04-03-2021, 09:34 PM
Inmiddels weer een maandje verder. Na louter Vpower / Ultimate tanken, is het gedoe met ellendige koude start op benzine door oude benzine (E10) verleden tijd. Wat een rommel is die E10 brandstof toch als ie wat langer in de tank zit. Ik rijd tegenwoordig met max. 15 liter benzine in de rondt, met 7 liter per maand is de benzine in de tank nooit ouder dan 2 maand gemiddeld. Doe ik met mijn andere auto ook al jaren zo. Brandstoffilter blijft dan ook lekker schoon.
Heb inmiddels de auto i.p.v. BMW olie (0w30, LL04) nu met 5W40 olie van Shell (Helix Ultra, LL01) voorzien. De olie zit er bijna 4000 km in. Motor lijkt stiller geworden. Verbruik LPG ook netjes. Met relatief vlot doorrijden op 205/55R16 is mijn record nu 1 op 15 op LPG (60 cent per liter). Veel goedkoper kun je niet rijden.
De LPG installatie zit er nu iets meer dan 30000 km in. Deze maand zal ik het break-even punt halen. Vanaf Mei houd ik elke maand een beetje over tov rijden op benzine. Olieverbruik op LPG is nihil. Over krappe 5000 km komt er weer verse olie in (wederom 5W40 Helix Ultra), en krijgt de auto 3 nieuwe NGK bougies.
Afgelopen week een wat vlottere rit in de avond gemaakt (moest voor 21:00 uur thuis zijn, niet helemaal gelukt). De motor bleef relatief koel. En de auto voelde met een buitentemperatuur van hooguit 5 graden lekker vlot aan. Een reden om toch op zoek te gaan naar een grotere intercooler. Ik heb nl. wel de indruk dat deze B38 motor bij harder werken behoorlijk warm wordt (ook in benzine modus) en dat merk je qua performance bij warm weer heel sterk. Hoe kouder de IAT temperatuur, hoe vlotter de auto rijdt. Heeft primair met ontsteking te maken.
Over enkele maanden staat de teller op 80.000 km. Ik heb dan ook de indruk dat de auto inmiddels redelijk is ingereden. En zo rijdt ie ook. En spijt van het ombouwen op LPG? Niet echt. 100 EUR per maand overhouden op brandstofkosten is ook een leuke bijkomstigheid. Dat de motor langer schoon blijft, zal helpen de motor langer in goede conditie te houden. Op tijd olie wisselen (10000 km/ 200 uur) is daarbij alleen maar meer helpend.
Heb inmiddels de auto i.p.v. BMW olie (0w30, LL04) nu met 5W40 olie van Shell (Helix Ultra, LL01) voorzien. De olie zit er bijna 4000 km in. Motor lijkt stiller geworden. Verbruik LPG ook netjes. Met relatief vlot doorrijden op 205/55R16 is mijn record nu 1 op 15 op LPG (60 cent per liter). Veel goedkoper kun je niet rijden.
De LPG installatie zit er nu iets meer dan 30000 km in. Deze maand zal ik het break-even punt halen. Vanaf Mei houd ik elke maand een beetje over tov rijden op benzine. Olieverbruik op LPG is nihil. Over krappe 5000 km komt er weer verse olie in (wederom 5W40 Helix Ultra), en krijgt de auto 3 nieuwe NGK bougies.
Afgelopen week een wat vlottere rit in de avond gemaakt (moest voor 21:00 uur thuis zijn, niet helemaal gelukt). De motor bleef relatief koel. En de auto voelde met een buitentemperatuur van hooguit 5 graden lekker vlot aan. Een reden om toch op zoek te gaan naar een grotere intercooler. Ik heb nl. wel de indruk dat deze B38 motor bij harder werken behoorlijk warm wordt (ook in benzine modus) en dat merk je qua performance bij warm weer heel sterk. Hoe kouder de IAT temperatuur, hoe vlotter de auto rijdt. Heeft primair met ontsteking te maken.
Over enkele maanden staat de teller op 80.000 km. Ik heb dan ook de indruk dat de auto inmiddels redelijk is ingereden. En zo rijdt ie ook. En spijt van het ombouwen op LPG? Niet echt. 100 EUR per maand overhouden op brandstofkosten is ook een leuke bijkomstigheid. Dat de motor langer schoon blijft, zal helpen de motor langer in goede conditie te houden. Op tijd olie wisselen (10000 km/ 200 uur) is daarbij alleen maar meer helpend.