BMW F20 forum - BMW F21 forum
Mijn toekomstige BMW 118i - Afdrukversie

+- BMW F20 forum - BMW F21 forum (http://www.bmwf2x.nl/forum)
+-- Forum: Algemeen bmwf2x forum (http://www.bmwf2x.nl/forum/forumdisplay.php?fid=1)
+--- Forum: Stel jezelf voor (http://www.bmwf2x.nl/forum/forumdisplay.php?fid=2)
+--- Topic: Mijn toekomstige BMW 118i (/showthread.php?tid=244)

Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - MacPassenger - 09-10-2019

Ik proef hier hier uit dat snelheid niet alles is wat er telt, dat is mooi, ben dan ook benieuwd wat voor brandstof je nu tankt en merk jij ook het verschil in gebruik.

Maak jij evt ook zorgen voor de nieuwe brandstof wat aangevuld is met Bio ethanol, de garage maakt mij er op attent dat deze stof de rubbers op den duur aantast met alle gevolgen van dien.
Verder is er bekend dat het verbruik gaat toenemen, ben bang dat de prijs hier niet zal worden op aangepast.


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 09-10-2019

Ik merk met E10 zelfs een daling van het verbruik. Dat zal met de hogere klopvastheid te maken die ethanol van nature heeft. Maar uiteindelijk is een goede E5 brandstof of liefst Aral Ultimate het beste om te tanken.

Eigenlijk ben ik in Nederland heel tevreden met Shell Fuelsave. BP lijkt het ook goed te doen, Esso vind ik hem duurder rijden. Maar kan ook met het weer te maken hebben. ARAL 102 leverde een erg mooi rustig draaiende motor op.

En ja, snelheid is niet alles. Wegligging en remmen zijn net zo belangrijk. Dat zit bij de 118i wel snor, zeker na de upgrade met Bilstein B8 & M-sport veren. En om lekker te rijden heb je niet echt PK's nodig. Meer is natuurlijk altijd leuk. Maar als je alleen maar tractie problemen krijgt (zoals bij mijn S60 T5 bij de minste of geringste druppels op de weg) dan is snelheid eigenlijk alleen leuk om te beleven als het rechtuit gaat. Zodra er een bocht komt, zal de Volvo het verliezen van de BMW. En dan is het maar de vraag of de Volvo echt leuker is. In ieder geval maakt de Volvo meer (mooi geluid), en is hij op de autosnelweg soms best storend lawaaierig. De enige momenten dat ik de 400 + nm mis is bij het inhalen bij snelheden boven de 120. Zolang je meestal maximaal 120 mag rijden, is dat ook geen voordeel, en kom je toch tot de conclusie dat vermogen meer een nadeel is dan een voordeel. Ergo, voor waar een BMW 118i is gemaakt, voldoet ie 100%.


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 09-10-2019

En over de aantasting door moderne benzine. Ben het meeste bang voor algengroei. Kan dus best zijn dat ik in de toekomst Shell Vpower of BP Ultimate ga tanken, naast LPG als hoofdbrandstof.


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 09-20-2019

BMW rijden in omstandigheden waar ie oorspronkelijk voor is ontwikkeld.Dat is wat ik afgelopen week heb mogen doen, namelijk rijden in bergachtig landschap in het fraaie Beierse Woud in de regio rondom Passau.

Ik was bang dat de auto met de 3 cilinder jammerlijk door de mand zou vallen. Niets maar dan ook niets is ook maar een moment gebleken tijdens de ritten door het mooie landschap in het zuid-oosten van Bayern.

De wegligging van de Einzer met M-sport & Bilsteins is fantastisch. De auto is met een hand te sturen, en je hebt last van de meeste FWD auto's die voor je rijden. Wat een wegligging, en wat een rijplezier. Zelfs mijn echtgenote begreep hoe makkelijk de auto te besturen was. Ondanks het beperkte motorvermogen van de 118i heb ik daar geen enkele keer last van gehad. Heuvel op was het zaak de motor in sport-modus te zetten waardoor ie lekker vlot reageert op het gaspedaal. Omdat de B38 motor vanaf 1250 toeren het maximale koppel beschikbaar heeft, is er eigenlijk geen dood punt te bekennen. Dat betekent dat de BMW heel lineair omhoog rijdt, zonder het gevoel te hebben dat ie over een dood punt heen moet.

Ook inhalen op 100 km wegen in het bergachtige landschap was geen enkel probleem. Sport stand aan, voldoende snelheid maken, en vlot inhalen. Het ging allemaal zonder een enkel moment van twijfel. Een grote verrassing. Enige waar de BMW wel door de mand valt is de autobahn. Boven de 140 km/uur heuvel op is de fut er uit. Maar cruisend met 140-150 km /uur was het mogelijk om krap 400 km in 3 uurtjes af te leggen.

Verbruik tijdens deze vakantie rit supernetjes 1 op 15,75 km. Conclusie, voor de Duitse autobaan waren wat meer PK's welkom geweest. Voor de rest heerlijke rijdersauto die veel moderne en krachtigere auto's de baas is. Niet vanwege het vermogen, maar vanwege het uitgebalanceerde sportieve karakter van de auto. Rapportcijfer een 9+. Geen 10 vanwege de 136PK.

En oh ja, ben bang dat ik in het voorjaar minimaal twee nieuwe banden moet gaan monteren. Veel meer dan 3mm hebben de achterbanden niet meer. Maar in november eerst de winterbanden. Daarna in het voorjaar twee nieuwe zomerbanden.


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 09-21-2019

En heb inmiddels 4 liter originele BMW olie besteld. Hopelijk later deze week tijd om de olie te verversen na 15.000 km. Veel long-distance, maar liever meer oliewissels dan na 100.000 km te maken krijgen met overmatig olieverbruik door inwendige vervuiling.

Heb de 5W30 olie van BMW besteld. Niet super duur, en met een Mahle filter moet het goed komen.


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 09-24-2019

Vandaag is de 2019-3 roadmap europe kaart voor de NBT-EVO professional navigatie uitgekomen. Inmiddels zit er een USB in de auto, die de komende dagen stukje bij beetje het kaart materiaal zal updaten.

Gisteren hier in de buurt bij ARAAUTO in Rijswijk een kleine aanpassing laten doen aan de codering om hem standaard weer in de normale modus te laten opstarten. Dat was een kwartiertje werk. Auto netjes aan de accu lader, en binnen 20 minuten was de auto weer uit de werkplaats.

Komende maand zal ik de auto nog een week of twee gebruiken, daarna gaat ie naar Prins. Later deze week de olie ophalen, en laten vervangen. En ben nog wel aan het kijken naar additionele opties voor de F20. Blijft een heerlijke auto. De teller staat inmiddels op 44.000 km. En ik overweeg om nog voor de LPG inbouw 3 nieuwe originele bougies te (laten) plaatsen. Bij LPG is mijn ervaring dat het verstandig is het interval voor nieuwe bougies te halveren. Zal dus ook bij deze auto gebeuren.

Verder een vraagje, update van de software van de motor & de versnellingsbak. Iemand daar bekend mee? Volvo doet dat gratis bij een beurt. BMW vermoedelijk niet. Maar kan wel zin hebben, zeker bij de automaat.


Mijn toekomstige BMW 118i - Patrick - 09-25-2019

Gratis zal BMW het niet doen, maar vraag naar een i-level update. Alle modules worden dan voorzien van nieuwe firmware (i-level). Waaronder de DME (motormanagement) en EGS (transmissie).

Kosten variƫren tussen de 150-300 euro.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 09-27-2019

Woensdag krijgt de BMW na krap 16000 km's nieuwe olie (Origineel BMW 5W30 olie). Gisteren de olie opgehaald, filter ligt al een tijdje op voorraad (MAHLE). Ben benieuwd of je nog iets merkt van de nieuwe olie.

Gisteren overigens met noodweer naar huis gereden. Zeldzaam hoe je met redelijk profielloze banden (3mm achter) in de regen toch grip kan behouden. Oorzaak is toch wel de Bilstein Schokdempers, die de wielen net wat harder op de grond drukken dan de oorspronkelijke schokdempers. Weggedrag zoals ik het gewend ben met Bilstein dempers. Reden om ze toch ook op de S60 te monteren.

Auto blijft verder doen wat ie moet doen. Overweeg ook dit jaar nog de remvloeistof te doen. Goed onderhoud is toch wel essentieel voor veel probleemloze km's. En oh ja, verbruik na +/- 500 km in Nederland ligt weer lekker op de 1 op 17. Twee ritten in de avondspits, en twee ritten in de daluren. Geen korte stukjes, gewoon km's waar een auto zich lekker bij voelt!


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 10-04-2019

Was vanmiddag even bij BMW Den Haag, met als doel de nieuwe 1 serie te bekijken. In het echt, echt wel een mooie auto. Maar zodanig om te zeggen ik ruil mijn F20 uit 2018 er voor in. Daar is ie te jong, te leuk en te fijn voor.

Daarna na de service balie geweest, met de vraag over de automaat en het schakelen in de sport stand in de bergen. Ze waren zo vriendelijk om aan de hand van de sleutel te kijken of er toevallig updates beschikbaar waren. Die waren er niet. Dus dat kan ik uitsluiten.

Niet geheel onbekend zijnde met automatische versnellingsbakken denk ik dat de oplossing ligt in het naar ZF gaan. Doel is 60.000 km. En dit elke 60000 km herhalen. Kost wat extra maar zal de levensduur van de bak ten goede komen.


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - MacPassenger - 10-04-2019

Maw, gisteren stond in het Dagblad van het Noorden een heel leuk en positief stukje over de nieuwe 1 serie en kopte dan ook de Goedkoopste is ook het fijnste.