan dit soort projecten altijd anders dan MEN gehoopt had. En zullen ze moeten toegeven dat deze hele transformatie primair als doel had om de rijken der aarde rijker te maken. De gewone man in de wereld afhankelijker te maken. En de gewone man via de route van afhankelijkheid armer te maken.
Het overstappen op elektrisch rijden gaat hand in hand met het overstappen op lease resp. private lease. Het 'voordeel' is dat je zorgeloze mobiliteit zou hebben. Het nadeel is dat je je vrijheid inlevert. Vrijheid om zelf te organiseren hoe je als burger je mobiliteit organiseert.
20 jaar autotechniek met minder CO2 als 'hoofddoel' heeft er in de praktijk niet voor gezorgd dat de daartoe benodigde investeringen hebben opgeleverd wat ons is beloofd. Een CO2 zuinige auto van 2018 zoals mijn BMW-tje 118i (119 gram / km) rijd in de praktijk 10% zuiniger dan een oud hok van iets meer dan 1000 kg met 1.6 Liter motortje van 100PK met 170 gram / km CO2 uitstoot.
Dat oude hok zal bij hogere snelheden vermoedelijk zelfs zuiniger rijden dan die moderne BMW. En wat voor mijn BMW geldt, geldt nog sterker voor al die rijdende accu's op wielen. 100 km/uur of nog beter 80 km/uur is de ideale snelheid voor een battery powered vehicle. Alles daarboven is efficiency het steekwoord. Terwijl een auto met ietwat meer vermogen dan mijn BMW-tje 118i dan juist efficiënt begint te worden.
Gelukkig verwacht ik niet dat de stroomprijzen gaan dalen. Met stroomprijzen liggend tussen de 60 cent en 1 EUR per kwh wordt een ritje met je electric vehicle (EV) een dure hobby. KM-prijzen van 15 tot 20 cent per km zullen geen uitzondering zijn. En als dat ook nog gepaard gaat met problemen met leveringszekerheid met powershut downs voor regio's op gezette tijden zal het elektrische rijden weldra tot mislukken gedoemd zijn.
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artik...dtarieven/
Deze week in het nieuws op o.a. Autoweek. Verhoging van laadtarieven met 69% bij de Shell Recharge.
Voeg daar aan toe de powershut down waar we nu mee gedreigd worden. En de ingrediënten voor stilstaande EV's wegens onbetaalbare stroom of niet beschikbaar zijn van stroom op laadpalen zal weldra een feit zijn.
We hebben de afgelopen jaar mogen meemaken dat ons land op rigoureuze wijze verbouwd is. Grotendeels onder de noemer : Nextgeneration EU (Vergelijkbaar met de "infrastructure Bill" in de USA. Of eigenlijk moet ik het andersom schrijven.
https://europa.eu/next-generation-eu/index_en
Helaas gaan dit soort projecten altijd anders dan MEN gehoopt had. En zullen ze moeten toegeven dat deze hele transformatie primair als doel had om de rijken der aarde rijker te maken. De gewone man in de wereld afhankelijker te maken. En de gewone man via de route van afhankelijkheid armer te maken.
Het overstappen op elektrisch rijden gaat hand in hand met het overstappen op lease resp. private lease. Het 'voordeel' is dat je zorgeloze mobiliteit zou hebben. Het nadeel is dat je je vrijheid inlevert. Vrijheid om zelf te organiseren hoe je als burger je mobiliteit organiseert.
20 jaar autotechniek met minder CO2 als 'hoofddoel' heeft er in de praktijk niet voor gezorgd dat de daartoe benodigde investeringen hebben opgeleverd wat ons is beloofd. Een CO2 zuinige auto van 2018 zoals mijn BMW-tje 118i (119 gram / km) rijd in de praktijk 10% zuiniger dan een oud hok van iets meer dan 1000 kg met 1.6 Liter motortje van 100PK met 170 gram / km CO2 uitstoot.
Dat oude hok zal bij hogere snelheden vermoedelijk zelfs zuiniger rijden dan die moderne BMW. En wat voor mijn BMW geldt, geldt nog sterker voor al die rijdende accu's op wielen. 100 km/uur of nog beter 80 km/uur is de ideale snelheid voor een battery powered vehicle. Alles daarboven is efficiency het steekwoord. Terwijl een auto met ietwat meer vermogen dan mijn BMW-tje 118i dan juist efficiënt begint te worden.
Gelukkig verwacht ik niet dat de stroomprijzen gaan dalen. Met stroomprijzen liggend tussen de 60 cent en 1 EUR per kwh wordt een ritje met je electric vehicle (EV) een dure hobby. KM-prijzen van 15 tot 20 cent per km zullen geen uitzondering zijn. En als dat ook nog gepaard gaat met problemen met leveringszekerheid met powershut downs voor regio's op gezette tijden zal het elektrische rijden weldra tot mislukken gedoemd zijn.