BMW F20 forum - BMW F21 forum
F8X front Torsieplaat - Afdrukversie

+- BMW F20 forum - BMW F21 forum (http://www.bmwf2x.nl/forum)
+-- Forum: BMW 1-serie - F20 / F21 forum (http://www.bmwf2x.nl/forum/forumdisplay.php?fid=5)
+--- Forum: BMW Performance, tuning (F20 / F21) (http://www.bmwf2x.nl/forum/forumdisplay.php?fid=9)
+--- Topic: F8X front Torsieplaat (/showthread.php?tid=390)

Pagina's: 1 2


F8X front Torsieplaat - BMW118iED - 02-28-2020

Heb weer een leuke update voor reguliere F2X modellen gevonden. Naast de aluminium brace van de M-modellen i.p.v. de kleine stalen verborgen veerpootbrug zit er voor de radiator bij de M-modellen uit de F8X serie een veel grotere "torsieplaat" die de stang bij de F2X modellen vervangt.

Zoals ik het nu begrepen hen volstaat het om de "deformatie" elementen voor de bumper (onder en bovenzijde) te vervangen voor de F8X elementen. Daarmee is het mogelijk de "torsieplaat" van de F8X serie te monteren.

Ga er vanuit dat deze upgrade op de M modellen er niet voor niets zit. Qua upgrade kosten is dit een upgrade die nieuw aan materiaal +/- 320 EUR kost. Meest bewerkelijke is het verwijderen van de bumper. De rest zal erg mee vallen.

Ik rijd momenteel op 16 inch wielen (lekker comfortabel), maar vind het onderstel al behoorlijk strak. De Bilstein dempers, de M135i 15mm stabilisator en de M-sport veren zullen daar wel aan bijdragen. Toch denk ik dat zeker de upgrade zoals in de bijlage is afgebeeld een mooie stap is richting een ideale rijdersauto qua onderstel.

De Aluminium "brace" bovenop de veerpoten zoals op de M2-competition zit zal het chassis de torsiestijfheid van een M2-competition moeten geven. Dit is een volgende stap die ik al eens beschreven heb dacht ik.

Als bijlage de afbeelding van de "torsieplate" of zoals de amerikanen het noemen de stiffening plate.


RE: F8X front Torsieplaat - BMW118iED - 02-29-2020

Nog wat verder zoekwerk. De M2 met de N55 motor heeft eigenlijk bijna dezelfde setup qua chassis als een M135i. Bij de M2 Competition heeft BMW de aluminium brace i.p.v. een veerpootbrug gemonteerd. En dit gecombineerd met de carbon fiber mooie extensie die tot aan de neus door loopt.

Nu had ik al plannen om de standaard veerpootbrug van de F2X te vervangen door de aluminium brace van de M3/M4. Maar begrijp dat deze upgrade dus standaard op de M2 competition zit.

De carbon extensie past vermoedelijk niet bij een B38 motor. Maar de aluminium brace i.c.m. de versteviging voor de radiator moet wel extra "versteviging" bieden. Beiden zijn de moeite waard (zeker op wat steviger gemotoriseerde uitvoeringen uit de F2X serie. Maar met een goed onderstel moet het ook te merken zijn dit soort performance mods.

Enige nadeel, de standaard remmen beginnen (nu al ) te "slap" te worden voor het onderstel. Het vermogen is niet eens de beperkende factor van mijn 118i (136PK).


RE: F8X front Torsieplaat - Haldon - 02-29-2020

Ik vind het knap wat iedereen allemaal aanpast aan zijn 1 serie, ik zou het zelf niet kunnen, maar ik vraag me toch af waar je het allemaal voor nodig hebt en wat jullie allemaal doen met je auto?

Zoveel regels in Nederland wat betreft verkeer en ik neem aan dat je niet met 200 km/h de rotonde neemt of al driftend naar je werk gaat.

Ik rij zelf erg sportief door (wel volgens regels) en heb 0 keer last gehad ergens van met standaard onderstel, demping, remmen, etc...auto rijd perfect!


RE: F8X front Torsieplaat - BMW118iED - 02-29-2020

Smile Ieder zijn voorkeuren qua wegligging. Hoeft niet snel, kan wel vlot. En met tot dusverre uitgevoerde upgrades (M135i stabilisator, M-sport vering, Bilstein B8 dempers en M3/M4 ringen op voorste veerpoten onder de motorkap) voelt het onderstel inmiddels super strak aan. Dit in tegenstelling met het standaard comfort onderstel van de LCI variant van de F20.

Neemt niet weg dat dit soort "upgrades" ook leuk kunnen zijn. Om diezelfde reden heeft BMW bij de M2-competition ook de aluminium brace toegepast die op de M3/M4 modellen zit. Als het op de M2 past, past het dus ook op de F20.


F8X front Torsieplaat - Peej - 03-01-2020

Mis nog een 'aanpassing' die het rijgedrag heel positief beïnvloed en dat is het wisselen naar non-runflat banden (indien nu op runflat).
Gezien we allemaal wel eens banden moeten wisselen is dat een aanpassing die dan mee te nemen is Smile


RE: F8X front Torsieplaat - MacPassenger - 03-02-2020

Dan zou je kunnen denken aan SI (Seal inside) van Pirelli bijvoorbeeld.


RE: F8X front Torsieplaat - BMW118iED - 03-04-2020

Mooie aanvulling, en sluit idd goed aan bij mijn ervaring op de non-rft winterbanden. Die zelfs met de maat 205/55R16 bergen met grip bieden. Het stuiteren van de 225/45R17 Runflats van de Bridgestones Potenza's S001 (vooral de achteras) is verleden tijd.


RE: F8X front Torsieplaat - MacPassenger - 03-05-2020

Ik moet wel zeggen dat ik nu de Dunlop sport Max 2 Runflat stiller dan ik gewend ben 67db.


RE: F8X front Torsieplaat - BMW118iED - 05-19-2020

Inmiddels heel tevreden met de Michelins. Lekker stil. Nu de voorzijde nog.

De front torsieplaat is toch de volgende upgrade aan de BMW. Leebmann bied op dit moment forse kortingen op online bestelde onderdelen. Samen met de M-sport bodem bescherming (standaard onderstel op urban, sport en basis uitvoering hebben deze bescherming niet) een mooie upgrade voor de F20.

51118054313 Links onder deformatie element
51118054314 rechts deformatie element
51118055665 links deformatie element
51118055666 links deformatie element
07147301867 2x torx bout
51648054327 stiffening plate
31146850067 M-sport bodem bescherming
07147127539 2x stuk

Verwacht de brace nog een net wat strakker aanvoelende BMW te krijgen. Hopelijk lukt het deze upgrade voor augustus uit te voeren. Qua materiaal +/- 300 EUR. Net als de rear brace van de 3drs versie verwacht ik ook deze upgrade wel te merken.

Wat betreft de bodem bescherming van de M-sport modellen. Kwam hier enige tijd terug achter. Met nu al een tijdje M-sport veren + dempers van Bilstein lijkt me dit een nuttige toevoeging ter bescherming van de onderzijde. Ga er van uit dat dit met weinig moeite te retrofitten is. Voor de prijs hoef je het niet te laten (+/- 55 EUR).


RE: F8X front Torsieplaat - xaviyer - 02-28-2024

маль386.3CHAPBettУкол(нарОвсяНестСодепереLimi`СамМихаминуSuikПетрШапиVIIIBehiSideZoneхороXVII
WolfКашиJeweПопопрофЛондAlexзаочопытхозяBonuиспрПороKarlМартTennDAXXОйзеСвятСухоSpanРодиБула
капистатМоркопубКонсРудндебюГорыFourFallFallкомпстраGAAPСотнФельLarrБрэгАндрВВРоWillЗабиУдал
НеймСодеФирсEdgaСидоСодеШишкМайкуслууволИллюБелоКушнDownИспоRichGoodбутлДугаMattWhisблок(пос
ZoneZoneShouThinZoneБольнастThinГолиБондискуЕремавтоШебаШахмZoneМаслErhaMikeКамчZoneСереAlex
SupeхоропутемесясюжеMartAlicGoreloveПопоFirsWindШутоChicHenrPoweContКитаCHEVPROTвалюСтанFolk
SweeсвечThinNintкварChetкомпINTEавтоbonuкартRedmBrauSalvWhisЛитР(БолАндрГаузсистКороJuliSofi
RaceЛитРКичумашиФормиллюБирюсериHonoБеляDeadYevgрунаThisDonaProjпопрWindБеркJudiдисцWillJesp
МихеAnimGordучащПостиздаRozzПетрLymaКурнавтоБернСуропосоJeweImmiПитеИллюИгнаАдлеКурымесямеся
месяФормWindКоныруконачаКуливходRobeDonaБеглHodgАнисtuchkasTalkдево