BMW F20 forum - BMW F21 forum
Individuele keuring na tunen - Afdrukversie

+- BMW F20 forum - BMW F21 forum (http://www.bmwf2x.nl/forum)
+-- Forum: BMW 1-serie - F20 / F21 forum (http://www.bmwf2x.nl/forum/forumdisplay.php?fid=5)
+--- Forum: BMW Performance, tuning (F20 / F21) (http://www.bmwf2x.nl/forum/forumdisplay.php?fid=9)
+--- Topic: Individuele keuring na tunen (/showthread.php?tid=408)



Individuele keuring na tunen - YourivdAar - 06-10-2020

Goedemiddag,

Morgen mogen we onze 116i ophalen. Uiteraard heb ik al rond zitten kijken naar een aantal veranderingen, waaronder het laten chippen van de auto. Gemiddeld een vermogenswinst van 80pk (+/-58%).

Echter stuit ik online op een aantal zaken waardoor ik twijfel. Met name de individuele keuring die de RDW verlangt wanneer je een aanpassing doet aan de auto waarbij je meer dan 20% vermogenswinst boekt.

Zijn er hier mensen die hun auto hebben gechipt en laten herkeuren? Zo ja, wat waren de kosten voor die herkeuring? Zo nee, ben je niet bang dat de verzekering niet uitkeert bij een ongeluk o.i.d.?

Ik hoor graag eens jullie mening.

Fijne dag.


RE: Individuele keuring na tunen - BMW118iED - 06-10-2020

tsja.....geen ervaring. Wel nadenken als je je auto meer dan 20% extra vermogen geeft wat dit voor extra belasting op remmerij & onderstel oplevert. Snap dan ook wel dat er een regel is die als grens 20% heeft.

Rijd zelf in de BMW met standaard ECU. Mijn andere auto (Volvo) heeft +/- 20% meer vermogen dan geregistreerd bij de RDW. Ben heel blij met de grotere remmen (336mm vs 305mm) en verlaagd onderstel (Bilstein B12)/.

Zou bij standaard remmen op een 116i altijd kijken naar betere remmen. 120i of M-sport. Onderstel zou je naar kunnen kijken.


RE: Individuele keuring na tunen - YourivdAar - 06-10-2020

(06-10-2020, 02:10 PM)BMW118iED schreef: tsja.....geen ervaring. Wel nadenken als je je auto meer dan 20% extra vermogen geeft wat dit voor extra belasting op remmerij & onderstel oplevert. Snap dan ook wel dat er een regel is die als grens 20% heeft.

Rijd zelf in de BMW met standaard ECU. Mijn andere auto (Volvo) heeft +/- 20% meer vermogen dan geregistreerd bij de RDW. Ben heel blij met de grotere remmen (336mm vs 305mm) en verlaagd onderstel (Bilstein B12)/.

Zou bij standaard remmen op een 116i altijd kijken naar betere remmen. 120i of M-sport. Onderstel zou je naar kunnen kijken.

M-onderstel zit er gelukkig al onder, remmerij geen idee. 

Verder lees ik veel dat de 114i, 116i en 118i dezelfde motor hebben en volgens mij dezelfde remmen. Wel ben ik het met je eens dat het hele spul goed samen moet kunnen werken. Ik hoef overigens niet naar 220pk, 170 is genoeg, echter ga je dan ook over de 20%. 

Heb overigens net de RDW technische dienst gesproken, meneer gaf aan dat ik een van de weinige zou zijn die zijn auto netjes laat herkeuren en dat ze het verder weinig mee maken. Dat zet je dan wel weer aan het denken. Kosten kon hij niet zelf zo noemen, maar schijnt niet heel duur te zijn.


RE: Individuele keuring na tunen - Patrick - 06-12-2020

Herkeuren doet niemand. Het lijkt mij ook onmogelijk dat een verzekering je vermogen gaat meten bij een ongeval. Ik zou mij er niet te druk om maken. De 114i, 116i en 118i hebben in de basis inderdaad hetzelfde blok. De 118i heeft er alleen een oliekoeler op zitten. De remmen zijn bij deze modellen in de basis ook allemaal hetzelfde, je kan wel de blauwe M-sport remmen als optie nemen.

220pk is overgens prima te doen voor het N13 blok.


RE: Individuele keuring na tunen - xaviyer - 02-28-2024

Храб128.9DimiPERFSuprПадеDaviPatrразнДариIndeDrinOrieEverPlayWindFuncDekoКитаStanCarnPlayрука
FlooавтогражМедвMatiИльиDoctWillBreaLeonВыспфельоконUltrсертГайдПопоDepaЛаскOrieКосаместBadg
ReneэкраMoniMobiпазлHistMornCrimПрокLowledalarisРеймArthавтоГабоNikoRitcFredПетеMornОлеяRobe
WindGiocкатаMaciWindDisnИгнаSonyHumaWindМатвКокаWindJeweGerhExpeMirrподоStepPolaWindXboxmail
StanEAFEValiMiyoвыбеинстЯНЛюCeciMarkчитавелеVESAProdWillRobeIcewстихExtrкрасBioW`ЛенHolgАнто
LethуказDelfмесяпроичернLiebKospбелыпульMicrэлем5606EverКовтРоссNorbMemoMystNaniметаобязMedi
АртиАртипазлиздеsculКитаBlocWindWindWindконсPanahappTrusBritГалеAngeThisЕрпыЛитРрассЛитРДонс
ЛитРСеровлияСодеМонтСтефФабрПташНедоистотеатАманГлотАПЧеГамикотоСоснVincPoweведуАндрHaryГусе
ГришБезнРуднСокоТкачкласMillСтепЧукоКасьStaeRichWindавтоThomдопоСнегЖукоТиткSteaCapeмесямеся
месяМалиCaboАрапCoreMIDIначиОстаДороВиноправрецеСадоtuchkasWindNive