07-11-2019, 07:38 PM
Arjan Lubach heeft een geniale uitzending over kernenergie gemaakt in 2018. Waarin ie de keuze voor groene electriciteit eigenlijk voor gek verklaarde. Geloof dus ook niet zo in die massale windmolenparken voor de Nederlandse kust. Er zijn slimmere alternatieven.
Zoals een goede vriend van me laatst zei, Frankrijk is het land van de kernenergie. Daar rijden de Hogesnelheidstreinen met 300+ door het landschap. De een na de andere. In NL. gaan die treintjes als slakken door het landschap. En we moeten hopen dat er ooit voldoende stroom is om die HSL treintjes ook wat sneller te laten rijden.
CO2 en auto betekent volgens mij nog steeds niet dat het het einde van het petrol-head tijdperk is. Voorlopig blijf ik trouw aan auto's met een benzine motor (al of niet op LPG). Al het andere is alleen maar een tijdelijke oplossing, en kijk met veel plezier naar de hypermilende I-paces en Leafs omdat ze het op lange afstanden moeilijk hebben om zonder bijladen hun bestemming halen.
Ben wel benieuwd of er nog enige ontwikkeling in EV techniek zal plaats vinden. Maar voor echt leuk autorijden heb je helaas nog steeds een mooi motorgeluid nodig. Gelukkig is er bij BMW toch wel vooruitgang geboekt bij brandstofmotoren, en lijken ze nog steeds als een van de weinigen relatief schone motoren te leveren in hun auto's. Heb bij mijn 1 serie de indruk dat op een lange rit met druk verkeer, zonder dat het stilstaat , met snelheden tussen 100 en 110 km/uur ik in staat moet zijn om een verbruik op benzine van boven de 1 op 20 te halen. Dat lukt me niet met de S60 T5 en de jaren 90 Japanner. Ook niet als je hun verbruik terug rekent naar benzine consumptie. Dus in al die jaren is er wel degelijk vooruitgang geboekt.
Zoals een goede vriend van me laatst zei, Frankrijk is het land van de kernenergie. Daar rijden de Hogesnelheidstreinen met 300+ door het landschap. De een na de andere. In NL. gaan die treintjes als slakken door het landschap. En we moeten hopen dat er ooit voldoende stroom is om die HSL treintjes ook wat sneller te laten rijden.
CO2 en auto betekent volgens mij nog steeds niet dat het het einde van het petrol-head tijdperk is. Voorlopig blijf ik trouw aan auto's met een benzine motor (al of niet op LPG). Al het andere is alleen maar een tijdelijke oplossing, en kijk met veel plezier naar de hypermilende I-paces en Leafs omdat ze het op lange afstanden moeilijk hebben om zonder bijladen hun bestemming halen.
Ben wel benieuwd of er nog enige ontwikkeling in EV techniek zal plaats vinden. Maar voor echt leuk autorijden heb je helaas nog steeds een mooi motorgeluid nodig. Gelukkig is er bij BMW toch wel vooruitgang geboekt bij brandstofmotoren, en lijken ze nog steeds als een van de weinigen relatief schone motoren te leveren in hun auto's. Heb bij mijn 1 serie de indruk dat op een lange rit met druk verkeer, zonder dat het stilstaat , met snelheden tussen 100 en 110 km/uur ik in staat moet zijn om een verbruik op benzine van boven de 1 op 20 te halen. Dat lukt me niet met de S60 T5 en de jaren 90 Japanner. Ook niet als je hun verbruik terug rekent naar benzine consumptie. Dus in al die jaren is er wel degelijk vooruitgang geboekt.