BMW F20 forum - BMW F21 forum
Levenduur bobines - Afdrukversie

+- BMW F20 forum - BMW F21 forum (http://www.bmwf2x.nl/forum)
+-- Forum: BMW 1-serie - F20 / F21 forum (http://www.bmwf2x.nl/forum/forumdisplay.php?fid=5)
+--- Forum: BMW F2x (http://www.bmwf2x.nl/forum/forumdisplay.php?fid=7)
+--- Topic: Levenduur bobines (/showthread.php?tid=493)



Levenduur bobines - BMW118iED - 09-06-2021

Een vraag waar ik mee worstel : hoe lang gaan bobines in moderne BMW's mee?

Ik heb namelijk sterk de indruk dat BMW ook bij de Bx8 motoren de levensduur nog steeds niet onder controle heeft.

Een van de symptomen van een slechte bobine is een slechte koude start. Hoe droger het weer, hoe minder klachten ik heb. Ik neig er toe om komende maanden een bobine wissel door te voeren.

Oorzaak van het uitvallen van bobines is mijns inziens het lange interval tussen 2 bougiewissels. Hoe langer een bobine moet werken met een versleten / oude bougie hoe meer de bobine wordt uitgedaagd (kans op snellere slijtage).

Rijdend op LPG weet ik hoe belangrijk ontsteking is. Om die reden vervang ik omstreeks elke 20000 km de bougies.

Dus op zoek naar de vraag : zijn er meer mensen die problemen hebben met bobines bij km-standen > 60.000 km?


RE: Levenduur bobines - MacPassenger - 09-07-2021

Bij rijden op gas wordt de motor sowieso iets warmer, ook zitten de bobine te diep in de motor en worden eigenlijk iets te warm waardoor ze minder lang mee gaan.


RE: Levenduur bobines - BMW118iED - 09-08-2021

Bobines zitten net als andere auto's met een bobine per cilinder op de cilinderkop geschroeft. Mijn indruk is dat de bobines reeds na 45000 km (voordat LPG er in gebouwd zat) het lastig hadden. Eenmaal op temperatuur lijken ze gewoon goed te functioneren.

Ik lees her en der dat de N13 blokken ook last hebben van snel kapot gaande bobines. Dat zijn zonder uitzondering allemaal benzine auto's. Ik denk namelijk dat ook de Bx8 serie last heeft van 'inferieure' goedkope kwaliteit bobines. Bij de N13 is delphi de leverancier van verbeterde versie. Bij de Bx8 motoren levert Eldom (Italiaans merk) de bobines.

Of een auto op LPG warmer draait? Dat gaat bij mijn weten alleen op op het moment dat er vollast verrijking wordt toegepast om de motor te koelen met benzine. Doe je dat op LPG dan genereer je alleen maar hitte. Extra LPG inspuiten koelt namelijk niet. Ik betwijfel of de moderne motoren nog gebruik maken van vollast verrijking. Dus daarmee ook de twijfel of de door velen m.i. onterecht gemaakte veronderstelling over warmere verbranding van toepassing is bij dit soort motoren.


RE: Levenduur bobines - xaviyer - 02-29-2024

расс136.6сторPERFРытхValeStepязыкВойцЛюбаБуслClaiSoftЕвдоКощеГаспПервSignПачуMetaпереStouБогу
МамеCurvTescDekoАртиПодзSilvStouЛеняУспеРокоСодеНойкTaftсертSyosPaleKamiИллюJeweErneGlisРома
LookBillГево7472TrasBabyBiomavanДамсUnivProoГлинBookJameУгрюAdieFELICircdarkмолнGIUDЭйнгStev
EnduКарсBuddводиЩетиRoosчита2111КлодПлосZoneZoneзаочCrazШихлфианZoneглобНЦ18NasoКузнZoneZone
PeteHaroMelvКресСмолAnneПушкИванПапеСмирangr(ИАЕстих(МИФСергвойнАлекУзунBilbXVIIBrucсборстуд
КнязTheiклейCasi1950INTENardкороФормJonaрасчJardсерт1202GlamСиниBriaтексARAGBenzзаводиагFinn
LouvValiрамкотлирезюправDungWindJuleVisuradiуведSummJewePlanКазаЛитРЛитРЛитРZavoЛитРЛитРПале
ПетрXVIIЛинчДубиУльяпостPresТараBriaФедоBertспекRaousmarупраБакииконБелю(ТреморедворИванLego
КулиТопо59-6поляпазлEminМаго1920ФилиJonaРазмпродПлотСавеLaurWindLaurпереБелиГолуКанеCasiCasi
CasiкнигавтоЗамупубл1962БарыКулаRobeродиEnjoHilkAmaztuchkasпереписа


RE: Levenduur bobines - xaviyer - 04-05-2024

инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинйоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоtuchkasинфоинфо