BMW F20 forum - BMW F21 forum
Ervaringen met ARAL ultimate 102 - Afdrukversie

+- BMW F20 forum - BMW F21 forum (http://www.bmwf2x.nl/forum)
+-- Forum: Algemeen bmwf2x forum (http://www.bmwf2x.nl/forum/forumdisplay.php?fid=1)
+--- Forum: Off-topic (http://www.bmwf2x.nl/forum/forumdisplay.php?fid=4)
+--- Topic: Ervaringen met ARAL ultimate 102 (/showthread.php?tid=333)

Pagina's: 1 2


Ervaringen met ARAL ultimate 102 - BMW118iED - 07-01-2019

Ik heb vorige week ARAL 102 Ultimate getankt, voelt goed aan moet ik eerlijk bekennen. En zit niet tussen de oren. De motor draait erg rustig.

Hoge temperaturen, spitsrijden van Keulen naar Den Bosch, tegenwind en hele dag airco aan, en wat kleinere ritjes tussen Den Haag en Amsterdam en een stadsritje. Dan zit na 650 km nog +/- 10 liter brandstof in mijn tank. Dus omstreeks 40 liter verbruikt.

Ik haalde dit soort waarden niet met gewone E5 brandstof van Shell. Ja, is wel mogelijk, maar dan ben je continue aan het hypermilen. En dat gaat op een gegeven moment tegenstaan. Daar is een BMW niet echt voor gemaakt, ondanks dat ze wel zuinig kunnen zijn als je een beetje normaal rijdt.

Ben best onder de indruk, betekent dat BMW dus wel bij regelt op duurdere en hogere octaan brandstof. Het verschil is wel te merken. De bedoeling is de komende twee maanden nog twee van dit soort brandstof er in te doen. Dit alles om de motor in schone conditie af te geven bij Prins begin september. Maar als dit ook nog eens beloond wordt met een rustiger lopende motor en een mooi verbruik, doet dit meer dan alle andere auto's die ik heb gehad waarmee ik deze brandstof heb getankt.

Zijn er hier soortgelijke ervaringen met Aral 102 Ultimate?


RE: Ervaringen met ARAL ultimate 102 - MacPassenger - 07-01-2019

Er is al vaker mede gedeeld dat BMW gevoelig is met welk brandstof je rijd, vaak kan je met betere brandstof ondanks de hogere prijs meer km maken en het geeft een schonere en een rustigere motor.
Ik kan dit bevestigen en kan ook zeggen dat niet elk BMW gelijk is.


RE: Ervaringen met ARAL ultimate 102 - BMW118iED - 09-11-2020

Koude start met E10 benzine (eind maart getankt) ging op benzine wat rommelig. Eind augustus was ik even in Duitsland en de auto met E5 Super bij de Aral pomp volgegooid. Ik meen iets van 2 cent duurder dan de E10 variant van Euro 95. Leek met de moeite waard. Het rommelige starten van de auto is voorbij. Auto loopt weer mooi strak stationair. Omdat ik LPG rijd doe ik best lang met 40 liter benzine (+/- 6 liter per maand). Heeft daarom zin om brandstof met zo weinig mogelijk ethanol er in te tanken. Tot mijn verdriet zag ik dat ARAL 102 inmiddels ook 5% ethanol bevat. Leek me daarom niet nodig /zinning om er ARAL 102 in te doen.


RE: Ervaringen met ARAL ultimate 102 - MacPassenger - 09-12-2020

Klopt maar het octaangehalte blijft wel hoger.


RE: Ervaringen met ARAL ultimate 102 - BMW118iED - 09-13-2020

Niet nodig.....heeft LPG ook al. Gaat mij puur om de houdbaarheid van de benzine.....Een van de twee andere auto's had ook moeite met E10 na 6 maand starten. Met verse E5 benzine er in, probleem opgelost. Komende week ga ik merken hoe de zweedse Volvo S60 T5 gaat starten na enkele maanden stilstand met shitty E10. Ik verwacht niet veel goeds. Gelukkig ben ik komende week een dagje in het oosten van het land om ook deze wat E5 benzine te geven.


RE: Ervaringen met ARAL ultimate 102 - BMW118iED - 11-22-2020

Vrijdag even bij een leverancier voor vnl. Volvo onderdelen (R&D Car Parts in Mijdrecht) gesproken over E10 en het benzine systeem. Sinds invoering E10 nog nooit zo veel nieuwe brandstofpompen verkocht was de mededeling. Zelfde voor het reinigen van benzine injectoren.

Goede vriend van me haalt veel vnl. Volvo's uit Italiƫ. De een na de andere heeft een kapotte / slecht lopende motor waar de diagnose telkens is een defecte brandstofpomp. Dit speelt allemaal sinds de invoering van E10 in Europa als vervanger voor Euro 95 E5.

Zelf paar weken geleden ook weer gedoe gehad met de Volvo (trouwens ook in mindere mate BMW bij koude start). De Volvo was niet aan de praat te krijgen na een dagje stil staan. Eenmaal rijdend (hortend en stotend) begon de motor weer normaal te lopen. Er zat niet veel in de tank (+/- 7 liter), maar voldoende om met E5 brandstof in de benzinetank normaal te starten. Maar niet met een paar maand oude E10 er in.

Heb er na twee dagen wat Vpower benzine (E5) bij gedaan, en na paar dagen begon ie weer normaal te starten zoals het hoort. Zelfde overigens ook mee gemaakt met mijn bijna 24 jaar oude Neder Japanner. Vpower er in. Probleem opgelost. Moraal van het E10 verhaal, rijd je veel en gebruik je je auto dagelijks, geen probleem qua starten. Staat de auto veel stil, en wordt ie zo nu en dan gebruikt? Dan wegblijven bij E10.

Bij de BMW heb ik het opgelost door er een flesje injector reiniger van Prins in te doen. Maar ik denk dat duurdere E5 benzine tanken een goedkopere oplossing is.

Dan nog wat anders over E10. Deze ethanol houdende brandstof is ingevoerd om de CO2 uitstoot te verlagen. Inmiddels is wel duidelijk dat dat een leugen is v.w.b. E10. Biomassa staat vaak gelijk aan vernietiging van natuur i.c.m. een op verkeerde aannames gebaseerde 'verzekering' dat het voor een lagere CO2 uitstoot zorgt.

Dan geldt, voor moderne benzine auto's met directe injectie, dat de uitstoot van (ultra) fijnstof met E10 juist toe lijkt te nemen t.o.v E5 benzine. Hier wordt gelukkig steeds meer onderzoek naar gedaan. Ik vermoed inmiddels dat het zorgt voor zowel hogere CO2 uitstoot door een hoger verbruik en een hogere uitstoot van zowel de PM als het aantal deeltjes PN.

Een goede E5 benzine (of liefst ethanol vrije) brandstof is voor de meeste mensen voldoende. Brandstoffen met hogere octaangehaltes bevatten veelal weer andere (nano) deeltjes die ook weer zorgen voor hogere PM/PN. De motor rijdt er weliswaar beter beter op (zoals ARAL 102, BP Ultimate of de Firezone 102) maar we worden er in stedelijke gebieden juist niet beter van qua gezondheid.

Het thema rondom E10 is relevant voor alle auto's die op papier op E10 kunnen rijden. Maar in huidige "fijnstof' Corona crisis nog veel meer van belang. Vanwege de mogelijk hogere PN/PM uitstoot. Binnensteden van de vier grote steden staan door de week letterlijk vol met stilstaande en langzaam rijdende auto's. Waarbij een hoger gewicht een bepalende factor is (1,5% meer fijnstof voor non-exhaust emissies per 10kg hoger gewicht) maar ook het gebruik van directe injectie benzine motoren met inferieure E10 brandstof draagt negatief bij aan fijnstofvorming. Dit is verhoudinggewijs veel minder dan de non-exhaust emissies. We mogen niet meer gebruik maken van OV (tram, Metro of bus) dus we nemen massaal de auto. Levert op windstille dagen Bejing luchtkwaliteit op. Waardes die we voorheen nooit hebben gehad.

Een grote nuancering bij dit hele fijnstof issue, BMW, BMW zetten sinds een aantal jaar succesvol de Piezo injectoren in bij benzine injectie. Die leveren t.o.v. de injectie systemen van het VAG systeem voordelen op qua PM en PN uitstoot. En dat verschil is groot t.o.v. de VAG Producten.

De VAG groep heeft dit sinds een jaar of twee opgelost door voor bepaalde situaties weer gebruik te maken van indirect ingespoten injectie. Lexus doet dit ook reeds enkele jaren. Dit is een oplossing die vooral de koude start met directe injectie omzeilt. Want die levert bij een direct ingespoten benzine motor de meeste deeltjes op.

Beetje weg van de autotechniek

Ik heb zelf inmiddels de stelling, de hele op CO2 gebaseerde gedachtegang zorgt voor een substitutie van iets wat relatief onschadelijk was (beetje meer CO2) naar iets wat veel meer schadelijk is (tot 100x Hogere uitstoot van PN bij gelijkblijvende of zelfs dalende PM). De kleinste deeltjes zijn het gevaarlijkst. En het zijn die kleinste deeltjes die we ook cadeau krijgen bij de zware SUVS maar nog veel belangrijke de vele obesitas EV's op de weg. Het aandeel non-exhaust emissies wordt alleen maar groter, waarbij de eerder genoemde regel geldt : elke 10kg meer gewicht is 1,5 % extra uitstoot van fijnstof.

Heb recent een serie over woestijnen bekeken : https://www.youtube.com/watch?v=0YSXBgvRoLw.

De moeite waard om te bekijken. De reden waarom? Ik geloof niet in de transitie naar elektriciteit. En wel omdat de benodigde grondstoffen voor elektrificatie nu al zorgen voor enorme milieugerelateerde problemen zorgen zoals ontbossing / woestijnvorming en vergiftiging van het grondwater + ecologisch systeem. En we staan nog maar aan het begin.

Het afgelopen jaar staat primair in het teken van Sahara stofwolken (waar sommigen van ons goed ziek van worden). De beweging naar elektrificatie lijkt me daarom de minst goede oplossing om een leefbare wereld te houden.

En CO2? Voor CO2 geldt dat de lockdown van het afgelopen jaar heeft gezorgd voor een afname van de menselijke CO2 uitstoot van 9%, maar het totale CO2 gehalte in de atmosfeer is niet veranderd. Als je het in de grond opslaat zal het transformeren tot Methaan. Eerst de burger laten betalen, daarna het methaan weer uit de grond halen en diezelfde burger er voor laten betalen. Dan blijft er weinig over van de CO2 hypothese waarmee we worden lastig gevallen door de overheid.

De huidige tijd bied steeds meer handvatten om te wantrouwen wat ons wordt aangepraat. CO2, van het gas af, klimaatneutraal...allemaal bullshit kort gezegd. PN en PM zullen komende jaren een probleem blijven waarbij weinig wind, toegenomen niet lokale fijnstof door woestijnvorming en droogte een uitdaging zijn om het leven "gezond" te leven.

Big Pharma en de rijksten ter aarde varen wel bij de huidige crisis. Wij worden last gevallen met oplossingen die niet relevant zijn. We hebben er alleen maar last van. Ik stop met het tanken van E10. Ik rijd al voor een groot gedeelte niet meer op benzine, en betwijfel of ik uberhaupt ooit een elektrische auto zal rijden. Zuinig zijn op elke BMW (liefst met meer dan 4 cilinders). Voor mij blijft de wens om ooit een 540i aan te schaffen. En deze natuurlijk weer op LPG te laten ombouwen. Tot die tijd blijf ik lekker tuffen in mijn CO2 vriendelijke randstad mobiel op LPG.


RE: Ervaringen met ARAL ultimate 102 - MacPassenger - 11-22-2020

Het is al langer bekend dat een benzine brandstof met een hogere octaangehalte de motor een schonere ontbranding heeft, dit had mijn garage houder jaren geleden al gezegd omdat het autootje zo weinig rijd dat het normaal gesproken niet door de apk komt omdat de uitstoot te hoog was, zijn advies was dan ook tank svp super benzine.


RE: Ervaringen met ARAL ultimate 102 - BMW118iED - 11-23-2020

Bedenk wel dat het tanken van een normale E5 benzine al voldoende is om de problemen welke veel auto's nu hebben op te lossen. Duurdere benzine tanken zal vast wat doen voor je motor. Maar een lange rit op goede E5 benzine zal net zo goed werken.

Qua uitstoot is diezelfde goede E5 EURO 95 het gunstigst van alle verkrijgbare benzine soorten.


RE: Ervaringen met ARAL ultimate 102 - BMW118iED - 07-29-2021

Hier nog een posting over E10 en de ellende.

Wat velen niet weten. Een moderne auto als de BMW F20 met Bx8 motor in het vooronder heeft GEEN brandstoffilter.

Er waren ooit snuggere ingenieurs die het nuttig vonden om dit onderhouds dingetje voor veel markten als OPTIE aan te bieden. Dat alles met het doel : onderhoudskosten naar beneden. Product kosten naar beneden. En argumentate : brandstofkwaliteit in Europa is best goed. Dat filter is overbodige luxe.

Totdat auto's vanaf eind 2019 massaal op E10 gingen rijden. Totdat er een lockdown kwam. Totdat mensen tot de conclusie kwamen dat hun auto steeds slechter ging starten.

Eind van het liedje. Een auto als de mijn, rijdend op LPG, verbruikt al niet veel benzine (1 op 150 km) of zo. En met E10 in de tank die maar niet weg wil krijg je dan Garbage in je tank. En rommel in je injectoren.

Ik was maand of twee terug al begonnen fanatiek elke paar weken Vpower of BP Ultimate te tanken. Beiden vooralsnog zonder Ethanol. Langzaam maar zeker telkens beetje beter. Maar nog niet voldoende.

Uiteindelijk heb ik 500 km op benzine gereden (Ultimate) met daaraan toevoegd een flesje injectorreiniger. De tank heb ik zo goed als leeggereden (tot een liter of 3 restant). Daarna de tank gevuld met 47 liter Ultimatie en het flesje reiniger voor directe injectie systemen. Daarna ben ik gaan zoeken naar filter en ik kwam al snel tot de conclusie dat mijn B38 F20 geen brandstoffilter heeft!

Inmiddels start de auto weer goed. De tank zit voor de helft voor met Ultimate. En zolang als Ultimate verkrijgbaar is zonder ethanol toevoeging komt er niet anders meer in. De onderdelen leverancier voor mijn andere auto is zo eerlijk om toe te geven dat sinds de invoering van E10 het aantal verkochte brandstofpompen / reinigings verzoeken injectoren gigantisch is. Ik snap inmiddels wel waarom.

En oh ja...heel even op BP Ultimate de autobaan op geweest. En ik kan niet anders zeggen : ik was onder de indruk. Een 3 cilinder die met redelijk gemak de 180 aantikt.....ik had dat niet verwacht. Ik betwijfel overigens of ie dat ook op 95 benzine zo makkelijk haalt.

Ergo : nooit meer E10 tanken. Kost een beetje. Maar scheelt hoop ellende.


RE: Ervaringen met ARAL ultimate 102 - BMW118iED - 10-18-2021

Alles wat Coronisten bedenken (Timmermans, Samson) leidt tot schade voor de autobezitter. Een Coronist is iemand die bij hoog en bij laag vol blijft houden dat er een dodelijk virus is waar iedereen voor geprikt moet worden. Een coronist is iemand die denkt dat de wereld vergaat als we niet ophouden met rijden met auto's met brandstofmotor. Een coronist is iemand die denkt dat groene energie groen is. En een Coronist is ook diezelfde persoon die denkt dat bomen kappen in een ander continent goed is voor het milieu. Want je hebt geen fossiele grondstoffen nodig.

Diezelfde Coronisten hebben ook bedacht dat E10 of E85 een oplossing is. Wel nu, E10 is dramatisch qua voortbrenging, je kunt met de grondstoffen van Ethanol ook andere dingen doen. Vergelijkbaar met het probleem van groene elektriciteit door gekapte bomen te verbranden.

E10 is nog meer walgelijk omdat het ook alles wat met ethanol vrije benzine jaren goed bleef functioneren in sneltreinvaart kapot maakt.

Vorige week een taxateur gesproken. Die wist te melden dat ie veel problemen tegen komt dankzij E10. En dat zijn problemen waar ook ik tot op de dag van vandaag last van heb (met mijn andere auto). Een nieuwe brandstofpomp zal de oplossing zijn. Mogelijk aangevuld met het reinigen van de benzine injectoren. Om dat probleem voor te zijn bij de BMW blijf ik stelselmatig Ultimate of Vpower tanken.

En dat het erg is met huidige kwaliteit brandstofkwaliteit. Bij de Volvo dealer staat nu bij de balie aangegeven dat ze vanwege brandstofkwaliteit en gevoelige motoren daarvoor standaard een flesje injectiereiniger in de tank doen bij een onderhoudsbeurt. Vreemd? Nee. Fijn voor de dealer. De dealer die nu weer een beetje extra omzet kan boeken. Maar nodig? Nee. Als die Coronisten ophouden met onzin bedenken wordt het weer leuk voor ons liefhebbers van auto's op de weg.

En dat Nederland het 'goed' doet in de ogen van de Coronisten. Is natuurlijk een drama voor het verkeersbeeld. Kleine 1 liter torretjes met < 100 PK. Het is een verzameling ellende, goed voor 100.000 km. En dan op naar de sloop. De milieu winst? Geen. Alleen maar meer winst voor de rijksten der aarde. Ons leven wordt er alleen maar duurder van. En dat geldt in het bijzonder ook voor E10. Goedkoop = duurkoop.