09-26-2017, 02:01 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 02-04-2018, 07:38 PM door Patrick.
Edit Reason: LED + 405m
)
In december 2016 kocht ik in Castrop-Rauxel (Duitsland) bij BMW Procar mijn F20.
Waarom Duitsland? Ik was op zoek naar een specifieke uitvoering met daarbij een aantal (must) opties. In Duitsland is het aanbod veel groter en pak je vaak winst op het aantal opties en een lagere km stand ten opzichte van NL. Ook zijn zijn handelaren/dealers in Duitsland verplicht om aan een particulier 1 jaar garantie te verstrekken, dit in de vorm van BMW Europlus garantie wat eigenlijk gewoon een verzekering via Real Garant is. Ook is het koopcontract veel uitgebreider, hierin moet vermeld worden of er in het verleden schades zijn gerepareerd, de km stand klopt en het aantal eigenaren. Als particulier sta je in Duitsland sterk.
In NL zijn veel horror verhalen mbt Europlus, daarom heb ik contact gehad met BMW Nederland, die kwamen met het volgende:
"De procedure die bij EuroPlus gehanteerd moet worden, is als volgt: voordat u de Nederlandse BMW dealer opdracht geeft tot reparatie, moet u goedkeuring vragen aan de Europlus organisatie. Dit kunt u doen door bij uw leverende BMW dealer in Duitsland een offerte in te dienen. EuroPlus geeft vervolgens goedkeuring voor de reparatie, waarna u de reparatie kunt laten uitvoeren bij een BMW dealer in Nederland. U dient de reparatiekosten zelf in Nederland voor te schieten en krijgt deze kosten dan achteraf via EuroPlus vergoed."
Ik heb de F20 op een autotrailer naar Nederland gereden. De rest van het import proces heb ik ook zelf doorlopen;
- Eendagskenteken
- Keuringsafspraak bij de RDW
- BPM aangifte
- Kentekenplaten drukken
Het invoeren stelt niet heel veel voor, als je maar zorgt dat je de juiste (Duitse) documenten hebt!
Het is een BMW 116i M-Sport uit bj. 2013 met o.a;
- Leder oyster dakota
- Automaat
- Xenon
- Navigatie (NBT) professional
- Climate control
- Etc, etc.. (zie onderstaande spoiler voor de complete optielijst)
Een aantal foto's van de Duitse dealer;
Op de trailer naar Nederland:
Uiteindelijk in NL op kenteken:
Een bezoek gebracht aan BR-Performance in Raamsdonksveer, na de chiptuning heeft mijn F20 nu een vermogen van 216pk met 317nm, zie ook dit topic:
Zwarte M Performance nieren geplaatst, zie dit topic:
Een veren set van GB-Tuning gemonteerd, zie dit topic
In de afgelopen maanden heb ik mij verdiept in het coderen, hierdoor een aantal leuke functies kunnen activeren maar ook kunnen deactiveren! Zie hier voor een lijstje met aanpassingen.
LED mistlampen geplaatst en storing vrij gecodeerd, zie dit topic:
Nieuwe 18" zomerset gekocht, style 405m, zie dit topic:
Waarom Duitsland? Ik was op zoek naar een specifieke uitvoering met daarbij een aantal (must) opties. In Duitsland is het aanbod veel groter en pak je vaak winst op het aantal opties en een lagere km stand ten opzichte van NL. Ook zijn zijn handelaren/dealers in Duitsland verplicht om aan een particulier 1 jaar garantie te verstrekken, dit in de vorm van BMW Europlus garantie wat eigenlijk gewoon een verzekering via Real Garant is. Ook is het koopcontract veel uitgebreider, hierin moet vermeld worden of er in het verleden schades zijn gerepareerd, de km stand klopt en het aantal eigenaren. Als particulier sta je in Duitsland sterk.
In NL zijn veel horror verhalen mbt Europlus, daarom heb ik contact gehad met BMW Nederland, die kwamen met het volgende:
"De procedure die bij EuroPlus gehanteerd moet worden, is als volgt: voordat u de Nederlandse BMW dealer opdracht geeft tot reparatie, moet u goedkeuring vragen aan de Europlus organisatie. Dit kunt u doen door bij uw leverende BMW dealer in Duitsland een offerte in te dienen. EuroPlus geeft vervolgens goedkeuring voor de reparatie, waarna u de reparatie kunt laten uitvoeren bij een BMW dealer in Nederland. U dient de reparatiekosten zelf in Nederland voor te schieten en krijgt deze kosten dan achteraf via EuroPlus vergoed."
Ik heb de F20 op een autotrailer naar Nederland gereden. De rest van het import proces heb ik ook zelf doorlopen;
- Eendagskenteken
- Keuringsafspraak bij de RDW
- BPM aangifte
- Kentekenplaten drukken
Het invoeren stelt niet heel veel voor, als je maar zorgt dat je de juiste (Duitse) documenten hebt!
Het is een BMW 116i M-Sport uit bj. 2013 met o.a;
- Leder oyster dakota
- Automaat
- Xenon
- Navigatie (NBT) professional
- Climate control
- Etc, etc.. (zie onderstaande spoiler voor de complete optielijst)
Een aantal foto's van de Duitse dealer;
Op de trailer naar Nederland:
Uiteindelijk in NL op kenteken:
Een bezoek gebracht aan BR-Performance in Raamsdonksveer, na de chiptuning heeft mijn F20 nu een vermogen van 216pk met 317nm, zie ook dit topic:
Zwarte M Performance nieren geplaatst, zie dit topic:
Een veren set van GB-Tuning gemonteerd, zie dit topic
In de afgelopen maanden heb ik mij verdiept in het coderen, hierdoor een aantal leuke functies kunnen activeren maar ook kunnen deactiveren! Zie hier voor een lijstje met aanpassingen.
LED mistlampen geplaatst en storing vrij gecodeerd, zie dit topic:
Nieuwe 18" zomerset gekocht, style 405m, zie dit topic:
BMW F20 125i B48
BIMMERCODEREN.NL | BMW FSC | BMW TUNING
BIMMERCODEREN.NL | BMW FSC | BMW TUNING