BMW F20 forum - BMW F21 forum
DIY: Android auto / Apple Carplay how-to - Afdrukversie

+- BMW F20 forum - BMW F21 forum (http://www.bmwf2x.nl/forum)
+-- Forum: BMW 1-serie - F20 / F21 forum (http://www.bmwf2x.nl/forum/forumdisplay.php?fid=5)
+--- Forum: BMW iDrive en navigatie ( F20 / F21 ) (http://www.bmwf2x.nl/forum/forumdisplay.php?fid=21)
+--- Topic: DIY: Android auto / Apple Carplay how-to (/showthread.php?tid=309)

Pagina's: 1 2 3 4


DIY: Android auto / Apple Carplay how-to - Haldon - 04-21-2019

Ik heb Android Auto / Apple Carplay in mijn F20 gebouwd, en heb de meeste stappen gedocumenteerd, dus een leuke how-to is wel mooi denk ik zo. Dit werkt ook op andere types, alleen zijn de instructies om panelen los te halen anders uiteraard.

Voor ik aan de instructies begin, even wat dingen:
* Het is een module die je op de bestaande aansluitingen van je headunit prikt, dus geen knippen en solderen, het is plug en play
* Android Auto, Apple Carplay, Android & Apple Mirroring en reverse camera zijn mogelijk
* Bestaande functionaliteit van BMW (iDRIVE) blijft gewoon werken
* Je kan schakelen tussen de Android/Apple interface naar iDrive en vice versa
* Vereist geen coderen!
* Hou je torx schroeven appart, bij mij waren ze niet allemaal even lang dus ik heb ze tactisch neergezet zodat ik weet waar welke schroef hoort.
* Accu hoeft niet los
* Google Voice werkt, je kan dus gewoon google vragen om te bellen, navigeren of Spotify te starten etc
* Je telefoon laad ook op via USB

Wat heb je nodig?

- De module zelf, te krijgen op Aliexpress voor 215 euro: https://www.aliexpress.com/item/Carlinkt-Reversing-Camera-Interface-Module-for-BMW-X3-X4-X5-With-NBT-System-8-8-10/32984571328.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4dyWWWJT
- Optioneel: USB kabel om een nieuwe aansluiting te maken. Dit is niet vereist maar als je het wilt wegwerken net als ik heb gedaan dan is dit nodig. https://www.aliexpress.com/item/Biurlink-Newest-DIY-USB-Switch-Button-USB-Charging-Cable-Adapter-Support-USB-Flash-For-BMW-CD/32842209850.html?spm=2114.13010708.0.0.5a4c4c4dBXvwrg

Stap 1: De eerste stap is optioneel, het toevoegen van een extra USB aansluiting speciaal voor Android Auto/Carplay
De optionele kabel om een extra USB aansluiting te maken prikt je direct op de USB aansluiting van de Android Auto/Carplay module. Hiermee kom je aardig in de buurt van iets wat "OEM" is. Als je deze stap overslaat dan heb je dus een USB kabel van de module die je ergens moet laten uitkomen....wat je zelf makkelijk vind.

[Afbeelding: DSC-0009.jpg]

Met een platte trim removal tool kan je de bestaande USB/AUX aansluiting eruit halen. Dit kan best lastig zijn aangezien het goed vast zit, niet bang zijn iets te breken. Zodra het los is haal je de aansluiting eruit.

[Afbeelding: 15746780154-d22007b573.jpg]

Markeer daarna waar je de nieuwe aansluiting wilt zetten met een pen of potlood:

[Afbeelding: 20190416-165655.jpg]

Dan is het tijd om het gat te zagen, dremelen, boren....wat je zelf makkelijk vind. Hou er wel rekening mee dat het best hard plastic is. Helaas vergeten een foto te maken van het eind resultaat van mijn gedremel...

Dit is mijn eindresultaat met de nieuwe USB aansluiting in het "nieuwe gat", je ziet gelijk dat ik ben uitgeschoten met de dremel.
[Afbeelding: DSC-0021.jpg]

Stap 2: Verwijderen van center console:
De center console kan je makkelijk verwijderen, ik heb de volgende video gebruikt om te zien hoe dit moest: https://youtu.be/uZQdphl5vbk?t=48

Stap 3: Loshalen van de headunit/radio/climate control/scherm:
Ik heb hiervoor dit filmpje gebruikt. De headunit in het filmpje is anders dan die van mij, maar het spreekt allemaal voor zich: https://www.youtube.com/watch?v=Y4hRYc80Y4s&list=FLIMgvL9TmoFem-VXxYL_oPA&index=2&t=0s

Je "trekt" (niet te hard) eerst het ventilatie rooster eraf, dit zit met een klik systeem vast, twee kabeltjes van alarm lampen en vergrendeling loshalen. Daarna zie je de twee torx (T20) schroeven van de climate control en radio nummering zitten, haal die los en dan kan je dit paneel eraf trekken. De onderkant is een klik systeem. Hierna heb je de headunit ontbloot, Dit zijn 4 torx (T20). Haal de torx los en dan kan je de radio er zo uit trekken, wacht hier alleen even mee.....eerst het scherm los halen. Voor het scherm zijn het ook weer 2 torx (T20), daarna trek je het scherm er uit (wel naar boven trekken). Het zit ook met een klik systeem vast. Haal de kabel van het scherm los. Het is allemaal in de video weergegeven.

Stap 4: Headunit verwijderen
Als je net als ik een grotere headunit hebt en niet zo een kleine als in het filmpje, dan zit er onder de headunit nog een kap die je gewoon los kan trekken. Deze blokkeert de grotere headunit. Je kan de headunit nu gewoon eruit trekken. Vergeet niet iets van een kleed neer te leggen anders maak je allemaal krassen.

[Afbeelding: DSC-0010.jpg]

Aan de achterkant zit een grote dikke aansluiting, die haal je los door de pal naar achter te duwen:

[Afbeelding: DSC-0011.jpg]

Als laatste trek je de kabel van het scherm (die je eerder los hebt gehaald) even naar je toe. Deze zit als het goed is nog ergens achter je headunit verstopt.

Stap 5: De Android Auto/Carplay module aansluiten
[Afbeelding: DSC-0008.jpg]

Dit spreekt eigenlijk voor zich. Je volgt gewoon de handleiding die je hebt gehad en het kan niet fout gaan. Aansluiting voor camera en de 12v kabeltjes zijn optioneel. Zorg dat je de dipswitch settings goed zet. Als je geen reverse camera of rader hebt, zet het dan uit. Als je dit niet doet dan werken bepaalde dingen niet. Ook belangrijk is het om de fibre/optische aansluiting van je oude NBT connectie los te halen en over te zetten in de nieuwe. Als je dit niet doet werken er een hoop dingen niet in iDRIVE, dit heb ik zelf mogen ervaren Wink.

[Afbeelding: Untitled.png]

Stap 6: Testen of alles werkt.
Als je alles hebt aangesloten zoals in stap 5, sluit je eerst de kabel van je iDrive controller aan anders kan je niets bedienen. Zet daarna je contact aan (motor hoeft niet, mag wel). Als het goed is werkt alles als van te voren.

[Afbeelding: DSC-0012.jpg]

Houdt nu de MENU knop ingedrukt en als het goed is wordt je begroet met het volgende scherm:

[Afbeelding: DSC-0014.jpg]

Mooi, dat werkt in iedergeval, als het niet werkt, controleer dan de bekabeling en/of de dipswitch standen van je Android Auto/Carplay module.

Prik nu je telefoonkabel in de USB aansluiting. Als je stap 1 hebt gedaan is dit gelijk een mooi moment om te testen of je nieuwe aansluiting werkt. 

[Afbeelding: DSC-0015.jpg]

Sluit je telefoon aan op de kabel.

Selecteer in het menu vervolgens Android Auto of Carplay en als het goed is krijg je het volgende scherm (in mijn geval Android Auto):

[Afbeelding: DSC-0016.jpg]

Test gelijk Google Map/Waze en Spotify:

[Afbeelding: DSC-0017.jpg]

Excuus voor het nummer... 

[Afbeelding: DSC-0019.jpg]

Alles werkt, we kunnen weer de auto uitzetten/contact uit. Haal ook de USB kabel los/telefoon los.

Stap 7: Deze stap is optioneel. Nieuwe USB aansluiting wegwerken
Als je stap 1 hebt gedaan, kan je dit ook volgen anders kan je het overslaan. We kunnen de nieuwe USB aansluiting, althans de kabel gaan wegwerken. haal je iDrive controller weer even los. Priegel je usb kabel net langs de iDrive aansluiting naarbeneden:

[Afbeelding: DSC-0024.jpg]

Hij komt er dan aan de onderkant uit:

[Afbeelding: DSC-0023.jpg]

Leid de kabel daarna achter het "schot", weet even niet hoe je het anders noemnt en priegel het aan de zijkant van de radio langs door naarbinnen. Houdt de kabel met je rechterhand vast en grijp met je linkerhand in de opening van de headunit en probeer te voelen waar de kabel is en pak deze aan. Trek deze dan goed strak door. Uiteraard ben ik vergeten een foto te maken maar heb wel even een plaatje voor de beeldvorming. Bij het rode/gele, daar moet je de kabel overnemen.

[Afbeelding: Capture.jpg]

Stap 8: Alles inbouwen
Voordat je begint met inbouwen, haal je schermkabel los van het scherm en loods deze door de headunit opening naarboven naar het gat van het scherm.

Zodra je dit hebt gedaan, sluit het scherm opnieuw aan en schroef deze weer vast.

Als het goed is, zijn de andere kabels van je Android Auto/Carplay module nog steeds aangesloten. Dan kunnen we nu de module achter de headunit plaatsen. Ik heb van alles geprobeerd (werkelijk voor een uur of 2) en heb maar 1 plek gevonden waar je de module kwijt kan. Dat is aan de linkerkant van de headunit. Daar zit een opening (rechterkant ook maar die is kleiner) en daarachter, kan je met veel pijn en moeite, en krassen op je handen, de module wegproppen (letterlijk proppen) achter het dashboard in de buurt van je start/stop knop (als je die hebt):

[Afbeelding: DSC-0027.jpg]

Douw daarna alle kabels een beetje links en rechts, naar onder en naarboven zodat je genoeg ruimte hebt voor je headunit. Plaats deze terug. Als het niet gaat, dan zitten je kabels in de weg. Haal de headunit eruit en werkt je kabels beter weg. Uiteindelijk lukt het wel, het is alleen het meest lastige wat er is in deze hele installatie.

[Afbeelding: DSC-0026.jpg]

Schoef je headunit nog niet vast, we gaan eerst testen of alles nog werkt!

Stap 9: Laatste test
Zet je contact aan en sluit je telefoon aan, start Android Auto/Carplay als je eerder deed en test of alles werkt. Zo nee, dan is er misschien een aansluiting losgeschoten of een dipswitch verschoven (dit had ik tijdens het plaatsen van de module achter de headunit). Als alles werkt, kan je de headunit vastschroeven.

Stap 10: Alles terugplaatsen
Laatste stap is alles weer terugplaatsen in de omgekeerde volgorde als dat je los hebt gehaald. Niet nodig om dit nogmaals te vertellen maar even kort samengevat:
- iDrive controller/center console terugplaatsen
- kapje onder je headunit terugplaatsen
- airco controls aansluiten en terugplaatsen
- ventilatierooster aansluiten en terugplaatsen

[Afbeelding: DSC-0029.jpg]

Zie daar mijn nieuwe USB aansluiting speciaal voor Android Auto/Carplay:
 
[Afbeelding: DSC-0025.jpg]

Start je auto en test nogmaals of alles werkt, als het goed is wel.

[Afbeelding: DSC-0030.jpg]

[Afbeelding: DSC-0031.jpg]

[Afbeelding: DSC-0033.jpg]

[Afbeelding: DSC-0034.jpg]

Veel plezier! Vragen? Laat maar weten!


RE: DYI: Android auto / Apple Carplay how-to - Haldon - 04-21-2019

Inmiddels ook de microsd aansluiting op de module zelf verlengd door middel van de deze kabel:

[Afbeelding: images?q=tbn%3AANd9GcTVEfE81I6u2P1dTziye...O&usqp=CAc]

En ingebouwd achter de headunit langs en via het dashboard hij het lampje eruit laten komen:

[Afbeelding: Webp-net-resizeimage.jpg]

Nu kan ik makkelijker firmware updates uitvoeren indien nodig en hoeft de unit er niet meer uit.


DYI: Android auto / Apple Carplay how-to - F20 Rob - 04-22-2019

Bedankt voor je DIY. Netjes en duidelijk uitgelegd incl foto’s [emoji1360]
Veel plezier met je nieuwe car play systeem, hopelijk heb je er veel plezier van.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk


DYI: Android auto / Apple Carplay how-to - Peej - 04-23-2019

Super goede DIY!
Vraagje, bedien je binnen Apple Carplay/AndroidAuto alles met de idriveknop?


RE: DYI: Android auto / Apple Carplay how-to - Haldon - 04-23-2019

Ja of met het stuur.


DYI: Android auto / Apple Carplay how-to - Patrick - 04-23-2019

Mooie DIY! [emoji106] lijkt veel werk, lang bezig geweest?

Hoe werkt Carplay, heb je dat misschien kunnen testen?

Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk


RE: DYI: Android auto / Apple Carplay how-to - Haldon - 04-23-2019

Ik heb zelf geen iphone, ik zal het eens proberen zodra ik een iphone van iemand kan lenen om te testen.

Wel een filmpje van de verkoper die een iphone heeft en ermee werkt: https://streamable.com/rey6i


RE: DIY: Android auto / Apple Carplay how-to - Aram - 07-03-2019

Leuke optie ;-). Bedankt.


RE: DIY: Android auto / Apple Carplay how-to - Reinder - 10-23-2019

Kan ik ook met u in contact komen? Voor een plaatsing?


RE: DIY: Android auto / Apple Carplay how-to - Haldon - 10-24-2019

Dag, nee liever niet. Ben geen bedrijf ofzo en het installeren hiervan was een klus die ik niet graag herhaal Smile.

Ik heb alle stappen gedocumenteerd en had zelf 0,0 kennis voor ik begon, dus je zou het aan de hand van mijn info zelf moeten kunnen.