BMW F20 forum - BMW F21 forum
Mogelijkheden 120D F20 - Afdrukversie

+- BMW F20 forum - BMW F21 forum (http://www.bmwf2x.nl/forum)
+-- Forum: BMW 1-serie - F20 / F21 forum (http://www.bmwf2x.nl/forum/forumdisplay.php?fid=5)
+--- Forum: BMW Performance, tuning (F20 / F21) (http://www.bmwf2x.nl/forum/forumdisplay.php?fid=9)
+--- Topic: Mogelijkheden 120D F20 (/showthread.php?tid=62)

Pagina's: 1 2


Mogelijkheden 120D F20 - Robberto - 10-22-2017

Ik wil in de toekomst eens kijken naar het chippen van mijn 120D F20 uit 2013.

Spec's (standaard):


184pk
380nm

Wat is er mogelijk? En hoeveel PK/nm zou stage 1 of 2 moeten opleveren?

Een bekende van mij is naar VVT in Marum gegaan. Ik denk hier ook aan. Is voor mij ook niet zo heel ver rijden.

Idea


RE: Mogelijkheden 120D F20 - Patrick - 10-22-2017

De keuze is reuze.. Er zijn heel veel tuners die de F20 aan kunnen pakken, een enkele bekende zijn o.a. BR Performance, Tunex en Zip tuning. De één duurder dan de ander. Ik zou in ieder geval een tuner kiezen die de "chip" op maat levert. Dus jou specifieke F20 uitlezen en daarop de software op aanpassen. Er zijn ook verschillende "tuners" die standaard software in de chip laden en daarmee voornamelijk de turbodruk verhogen, wat uiteraard niet ten goede komt van de levensduur van verschillende componenten. Orange tuning is hier een voorbeeld van, niet doen dus.

Mijn F20 is onder handen genomen door BR Performance en daar ben ik uiterst tevreden over, maar zo heeft ieder zijn eigen ervaringen. BR doet vooraf een testrun, waarbij je waardes worden uitgelezen. Chip wordt verwijderd en software op maat geschreven, daarna nog een run op de bank en uiteindelijk nog een testrit op straat. Hierbij blijft de auto aangesloten via de OBD (laptop) waarbij de veiligheidsmarges/waardes worden uitgelezen. Totaal duurde het circa 2,5 uur.

Als ik de websites van boven genoemde tuners bekijk moet jou F20 op circa 220pk/440nm uit kunnen komen.

Ik ben niet bekend met VVT..


RE: Mogelijkheden 120D F20 - BMW F20 - 10-22-2017

Ik las dat Quinton995 bijvoorbeeld een minder goede ervaring had met BR Wink Het blijft lastig om een goede tuner uit te kiezen, je gaat altijd af van ervaringen van andere. ik denk dat je bij een van de "grotere" spelers wel goed zit.. Wil je het bij stage 1 houden, of stage 2 ook een optie?


RE: Mogelijkheden 120D F20 - Quinton995 - 10-23-2017

Klopt inderdaad. Nu is het wel zo dat de vorige eigenaar daar is geweest met mijn auto. De curve (met name het koppel) is gewoon ronduit belabberd.
Daarnaast heb ik contact gehad met BR, omdat ik eventueel mijn auto naar de dealer wilde brengen. Ivm garantie zou ik dan de auto terug naar stock willen laten zetten. Ik hoor altijd verhalen dat ze dat gratis aanbieden voor bij hun getunde autos. Nou mij werd verteld dat dit 250 euro zou kosten, en als klap op de vuurpijl zou het daarna weer 250 kosten om het terug te plaatsen. Totale afzetterij naar mijn mening, en dus ook nog eens slechte kwaliteit tuning.
Ik zou DVX aanraden, in Antwerpen. Leveren echt top werk.

[Afbeelding: 6a8aee846cd5a397100d9d8e1d54a4e2.jpg]


Sent from my SM-G935F using Tapatalk


RE: Mogelijkheden 120D F20 - sitechris - 10-23-2017

Ik zou bedrijven als ZIP tuning ook niet aanraden. Besteed je een pak geld aan een BMW en ga je met je tuning voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.

Ter vergelijking: als je bij een restaurant met een menukaart met 150 gerechten gaat eten , weet je dat het nooit echt top is. Dat is bij tunen ook zo. Een tuner die alle merken doet, is nergens in gespecialiseerd. Zoek dus altijd een goede specialist en ik vind het een pre als mijn auto op de rollerbank wordt geoptimaliseerd. Zodat je een mooie curve hebt en evt foutjes eruit gehaald zijn.


RE: Mogelijkheden 120D F20 - willem - 10-27-2017

kortom je kan beter een bmw kopen met meer vermogen dan tuning. vroeg of laat krijg je er toch problemen er mee. De motor motor garantie die ze geven is ook een wassen neus.


RE: Mogelijkheden 120D F20 - Quinton995 - 10-27-2017

Dat vind ik niet. Als je het laat doen bij een respectabele tuner, kan je prima probleemloos blijven rijden. Je moet alleen niet voor een dubbeltje op de 1e rang willen zitten, en niet besparen op een goede tuning.

Sent from my SM-G935F using Tapatalk


RE: Mogelijkheden 120D F20 - M140i - 10-28-2017

(10-23-2017, 08:44 PM)sitechris schreef: Ik zou bedrijven als ZIP tuning ook niet aanraden. Besteed je een pak geld aan een BMW en ga je met je tuning voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.

Ter vergelijking: als je bij een restaurant met een menukaart met 150 gerechten gaat eten , weet je dat het nooit echt top is. Dat is bij tunen ook zo. Een tuner die alle merken doet, is nergens in gespecialiseerd. Zoek dus altijd een goede specialist en ik vind het een pre als mijn auto op de rollerbank wordt geoptimaliseerd. Zodat je een mooie curve hebt en evt foutjes eruit gehaald zijn.

Hmmm, in t verleden verschillende auto's laten tunen bij ZIP en steeds een topservice en nooit problemen mee gehad !

Die mannen weten echt wel waar ze mee bezig zijn hoor  Smile


RE: Mogelijkheden 120D F20 - Patrick - 10-28-2017

Zo heeft ieder zijn eigen ervaring en voorkeur [emoji4]

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk


RE: Mogelijkheden 120D F20 - F20 Rob - 11-08-2017

Als ik naar de foto kijk van het tunings resultaat ziet dat er niet heel netjes uit. Bij een goede tuning loopt de grafiek snel recht omhoog (power) waarna hij in een zo recht mogelijke horizontale lijn (maximaal vermogen) overgaat om vervolgens langzaam weer te zakken (einde vermogens piek).
Bij jou is vooral het middelste gedeelte (max vermogen) erg onrustig (fluctueert heel erg).
Is er zo ver je weet niet iets anders met motor aan de hand geweest? slecht bougie's of kabels bijvoorbeeld?

Hoe is het verder verlopen?
Nog naar BR geweest of naar DVX Antwerpen?
En uiteindelijk nog bij de dealer langs geweest zonder problemen?