BMW F20 forum - BMW F21 forum
Velgen en bandenmaat - Afdrukversie

+- BMW F20 forum - BMW F21 forum (http://www.bmwf2x.nl/forum)
+-- Forum: BMW 1-serie - F20 / F21 forum (http://www.bmwf2x.nl/forum/forumdisplay.php?fid=5)
+--- Forum: BMW (F20 / F21) Styling (http://www.bmwf2x.nl/forum/forumdisplay.php?fid=20)
+--- Topic: Velgen en bandenmaat (/showthread.php?tid=32)

Pagina's: 1 2


Velgen en bandenmaat - BMW F20 - 10-07-2017

Welke bandenmaat past om mijn velgen? Die vraag wordt vaak gesteld. In de bijgevoegde tabel kan je zien wat de minimale, ideale en maximale bandenmaat is voor een breedtemaat velg:

[Afbeelding: banden%20tabel.jpg]


RE: Velgen en bandenmaat - F20 Rob - 11-08-2017

Mooie en duidelijke lijst, bedankt.


RE: Velgen en bandenmaat - JeroenF20 - 11-09-2017

Voor als je wil weten welke banden/velgen combinatie je nodig hebt:

http://www.willtheyfit.com/


Velgen en bandenmaat - F20 Rob - 11-09-2017

Thanks @JeroenF20 voor de tip


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk


RE: Velgen en bandenmaat - amstelsamm - 03-10-2018

Graag doe ik een beroep op jullie kennis en advies.

Ik rij sinds kort in een 125i MSPORT (2013) en het viel mij op dat de maat banden voor afwijkt van de maat achter.
Voor 225/40/18 92W en achter 245/35/18 en 88Y. Het zijn nieuwe banden en door de garage er op gezet.
Dat komt op mij vreemd over wat ik ben in de veronderstelling dat voor en achter, bij mijn weten, altijd dezelfde maat hebben.
Enig idee wat de zin of onzin is achter deze verschillende maatvoering? De garage zal dat vast met een reden hebben gedaan.

Op dit moment ben ik ook op zoek naar een 17 inch winterset.
Volgens het boekje, bij gebruik van sneeuwkettingen, is de aanbevolen maat 225/45/17 of 205/50/17.
Vraag: volgens mij is het geen probleem als ik op alle velgen, zoals ik gewend ben, dezelfde maat leg. Of zie ik iets over het hoofd?


Velgen en bandenmaat - Patrick - 03-11-2018

225/245 is normaal. Je hebt een breedset, de velgen hebben voor/achter ook een afwijkende maat. Waarschijnlijk 7,5J/8J.

Je kan rondom wel dezelfde maat band nemen. Maar dan krijg je een afwijkende bandenrand, omdat de achtervelgen dus breder zijn. Ik heb dit wel gedaan met mijn winterbanden op de OEM (breedset) velgen.

Je moet even uitzoeken welke styling je hebt, en wat de exacte maten zijn. Je kan dat in bovenstaande tabel zien of 225 rond kan.


RE: Velgen en bandenmaat - amstelsamm - 03-11-2018

(03-11-2018, 01:20 AM)Patrick schreef: 225/245 is normaal. Je hebt een breedset, de velgen hebben voor/achter ook een afwijkende maat. Waarschijnlijk 7,5J/8J.

Je kan rondom wel dezelfde maat band nemen. Maar dan krijg je een afwijkende bandenrand, omdat de achtervelgen dus breder zijn. Ik heb dit wel gedaan met mijn winterbanden op de OEM (breedset) velgen.

Je moet even uitzoeken welke styling je hebt, en wat de exacte maten zijn. Je kan dat in bovenstaande tabel zien of 225 rond kan.

Thanks. 

Enig idee waarom de velgmaat voor en achter afwijkend zijn?

Optische reden of toch functionele reden?


Velgen en bandenmaat - Patrick - 03-11-2018

Naast de breedtemaat van de velg zijn de ET waardes vaak ook lager. Waardoor de velg verder naar buiten komt icm de bredere velg ziet dit er optisch beter uit. Er worden vaak spacers gebruikt om dit effect te vergroten.

Hoe breder de band hoe beter de wegligging. Meer rubber is meer contact met de weg. Bij een hogere performance zie je ook vaak bredere banden[emoji4]


RE: Velgen en bandenmaat - Pukkie - 03-16-2019

Op mijn 120i M-Sport ligt (origineel) de Bridgestone Potenza S001.
Op de vooras maat 225/40 R18 en op de achteras 245/35 R18.

Ik zou graag rondom de Michelin Cross Climate Plus leggen maar deze
band is voor de achteras niet beschikbaar in de hierboven genoemde maat.

Zou de Michelin Cross Climate Plus 245/40 R18 achter kunnen of is dat sterk
af te raden? Deze band is 12,25 mm hoger dan de originele montage als ik
dat goed uitgerekend heb. (de originele hoogte is 35% van 245 = 85,75
en de hoogte van de Michelin Cross Climate Plus is 40% van 245 = 98,00)


RE: Velgen en bandenmaat - MacPassenger - 09-10-2019

Vanmorgen een bandenspanning controle melding, kon niks vinden en heb een reset gedaan, na ca 10 min gaf het aan dat er in alle 4 banden 2.0 bar in zat, lijkt mij wat weinig en ga ik nog even controleren.

Voert de BMW automatisch een banden check uit? Of moet ik er serieus even naar laten kijken.