07-01-2021, 07:09 PM
Ter aanvulling op bovenstaande :
Trekhaak Westfalia op mijn 118i gemonteerd. Demper moet vervangen worden (gaat a.s. zaterdag gebeuren). Electronica (13 polig) was wat zoekwerk...
Maar toch gevonden.
Mijn auto heeft een Park Assist module. Betekent dat de instructie van Westfalia voor de Terminal 15 aansluiting niet juist was....jammer maar helaas.
Inmiddels de auto tijdelijk aangesloten gehad op de + aansluiting van het 12V punt in de kofferbak. Leidt tot een battery-drain. Niet aan te raden.
Dus verder gaan zoeken.
Pin 49 op de REM module (bovenste stekker) zou een groen/zwarte kabel moeten bevatten. Dat is bij mijn redelijk volgehangen F20 niet het geval. Zie link op een F30 forum over Pin 49.
https://f30.bimmerpost.com/forums/showth...142&page=9
Op het zelfde forum kwam ik nog een posting tegen. Met een wat nadere toelichting over het retrofitten van PMA
https://f30.bimmerpost.com/forums/showth...766&page=3
De PMA module Rechts achterin heeft twee connectoren.
Een connector daarvan (de 2e) heeft de volgende pinbezetting
Connector #2 – B41*2B: (Wiring chart below)
- Pin 2 – Rear PDC Power Wire – Move the Green/Black wire from REM Pin 49 to this slot
- Pin 5 – Rear PDC Ground Wire – Move the Brown/Black wire from REM Pin 37 to this slot
- Pin 11 – PMA K-Can Signal Wire – Using the K-Can wire set created during the Prep Work, connect one end of the wire marked with WHITE to this slot. Then, connect the other end to REM Pin Slot 29
- Pin 12 – PMA K-Can Signal Wire - Using the K-Can wire set created during the Prep Work, connect one end of the wire marked with YELLOW to this slot. Then, connect the other end to REM Pin Slot 44
- Pin 13 – PDC Sensor Signal, Rear Outer Right – Move the Yellow/Brown wire from REM Pin 39 to this slot
- Pin 14 – PDC Sensor Signal, Rear Center Right – Move the Yellow/Black wire from REM Pin 38 to this slot
- Pin 15 – PDC Sensor Signal, Rear Center Left – Move the Yellow/Green wire from REM Pin 51 to this slot
- Pin 16 – PDC Sensor Signal, Rear Outer Left – Move the Yellow/Purple wire from REM Pin 50 to this slot
- Once you have completed all connections, slide the Covering Cap over the Socket Housing (will only fit on one way). Then, place in the B41*2B socket as shown in the PMA Module Location Picture above. Wiring should be coming out of the connector in the direction of the rear of the vehicle.
De 2e kabel (die bij auto's zonder PMA op pin 49 van de REM zit zit dus op de PMA.
De terminal 15 aansluiting voor de trekhaak om de trekhaak module te activeren bij ingeschakelde auto moet ik dus weghalen bij pin 2 van de PMA module.
Mijn auto is van 2018. Geen idee hoe dit werkt bij non-LCI modellen. Morgen ga ik bovenstaande aansluiting werkend maken. Daarna hoop ik de behoorlijk in de weg liggende LPG tank voorlopig met rust te kunnen laten.
Trekhaak Westfalia op mijn 118i gemonteerd. Demper moet vervangen worden (gaat a.s. zaterdag gebeuren). Electronica (13 polig) was wat zoekwerk...
Maar toch gevonden.
Mijn auto heeft een Park Assist module. Betekent dat de instructie van Westfalia voor de Terminal 15 aansluiting niet juist was....jammer maar helaas.
Inmiddels de auto tijdelijk aangesloten gehad op de + aansluiting van het 12V punt in de kofferbak. Leidt tot een battery-drain. Niet aan te raden.
Dus verder gaan zoeken.
Pin 49 op de REM module (bovenste stekker) zou een groen/zwarte kabel moeten bevatten. Dat is bij mijn redelijk volgehangen F20 niet het geval. Zie link op een F30 forum over Pin 49.
https://f30.bimmerpost.com/forums/showth...142&page=9
Op het zelfde forum kwam ik nog een posting tegen. Met een wat nadere toelichting over het retrofitten van PMA
https://f30.bimmerpost.com/forums/showth...766&page=3
De PMA module Rechts achterin heeft twee connectoren.
Een connector daarvan (de 2e) heeft de volgende pinbezetting
Connector #2 – B41*2B: (Wiring chart below)
- Pin 2 – Rear PDC Power Wire – Move the Green/Black wire from REM Pin 49 to this slot
- Pin 5 – Rear PDC Ground Wire – Move the Brown/Black wire from REM Pin 37 to this slot
- Pin 11 – PMA K-Can Signal Wire – Using the K-Can wire set created during the Prep Work, connect one end of the wire marked with WHITE to this slot. Then, connect the other end to REM Pin Slot 29
- Pin 12 – PMA K-Can Signal Wire - Using the K-Can wire set created during the Prep Work, connect one end of the wire marked with YELLOW to this slot. Then, connect the other end to REM Pin Slot 44
- Pin 13 – PDC Sensor Signal, Rear Outer Right – Move the Yellow/Brown wire from REM Pin 39 to this slot
- Pin 14 – PDC Sensor Signal, Rear Center Right – Move the Yellow/Black wire from REM Pin 38 to this slot
- Pin 15 – PDC Sensor Signal, Rear Center Left – Move the Yellow/Green wire from REM Pin 51 to this slot
- Pin 16 – PDC Sensor Signal, Rear Outer Left – Move the Yellow/Purple wire from REM Pin 50 to this slot
- Once you have completed all connections, slide the Covering Cap over the Socket Housing (will only fit on one way). Then, place in the B41*2B socket as shown in the PMA Module Location Picture above. Wiring should be coming out of the connector in the direction of the rear of the vehicle.
De 2e kabel (die bij auto's zonder PMA op pin 49 van de REM zit zit dus op de PMA.
De terminal 15 aansluiting voor de trekhaak om de trekhaak module te activeren bij ingeschakelde auto moet ik dus weghalen bij pin 2 van de PMA module.
Mijn auto is van 2018. Geen idee hoe dit werkt bij non-LCI modellen. Morgen ga ik bovenstaande aansluiting werkend maken. Daarna hoop ik de behoorlijk in de weg liggende LPG tank voorlopig met rust te kunnen laten.