05-29-2019, 02:55 PM
06-03-2019, 09:59 AM
Helaas werkt mijn stekker van de trekhaak nog niet. Ik heb de kabels van CAN-bus gevonden, georobeerd aan te sluiten op de stekker. Maar de module van de kabel geeft nog steeds aan dat het niet werkt.
Iemand anders nog ideeën? Anders zal ik denk ik een poging wagen om een universele kabelset te kopen.
06-24-2019, 09:42 PM
Ik ben 1650 euro kwijt voor een trekhaak incl montage. De einddemper moet dus echt vervangen worden maar een zwaardere ventilator/fan is niet nodig omdat het een automaat betreft en die hebben standaard al een zwaardere hebben.
Het gaat over een 120i van november 2017 met M pakket en aut transmissie.
06-25-2019, 03:14 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 06-25-2019, 03:15 PM door Esprit.G.V.)
Wat een geld.
Ik heb zelf mijn trekhaak er onder gezet. Binnen 2 uur er onder. In totaal was ik €300,- en had zelfs €200,- kunnen zijn. Maar door het probleem hierboven heb ik een andere kabelboom gekocht die wel aangesloten kon worden.
06-25-2019, 05:55 PM
1650......dat is veel geld...
06-25-2019, 07:49 PM
Als ik het zo lees, zal de einddemper ook vervangen zijn. Als je dat bij een dealer laat doen, kan dat flink in de papieren lopen! 1650,- is dan te verklaren.. Maar inderdaad veel geld.
Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
BMW F20 125i B48
BIMMERCODEREN.NL | BMW FSC | BMW TUNING
Hierbij de prijzen van de onderdelen excl btw:
Pakket trekhaak M met afneembare kogel € 284.30 electr./ aanbouwdelen set € 128.93 regeleenheid trekhaak € 93.48 relaiskast bagageruimte € 26.25 achterste uitlaatdemper € 504.35 bus € 28.77 totaal € 1066.08 ex btw, prijs incl btw € 1289.95 we rekenen € 60 per uur, dit zal ongeveer 5 uur duren, totaal € 363 Dit zijn de prijzen afzonderlijk, minder duur zal niet gauw lukken neem ik aan.
08-08-2019, 12:27 AM
Hallo allen,
Ik volg het topic inmiddels ook. Ook hier een M-uitvoering 118d met automaat, dus waarschijnlijk ook een zwaardere fan. Nu heb ik al zitten zoeken of ik achter het type kan komen voor de aangepaste einddemper. Is dit bij iemand bekend via de offertes of heeft iemand hier een foto van, of misschien een ingeslagen type van de dempet zelf? Zo ik begreep is de demper platter en zo wordt er ruimte gecreerd voor de trekhaak. gr, Arjan
01-10-2021, 08:47 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 01-12-2021, 10:28 AM door happy2run.)
(05-29-2019, 02:55 PM)BMW118iED schreef: https://www.aukup.de/anbauanleitungen/es...22-F23.pdf Bedankt voor de handleiding! Deze is erg duidelijk, had trekhaak overgenomen deze ingebouwd moest 4 draaden die afgeknipt waren herstellen 2 keer bus 1 keer remlicht back-up en 15 volt welke je niet hoeft aan te sluiten. In de handleiding staat richting rechts aansluiten maar dit is niet nodig. Slechts back-up voor het remlicht is nodig. Ik had het geluk dat naast aarde en + alles achterin zat ook de twisted bus draaden. Mooi is dat het plug en play is en zonder programmeren zelfs storing (slechte connectie) aangegeven wordt op boordcomputer als remlicht aanhanger defect met trekhaaksymbool! Het betreft een 116i urban uit 2012 dus neem aan dat de recentere modellen net zo goed voorbereid zijn. Nieuwe sets trekhaak en bekabeling computer zijn overigens voordelig online te koop. Overigens de originele crashbumper met 4 moeren ter overname voor wie schade heeft
07-01-2021, 07:09 PM
Ter aanvulling op bovenstaande :
Trekhaak Westfalia op mijn 118i gemonteerd. Demper moet vervangen worden (gaat a.s. zaterdag gebeuren). Electronica (13 polig) was wat zoekwerk... Maar toch gevonden. Mijn auto heeft een Park Assist module. Betekent dat de instructie van Westfalia voor de Terminal 15 aansluiting niet juist was....jammer maar helaas. Inmiddels de auto tijdelijk aangesloten gehad op de + aansluiting van het 12V punt in de kofferbak. Leidt tot een battery-drain. Niet aan te raden. Dus verder gaan zoeken. Pin 49 op de REM module (bovenste stekker) zou een groen/zwarte kabel moeten bevatten. Dat is bij mijn redelijk volgehangen F20 niet het geval. Zie link op een F30 forum over Pin 49. https://f30.bimmerpost.com/forums/showth...142&page=9 Op het zelfde forum kwam ik nog een posting tegen. Met een wat nadere toelichting over het retrofitten van PMA https://f30.bimmerpost.com/forums/showth...766&page=3 De PMA module Rechts achterin heeft twee connectoren. Een connector daarvan (de 2e) heeft de volgende pinbezetting Connector #2 – B41*2B: (Wiring chart below) - Pin 2 – Rear PDC Power Wire – Move the Green/Black wire from REM Pin 49 to this slot - Pin 5 – Rear PDC Ground Wire – Move the Brown/Black wire from REM Pin 37 to this slot - Pin 11 – PMA K-Can Signal Wire – Using the K-Can wire set created during the Prep Work, connect one end of the wire marked with WHITE to this slot. Then, connect the other end to REM Pin Slot 29 - Pin 12 – PMA K-Can Signal Wire - Using the K-Can wire set created during the Prep Work, connect one end of the wire marked with YELLOW to this slot. Then, connect the other end to REM Pin Slot 44 - Pin 13 – PDC Sensor Signal, Rear Outer Right – Move the Yellow/Brown wire from REM Pin 39 to this slot - Pin 14 – PDC Sensor Signal, Rear Center Right – Move the Yellow/Black wire from REM Pin 38 to this slot - Pin 15 – PDC Sensor Signal, Rear Center Left – Move the Yellow/Green wire from REM Pin 51 to this slot - Pin 16 – PDC Sensor Signal, Rear Outer Left – Move the Yellow/Purple wire from REM Pin 50 to this slot - Once you have completed all connections, slide the Covering Cap over the Socket Housing (will only fit on one way). Then, place in the B41*2B socket as shown in the PMA Module Location Picture above. Wiring should be coming out of the connector in the direction of the rear of the vehicle. De 2e kabel (die bij auto's zonder PMA op pin 49 van de REM zit zit dus op de PMA. De terminal 15 aansluiting voor de trekhaak om de trekhaak module te activeren bij ingeschakelde auto moet ik dus weghalen bij pin 2 van de PMA module. Mijn auto is van 2018. Geen idee hoe dit werkt bij non-LCI modellen. Morgen ga ik bovenstaande aansluiting werkend maken. Daarna hoop ik de behoorlijk in de weg liggende LPG tank voorlopig met rust te kunnen laten. |