05-22-2022, 10:47 AM
Na de accijnsverlaging op benzine leek het prijs verschil tussen LPG eventjes terug naar de EUR 1,20 per liter te zijn.
Dit was echter van korte duur. Met hogere marges op LPG is het niet ongebruikelijk meer dan 30 cent korting op de adviesprijs te hebben als je een beetje courant tankstation uitzoekt.
Omdat ik E10 benzine heb afgezworen en louter E0 brandstof van BP Ultimate tank ligt het prijsverschil momenteel tussen de 1,36 en 1,48 EUR per liter.
Ik snap mensen sowieso niet dat ze E10 benzine tanken. Maar mocht je dat wel doen dan zakt het prijsverschil per liter tot 1.24 en 1,36 EUR per liter.
https://vanderworp.org/transport-benzine...-of-ron98/
Verder nog een mooie pagina met info over E0 benzine.
Er zijn meer E0 leveranciers dan BP en Shell.
En over rijden op LPG. De auto rijdt nu 60.000 km op LPG. Rijdt nog steeds prima. Enige voorwaarde voor probleemloos rijden is geen E10 in je tank gooien.
Prins wil dat je elke 10000 km een flesje injectorreiniger a 25 EUR in je tank gooit.
Mijn suggestie :
Tank maandelijks 5-10 liter benzine (max 120 Liter benzine) van de duurste soort en rijdt 2x per jaar +/- 100km op benzine om de injectoren goed door te spoelen bij warme motor.
Waarom is de benzine vraag bij rijden op LPG relevant?
De meeste moderne auto's hebben directe injectie, die bij rijden op LPG dus wordt uitgeschakeld (van tijd tot tijd wel gebruikt wordt om de injectoren te koelen). Bij wat oudere auto's zitten de injectoren in het inlaattraject. Met als gevolg dat de injectoren veel minder te verduren krijgen qua temperatuur dan de direct ingespoten modellen.
In december 2022 zit de LPG installatie er 3 jaar in, en behalve dat je moet uitkijken welke benzine je in je tank doet (en deze niet te lang er in moet laten zitten) zie ik geen probleem.
Het benzine verbruik bij deze generatie LPG installaties ligt 2x zo hoog als de auto's die indirecte benzine injectie hebben. Maar met 6% benzine verbruik en 94% % LPG is de besparing van het rijden op LPG zodanig dat alleen daarom al rijden op LPG aantrekkelijk is.
De schone verbranding (wat komt er uit je uitlaat) en het afwezig zijn van inwendige vervuiling zijn twee steeds relevantere argumenten die er voor zorgen dat een auto op LPG in Frankrijk qua emissie gelijk gesteld wordt aan een hybride / Zero emission voertuig en technisch gezien door het afwezig zijn van inwendige vervuiling zal een motor op LPG in de prakijk langer probleemloos blijven functioneren.
Alle 3 & 4 cilinder versies die BMW nu levert (B38, B48) kunnen op LPG rijden. Ook de hybride varianten geldt dat voor. Ik zou niet twijfelen. Tegen de tijd dat ik toe ben aan een andere auto is voor mij de keuze niet moelijk. En de autogas lobby is nu druk aan het uitoefenen om LPG rijden ook na 2035 mogelijk te laten blijven. Er komt een alternatieve brandstof die gelijkwaardig is aan LPG. rDME. CO2 neutraal (voor mensen die er in geloven). En 100% compatible met huidige LPG installaties.
Dit was echter van korte duur. Met hogere marges op LPG is het niet ongebruikelijk meer dan 30 cent korting op de adviesprijs te hebben als je een beetje courant tankstation uitzoekt.
Omdat ik E10 benzine heb afgezworen en louter E0 brandstof van BP Ultimate tank ligt het prijsverschil momenteel tussen de 1,36 en 1,48 EUR per liter.
Ik snap mensen sowieso niet dat ze E10 benzine tanken. Maar mocht je dat wel doen dan zakt het prijsverschil per liter tot 1.24 en 1,36 EUR per liter.
https://vanderworp.org/transport-benzine...-of-ron98/
Verder nog een mooie pagina met info over E0 benzine.
Er zijn meer E0 leveranciers dan BP en Shell.
En over rijden op LPG. De auto rijdt nu 60.000 km op LPG. Rijdt nog steeds prima. Enige voorwaarde voor probleemloos rijden is geen E10 in je tank gooien.
Prins wil dat je elke 10000 km een flesje injectorreiniger a 25 EUR in je tank gooit.
Mijn suggestie :
Tank maandelijks 5-10 liter benzine (max 120 Liter benzine) van de duurste soort en rijdt 2x per jaar +/- 100km op benzine om de injectoren goed door te spoelen bij warme motor.
Waarom is de benzine vraag bij rijden op LPG relevant?
De meeste moderne auto's hebben directe injectie, die bij rijden op LPG dus wordt uitgeschakeld (van tijd tot tijd wel gebruikt wordt om de injectoren te koelen). Bij wat oudere auto's zitten de injectoren in het inlaattraject. Met als gevolg dat de injectoren veel minder te verduren krijgen qua temperatuur dan de direct ingespoten modellen.
In december 2022 zit de LPG installatie er 3 jaar in, en behalve dat je moet uitkijken welke benzine je in je tank doet (en deze niet te lang er in moet laten zitten) zie ik geen probleem.
Het benzine verbruik bij deze generatie LPG installaties ligt 2x zo hoog als de auto's die indirecte benzine injectie hebben. Maar met 6% benzine verbruik en 94% % LPG is de besparing van het rijden op LPG zodanig dat alleen daarom al rijden op LPG aantrekkelijk is.
De schone verbranding (wat komt er uit je uitlaat) en het afwezig zijn van inwendige vervuiling zijn twee steeds relevantere argumenten die er voor zorgen dat een auto op LPG in Frankrijk qua emissie gelijk gesteld wordt aan een hybride / Zero emission voertuig en technisch gezien door het afwezig zijn van inwendige vervuiling zal een motor op LPG in de prakijk langer probleemloos blijven functioneren.
Alle 3 & 4 cilinder versies die BMW nu levert (B38, B48) kunnen op LPG rijden. Ook de hybride varianten geldt dat voor. Ik zou niet twijfelen. Tegen de tijd dat ik toe ben aan een andere auto is voor mij de keuze niet moelijk. En de autogas lobby is nu druk aan het uitoefenen om LPG rijden ook na 2035 mogelijk te laten blijven. Er komt een alternatieve brandstof die gelijkwaardig is aan LPG. rDME. CO2 neutraal (voor mensen die er in geloven). En 100% compatible met huidige LPG installaties.