BMW F20 forum - BMW F21 forum
Mosselman Tuning - Afdrukversie

+- BMW F20 forum - BMW F21 forum (http://www.bmwf2x.nl/forum)
+-- Forum: BMW 1-serie - F20 / F21 forum (http://www.bmwf2x.nl/forum/forumdisplay.php?fid=5)
+--- Forum: BMW Performance, tuning (F20 / F21) (http://www.bmwf2x.nl/forum/forumdisplay.php?fid=9)
+--- Topic: Mosselman Tuning (/showthread.php?tid=473)

Pagina's: 1 2


Mosselman Tuning - Bmvvinnie - 03-18-2021

Goeie morgen leden wie van jullie heeft ervaring bij het laten tunnen bij mosselman? Ik wil daar mn 125i laten tunen maar ik krijg ook weer van personen die bij de bmw dealers dat je reparatie gevallen krijgt wat het vervolg is van tuning.


RE: Mosselman Tuning - Patrick - 03-19-2021

Mosselman staat goed aangeschreven, maar ook direct als één van de duurdere tuners. Ik zou persoonlijk voor de "nieuwe generatie" gaan zoals BM3 of MG Flasher. Die laatste is gespecialiseerd in het B48 en B58 blok! Uitvoerig getest en wereldwijd in gebruik. De OTS stage1 blijft binnen de veiligheidsmarges. Je kan altijd pech hebben en tegen problemen aanlopen, maar dat heb je bij iedere vorm van tuning. Bij een goede tuner en goed onderhoud is dat risico minimaal.

Wanneer je toch voor een klassieke tuner wil gaan kan je BR-Performance nog overwegen.


RE: Mosselman Tuning - Bmvvinnie - 03-20-2021

Ik weet nou niet of dat zo verstandig is om te tunen zonder metingen op de rollebank.
Ik ben meer benieuwd naar ervaringen bij Mosselman.


RE: Mosselman Tuning - Patrick - 03-20-2021

Je kan een meting (datalogging) op de weg doen. Exact hetzelfde als op de bank, maar dan realistischere waardes. Zoals ik al zei, Mosselman staat prima aangeschreven, persoonlijk geen ervaring mee. Wel met BR-Performance. Ook een prima tuner. Beide leveren goed werk.


RE: Mosselman Tuning - F20 Rob - 03-20-2021

@Bmvvinnie,

Ik heb mijn bmw 114i bij Mosselman laten tunen.
Mede om de reden die jij noemt.
Ze lezen hem eerst uit op de rollenbank. Daarna gaan ze off-line de velden grof aanpassen.
Deze lezen/ leren ze in en finetunen hem daarna verder op de rollenbank.
Ik weet niet zeker of ik de eerste 114i was, maar kreeg wel te horen dat het meestal 6 cilinders zijn die bij hun komen tunen ;-)

Ik ben gewoon een keer langs gegaan. Vond het ontvangst en de uitleg erg netjes. Ook vragen worden netjes beantwoord. Ook na tijd kun je altijd bij ze terecht met vragen.
Ze hebben mij de voor en nadelen netjes uitgelegd. Ik wou namelijk eerst voor de I-Moss tuning gaan, maar dit hebben ze afgeraden bij mijn auto. Dus ben ik voor een klassieke tune gegaan.

Met betrekking tot motorschade sluit ik mij aan bij Patrick.
Bij tuning ga je altijd meer van je blok vragen. Origineel is altijd beter, daar zijn ze ook grondig op getest door BMW en ligt alles netjes binnen de marges van wat het blok kan verduren.
Dus is de kans dat onderdelen eerder slijten en of kapot gaan altijd groter.
Dit alles valt en staat natuurlijk wel met een nette tune en hoe je er zelf mee omgaat.

M.b.t de tune ben je bij Mosselman naar mijn mening wel op het juiste adres.

Resume:
Ik ben erg tevreden met mijn tune van Mosselman.
Heb nog geen problemen ondervonden die het gevolg zijn van de tune.
Ze zijn niet de goedkoopste, maar wel een echte BMW specialist welke netjes tunen op een rollenbank (zoals het hoort).

Ga er een keer heen en laat je informeren. Dat zal veel duidelijkheid geven op vragen die je eventueel nog hebt.

Succes en laat even weten of en wat je uiteindelijk gaat doen. En jou ervaring :-)

Groet Rob


RE: Mosselman Tuning - Bmvvinnie - 03-24-2021

Ik ga het Mosselman nog ff vragen hoe ze de slijtage berekeningen hebben gedaan. Bedankt voor je info Rob.


RE: Mosselman Tuning - Admin - 04-04-2021

De knoop inmiddels doorgehakt?


RE: Mosselman Tuning - Bmvvinnie - 04-04-2021

Nope.


RE: Mosselman Tuning - Bmvvinnie - 04-04-2021

Ik moet ze hier nog over contacten
https://f30.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1682594&page=3


RE: Mosselman Tuning - BMW118iED - 04-05-2021

Zorgen voor goed onderhoud:
* olie wissel na 200 uur / 10000 km
* Kies een olie die extra bestand is tegen LSPI
* Op tijd wisselen bougies
* lees eens je long term fuel trim uit via een diagnose programma (mooie indicator staat van je motor), hoe dichter bij nul, hoe beter
* vervang op tijd sensoren (hebben meestal levensduur 160.000 tot 250.000 km) : Luchtmassa, voorste lambda + MAP / IAT
* Vervang op tijd je luchtfilter (60000 km is wel erg lang)
* Tank hoogwaardige benzine (Ultimate 98, Vpower 98), of als je bij Duitsland woont Aral 102
* Tank geen E10 brandstof.

Tuners zijn altijd blij als je auto wordt onderhouden met bovenstaande uitgangspunten. De term dealer onderhouden begint dan wel erg negatief te worden.