BMW F20 forum - BMW F21 forum
F20 116i - Afdrukversie

+- BMW F20 forum - BMW F21 forum (http://www.bmwf2x.nl/forum)
+-- Forum: BMW 1-serie - F20 / F21 forum (http://www.bmwf2x.nl/forum/forumdisplay.php?fid=5)
+--- Forum: BMW F2x Showroom (http://www.bmwf2x.nl/forum/forumdisplay.php?fid=6)
+--- Topic: F20 116i (/showthread.php?tid=97)

Pagina's: 1 2 3 4


RE: F20 116i - h3b - 03-29-2019

Maar even wat plaatjes bij het verhaal. Zo te zien al eerder provisorisch gerepareerd   Angry

Breuk carterventilatieslang
[Afbeelding: Tgcw6mv.jpg]

Breuk air intake
[Afbeelding: QyBminY.jpg]


RE: F20 116i - Haldon - 03-29-2019

Bizar joh, wel goed dat je het gevonden hebt.


RE: F20 116i - h3b - 08-20-2019

Even een update:
Ondertussen heeft in juni het normale onderhoud plaatsgevonden waarbij ook een olieflush gedaan is van het blok. Olieverbruik is nu na 1500km nagenoeg weg. Eens kijken hoe dit uitpakt over langere termijn.

Afgelopen weken veel last gehad van kort mechanisch jakkend geluid direct na start, met name wanneer het 25+ graden buiten was. Oorzaak de waterpomp drive wheel (11517619020). Van de multiriem waren inmiddels ook al diverse happen uit, dus die kon ook vervangen worden. Daarnaast preventief de belt-tensioner (11287603347) en friction wheel (11287598832) vervangen.

Naast voorgaande ook nog een beginnende/kleine lekkage van de electrische waterpomp (11518616992) van de turbo. Deze is ook vervangen door een nieuwe. Blijkbaar is dit een zwak onderdeel en gaan deze vaker kapot.


F20 116i - Patrick - 08-20-2019

Zo, die kan er weer even tegenaan! [emoji6][emoji106] hoe gaat zo'n olieflush precies in zijn werk?

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk


RE: F20 116i - h3b - 08-20-2019

Aan de olie wordt een flush flesje van bv Forte toegevoegd. Vervolgens laat men de auto met verhoogd stationair toerental 20 a 30 minuten (kan mischien ook iets langer zijn) draaien. Daarna olie en filter verwijderen en nieuwe olie en filter plaatsen. In mijn geval is daarna nog een extra toevoeging aan de olie gedaan om vervuiling tegen te gaan. De flush zorgt er in ieder geval voor dat alle vervuiling los laat. In mijn geval was de bedoeling om de koolafzetting op de zuigerveren op te lossen om zo het olieverbruik tegen te gaan. En dat lijkt positief te zijn.
Met de flush in de olie mag in ieder geval niet gereden worden. Van de monteur begrijp ik dat de olie zo dun als water wordt. Dus dan kan je begrijpen dat rijden uit den boze is.


RE: F20 116i - Huntjens92 - 08-27-2019

Fijn om te horen dat het bij u gewerkt heeft, toevallig wordt morgen een kleine beurt gedaan aan m’n 116i en laat meteen een flush erbij doen voor de zekerheid. Planning was om ook meteen chiptuning te laten doen maar k heb er nog m’n twijfels over.


RE: F20 116i - h3b - 08-27-2019

Mbt de tuning, daar heb ik ook gemengde gevoelens over. Wat ik op sommige fora lees is dat b.v. de zuigers van een 114 en 116 andere (lees:mindere) kwaliteit is dan van de 118, maar dat de vervangende onderdelen (zoals vermeld bij oa. realoem) wel de sterkere variant is van de 118.
Maar goed er zijn reeds velen voor ons gegaan die wel een tuning hebben laten doen en er tevreden over zijn. Alles valt en staat ook met het goed warmrijden van het blok en de olie voordat je het extra vermogen aanspreekt. Ben er dus ook nog niet over uit of ik dit nu nog ga doen of niet.

De olie flush is iets waar je denk ik niet onderuit komt als je een direct ingespoten motor hebt. Kwestie van tijd dat je zuigerveren vast gaan zitten en je olieverbruik krijgt. Komende week ga ik wat meer kilometers rijden met de auto en hopelijk blijft het verbruik hierdoor de komende tijd een beetje binnen de perken.


RE: F20 116i - Huntjens92 - 08-27-2019

Ja ik las hier en daar ook dat het kwaliteit minder zou zijn dan de 118i maar zoals je aangeeft er zijn al velen ons voor gegaan. 

M’n vrouw rijdt grotendeels in de 116 en maakt toch al gauw 600km per week bijna dus ik zal je ook even op de hoogte houden hoe het gaat na het flushen. 
Ook een reden dat tunen interssant leek door het aantal km’s dat gereden wordt.
Ze haalt gemiddeld 675 met een tank terwijl ik al blij ben met 550. 
Rijdt ze wel altijd in eco pro. 

Tevens las ik dat je een DV+ hebt. Die zou ik ook nog graag eens bestellen. Lijkt me wel een prettig idee om te hebben


RE: F20 116i - h3b - 08-27-2019

Wat is nu je huidige olie verbruik?  Ben zeker benieuwd in hoevere dat verbeterd na de flush.

Brandstofverbruik is wel een dingetje, maar ik rij altijd in Sport en kom gemiddeld uit op 14,7km/L (ik hou dit bij in Spritmonitor). Wel veel B-wegen en weinig snelweg.

Die DV+ is inderdaad een hele goede modificatie, helemaal als je wilt gaan tunen. Na tuning weet je bijna zeker dat het OEM onderdeel gaat falen.
Let er wel op dat je deze bij een officieel verkooppunt koopt, er zijn namelijk ook imitaties in de omloop met name via ebay. Check de volgende LINK maar eens met de verschillen.


RE: F20 116i - h3b - 08-28-2019

Helaas is het kort mechanisch jakkend geluid weer terug. Volgens mij blijft er niet veel meer over dan de waterpomp.Als ik de airco uitzet dan blijft het geluid dus het is niet airco gerelateerd. Mocht iemand nog andere ideeen hebben dan hoor ik het graag.