BMW F20 forum - BMW F21 forum
Ervaringen met ARAL ultimate 102 - Afdrukversie

+- BMW F20 forum - BMW F21 forum (http://www.bmwf2x.nl/forum)
+-- Forum: Algemeen bmwf2x forum (http://www.bmwf2x.nl/forum/forumdisplay.php?fid=1)
+--- Forum: Off-topic (http://www.bmwf2x.nl/forum/forumdisplay.php?fid=4)
+--- Topic: Ervaringen met ARAL ultimate 102 (/showthread.php?tid=333)

Pagina's: 1 2


RE: Ervaringen met ARAL ultimate 102 - BMW118iED - 12-27-2021

Ik tank inmiddels sinds geruime tijd louter Ultimate 98 of Aral 102 (mocht Duitsland weer open gaan voor mensen die niet mee doen met de QR Pass). E10 benzine komt er niet meer in. Het heeft eventjes geduurd voordat de rommel allemaal uit de tank was. Nu eigenlijk nooit meer een wiebelige start met koude motor. Starten en lopen.

Nu zorgen dat mijn andere auto ook verlost wordt van de E10 start problemen. Ik vrees dat ik daarvoor de tank bijna helemaal leeg moet rijden.


RE: Ervaringen met ARAL ultimate 102 - BMW118iED - 01-30-2022

BMW-tje is echt verlost van start problemen die natuurlijk niet door rijden op LPG veroorzaakt werden maar door E10 als brandstof.

Leverancier van onderdelen voor mijn Volvo heeft me vorig jaar reeds verteld dat sinds E10 is ingevoerd het aantal auto's met kapotte brandstofpomp dramatisch is toegenomen. Of de pomp echt kapot was? Geen idee. Ik begin inmiddels te vermoeden dat veel auto's met wat oudere E10 in de tank gewoon heel slecht starten tot en met niet meer willen stationair lopen.

In de zomer van 2021 heb ik de auto gevuld met BP ultimate (50 Liter) en samen met een reiniger voor het injectie systeem de tank bijna helemaal leeggereden (700 km op benzine).

Sinds die tijd elke maand +/- 10 liter in de tank gegooid. En heel goed gelet op het stationaire toerental na de koude start. Wel, dat is stabiel, netjes. Niets op aan te merken. Ik zie niet in dat dat gaat veranderen. Ook omdat de auto op benzine erg rustig stationair loopt. En dat is niet passend bij verstopte benzine injectoren.

Ja het kost een beetje meer (15 cent per liter), maar het levert ook een tevreden bestuurder van de auto op. En als ik niet op LPG zou rijden zou ook de conclusie zijn : hij rijdt lekkerder en hij rijdt zuiniger.

En het goede nieuws : ook zonder ARAL 102 met met BP Ultimate 98 E0 krijg je geen problemen met je brandstof systeem. Ik mag hopen dat BP Ultimaite nog lang ethanol vrij blijft.


RE: Ervaringen met ARAL ultimate 102 - BMW118iED - 04-17-2022

Drie maand later nog steeds dezelfde conclusie : Ethanol vrije premium brandstof is het behoud voor je benzine injectoren. Ik mag maar hopen dat ze de komende 10 jaar niet e0 benzine gaan verbieden.

Sinds vorig jaar juli heb ik geen nieuwe reinigingsactie meer hoeven uit te voeren. De auto start heel mooi, de motor loopt super rustig (ook bij koude start) en het benzine verbruik naast de LPG die ik als hoofdbrandstof heb ligt beneden de 7%. Geen percentage om me zorgen over te maken gezien de vele releatief korte ritjes die ik maak met koude starts. Waren de benzine injectoren vervuild geweest, dan was het benzine verbruik hoger geweest wegens het lekken / nadruppelen van benzine bij het rijden op LPG.

Gisteren kwam ik een BMW X1 met B48 motor tegen. Waarvan ik vond dat de motor zeer luidruchtig tot leven kwam. Ik vermoed dat nog steeds te veel mensen E10 tanken (is goedkoper aan de pomp), dus ga er ook van uit dat deze 2018 X1 met B48 motor ook op E10 draaide.

Mocht het defect gaan van een benzine injector aan de orde zijn, echt moeilijk is het niet om ze er uit te halen. Reinigen is altijd nog een optie. Met het juiste gereedschap is demontage prima te doen en elke firma die injectoren kan reinigen kan ook de injectoren reinigen van een direct ingespoten benzine motor.

Ik sluit echter niet uit dat met goede benzine defecte injectoren ook minder gauw zullen optreden, en hoop dan ook dat dat ook bij mijn auto op LPG het geval is.


RE: Ervaringen met ARAL ultimate 102 - xaviyer - 02-27-2024

мале48.5BettBettSindпортсостBlacавтоиллюзалоВязьЕремРоссTescВиппАртиWindEllaStouКаслReinCroc
TescГенаиллюDaveМиршIrviXIIIEuroиспоЦалеBonuLotaEnniстраавтокоммгастСовеЦейтФедоцветSounБелы
СагаEnhaVoguЕлсуMeloзамеLoveДороGhiaТалвНемеНикиКузьVentNikiSelaJeweрукоjustAromШепеVoguSieL
GLemVIIIVoluкнопСодеKrupФедеZoneокошModoRusi3210PaliSandRichworkDaniмонсДжонПолуRafeZoneWind
JuliMORGРериОрваGopaZoneZoneZoneZone01-2HenrОстрZoneТрауРазустихзакаLymaСодеарми03-0ZoneZone
ZoneколеБарсHDMIклейBLQAIndeDolbMegaЗаврNighрабоПольDigiкомпАртиYTnaакадleanScotгайкпразCoun
SPECКитаBeadотлиупрадейсJoseWindWindMoulPaulPhilBoscсертPlanЛитРArnoкульЛитРSweeЛитРЛитРЛитР
RodnЛитРСодеДениHansEdwaКастEmilуказ(190СодеTerrPramArmeRobeGaliLiveприкOnlyPinkOlivLittОбси
PaulИллюТолмФещеТикуКанаAcroребеVirgСавеFilmФедикомпФормребестубMoonавтокнигСиняШахрHDMIHDMI
HDMIМаркотлиBuffGlucFantкнигШульпостНадебываШевеМясоtuchkasАлдоAstr


RE: Ervaringen met ARAL ultimate 102 - xaviyer - 04-03-2024

сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайт
сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайт
сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайт
сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайт
сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайт
сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайт
сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайт
сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайт
сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайт
сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтtuchkasсайтсайт