BMW F20 forum - BMW F21 forum
Mijn toekomstige BMW 118i - Afdrukversie

+- BMW F20 forum - BMW F21 forum (http://www.bmwf2x.nl/forum)
+-- Forum: Algemeen bmwf2x forum (http://www.bmwf2x.nl/forum/forumdisplay.php?fid=1)
+--- Forum: Stel jezelf voor (http://www.bmwf2x.nl/forum/forumdisplay.php?fid=2)
+--- Topic: Mijn toekomstige BMW 118i (/showthread.php?tid=244)

Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 07-07-2019

Interessante ontwikkeling, heb namelijk echt het gevoel dat runflat op zich wel veilig is, maar heeft toch wel nadelen. Zie helaas niet dat ze vanuit Pirelli de 225/45R17 aanbieden als zomerband als sealinside versie.

Inmiddels zojuist een ongebruikte 13 polige set van Westfalia weten te bemachtigen voor een redelijke prijs. Moet uit Duitsland komen, maar voor die prijs krijg je het niet nieuw.

Trekhaak ga ik waarschijnlijk ook in Duitsland ophalen, enige wat dan nog mist is een andere einddemper. Die overigens een beter geluid schijnt te hebben dan de grote einddemper die er af fabriek op zit.

Wordt wel zo langzamerhand een "volle" F20. Nu had ik er al niet over te klagen. Maar het kan altijd meer.


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - MacPassenger - 07-07-2019

Kijk anders ook even naar de specificaties van de All season die zijn zeker niet slecht vaak beter.
Ook Continetal en Bridgestone hebben seal inside wordt alleen anders genoemd.
Hier nog een stukje over de banden, https://donckers.be/banden/faq/runflat-en-seal-banden/


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 07-10-2019

Afgelopen week zo'n 750 km verdeeld over twee heen en weer west-oost ritten over de snelweg gereden. Rustig, want mag toch niet hard en soms kan niet hard. Dus ideale omgeving / situatie voor een moderne downsize motor.

Dat resulteerde in een record verbruik van 6,0 liter op 100 km volgens de km-teller en het aantal getankte liters. Zoals altijd meer dan de BC aangeeft, maar toch wel een hele prestatie.

Verder heb ik vandaag bij Ekris de schroefjes voor de tweeter in het dashboard opgehaald, samen met vier schroefen voor de in augustus te installeren stabilisatorstang van het M-tech onderstel.

Ik heb sterk de indruk dat de Harman Kardon speaker & tweeter in het dashboard (centre) al een andere geluidsbeleving brengen dan met alleen de hifi speaker. Kijk dan ook uit naar de vervanging van de hoedenplank zij paneel speakers in de kofferbak. Ik heb vandaag wat mixes van Armin van Buuren in de auto afgespeeld, en in tegenstelling tot voor de upgrade van de versterker stoort me dit al veel minder. Ik mis nog steeds wel gedetailleerde hogere tonen.

Wordt vervolgd.


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - Esprit.G.V - 07-11-2019

Lekker bezig.

6L/100km is echt netjes. Dat red ik echt niet Tongue

Heb je al foto's van je speaker update gemaakt?


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 07-11-2019

Zal bij wisseling van speakers achter wat foto's maken.

Ook staat voor 24 augustus gepland achter een stabilisatorstang te monteren. Dit ter afronding van de M-sport onderstel conversie.

Vandaag weer eens wat km's gemaakt mijn mijn oude vertrouwde hoogtoerige 1.8-16V DOHC Japannertje op LPG. Voorwielaandrijving, maar ligt als een baksteen op de weg, ondanks dat ie op (195/60R15) ballonbandjes staat. Wel leuk om daar af en toe mee te rijden. Heel andere beleving dan de BMW. Er zit met name door de ballonbandjes een vertraging in het sturen. Eenmaal gezet, gaat ie echter als een trein door de bocht. Auto wordt in Augustus 23 jaartjes oud. En met 140 PK met 1180 kg kentekengewicht is ie voelbaar vlotter bovenin dan de BMW. Enige wat ie niet heeft is het koppel. Maar een motor op toeren rijden is soms ook wel eens leuk. 120 km /uur = +/- 3600 toeren....iets harder rijden en je komt in het bereik dat ie vermogen krijgt. Betekent dus veelal dat je de neiging hebt telkens harder te rijden.


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 07-18-2019

Vanochtend heb ik achter de Harman Kardon speakers en panelen gemonteerd. Ben er krappe 2 uur mee bezig geweest. Viel uiteindelijk erg mee.

Ik ben begonnen de plaat aan de achterzijde van de auto weg te halen. Daar zit bekleding achter weggestopt, en welk zo makkelijk om dan die lange brede plaat te verwijderen. Dit zit met 4 clips vast, daarvoor moest het rubber van de kofferklep los gehaald worden.

Daarna heb ik de haken voor bevestiging van lading verwijderd, en daarna kon ik de binnenbekleding in de kofferbak verwijderen (eerst links gedaan).

Omdat twee boutjes achter de bekleding van de C-stijl zitten, was het ook nodig deze bekleding te verwijderen. Hiervoor moest ik het deurrubber van de achterdeur loshalen, waarna je relatief eenvoudig het paneeltje kon verwijderen. Deze zit op twee punten vast.

Daarna was het een kwestie van 4 boutjes los te halen, twee boven het zijpaneel, twee onder het zijpaneel. Ik heb kabeltje van de speaker losgehaald toen het paneel los was. En hetzelfde voor de gordel, pas toen het paneel los was kon je de gordel uit de opening friemelen via de onderzijde.

Het nieuwe zijpaneel heeft een ander speaker rooster en plaats voor een tweeter en een middentonen speaker. Terugzetten was net zo veel werk als demonteren. Bij het terugzetten heb ik links een bracket voor asd los gehaald zodat ik wat beter het achterste boutje onder het zijpaneel kon vastzetten.

Prettig is dat ik nu een doos minder in de kofferbak heb liggen. Ook prettig dat ik nu weet waar de trekhaakkogel wordt opgeborgen als deze niet onder de auto hoort. De bedoeling is om later dit jaar een originele Westfalia afneembare trekhaak te monteren.

Volgende week haal ik twee tweeters voor de voordeuren op en een stabilisatorstang voor de achterzijde (13mm). In principe ga ik in het najaar verder met het ombouwen van de speakers voorin de auto. Stabilisatorstang komt er sowieso onder, voor de LPG inbouw. Daarna de auto netjes van binnen schoonmaken. En mogelijk een oliewissel (na 10000 km) uitvoeren. Kom dit jaar op een krappe 20000 km uit met de BMW. Hopelijk iets minder. Nog 3 maand, en dan heb ik de auto al weer een jaar.

Oh ja, merk ik iets van de speaker upgrade achter? Voor mijn gevoel meer geluid dan voorheen. Meer met meer hoge tonen. Aangename verrassing.


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 08-01-2019

Ben inmiddels weer terug uit Kiev (met oude japanner tot polen gereden). Nu vandaag weer wat gereden met de BMW.

Tweeters voordeuren zijn binnen. Speakers voordeuren volgen over enkele weken. En stabilisatorstang achter wordt waarschijnlijk een 15mm variant i.p.v. een 13mm variant.

Auto blijft geweldig rijden, en geluid is nu al een hele sprong voorwaarts. Iedereen die twijfelt wel of niet Harman Kardon, kan ik alleen maar adviseren, wel voor de meerprijs gaan. Zal ook voor de nieuwe 1 serie gelden.

De bedoeling is nog steeds eind augustus achter de stabilisatorstang onder de auto. Ik vermoed dat daarmee de bodyroll van de achteras verleden tijd is.


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 08-06-2019

Weinig F20 nieuws, zoals gezegd tweeters voor de voordeuren zijn inmiddels binnen. Geluidstechnisch ben ik al heel tevreden zoals het nu gaat. Maar de voorzijde zal eind dit jaar ook af moeten zijn.

Over ruim twee weken krijgt de BMW eindelijk achter ook een stabilisatorstang. Ik vermoed dat daarmee het overhellen van de achterzijde in bochten verleden tijd zal zijn. Qua onderstel wordt het dan wel een redelijk sportieve auto.

Gisteren samen met een kennis in een Fiat 124 spider (2017) gereden. Leuke auto. Maar voelde niet wezenlijk sneller aan dan 136 PK uit de BMW en de op papier 140 PK uit de Mitsubishi. Wel duidelijk dat het een achterwiel aangedreven auto was. De auto voelde aan als een MX5, wat ook wel klopt, maar is bij lange na niet het niveau van een BMW.

Volgende week zal ik met de BMW weer +/- 400 km afleggen. Ik gebruik hem de laatste tijd voornamelijk voor wat langere ritten, wat natuurlijk goed is voor de motor. Daar zijn ze voor gemaakt.

Ben heel benieuwd naar de BMW met LPG. Maar das nog even wachten tot eind oktober. Het prijsverschil van EUR 1,10 per liter is toch wel een prettig vooruitzicht. En dat is ook de reden dat ik de wat kortere ritjes vaak met mijn oude Carisma doe.


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 08-28-2019

Nog steeds weinig F20 nieuws. Staat eigenlijk te wachten tot ie naar Prins in Eindhoven gaat. Vandaag in de regio geprobeerd om een 11mm LPG slang te bemachtigen bij bedrijven die bij mij bekend stonden dat ze LPG inbouwer waren. Duidelijk is dat van de vijf LPG bedrijven die ik van binnen gezien heb er nog nauwelijks aan LPG inbouw wordt gedaan. Uiteindelijk geslaagd in Katwijk.

Heb de slang nodig voor het inbouwen van een ander soort injectorhouder voor LPG injectoren waardoor de injectoren dichter bij de cilinderkop komen te zitten. Lang en lastig verhaal, maar heeft te maken met de vertraging door de inspuiting op afstand van het spruitstuk waardoor de LPG na inspuiting eerst nog zo'n 15 cm moet afleggen voordat het het inlaattraject bereikt.

Dit weekend een beetje zitten googelen om uit te vinden hoe hoog de snelheid van de brandstof is op het moment dat deze de injector verlaat. Daarmee terugrekenend kwam ik tot een vertraging door de 15cm slang van om en na bij de 2 ms. Bij lage toeren is dat geen probleem, want er is toch voldoende tijd voordat het gas bij de kop moet zijn. Maar bij hoge toeren wordt de marge kleiner, waardoor je bij vollast met een turbo motor in de problemen kan komen met injectietijden. Door het inkorten van de afstand van de injector tot het spruitstuk middels de Drehmeister busjes voor Keihin injectoren wordt de afstand beperkt tot omstreeks 5 cm. Waardoor ik in het beste geval 1.5 ms ga winnen. En dat zou (uit ervaring) wel eens het verschil kunnen maken tussen wel blijven werken bij meer dan 5500 toeren of niet blijven werken.

Het gaat om de LPG installatie voor de Volvo S60 T5. Die een Prins VSI 2.0 installatie heeft. De komende maanden mag deze dienst doen als dagelijkse auto. In afwachting van de inbouw van LPG in de BMW.


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 09-09-2019

afgelopen weekend zo'n 750 km met de BMW gereden. Randstad naar Oost-Nederland en vandaar uit naar Groningen en weer terug. Netjes aan de snelheid gehouden. Enige wat ik niet gedaan heb is harder rijden dan 120 km/uur op enkele momenten na. Af en toe in Sport accelereren naar kruissnelheid en bochten wat vlotter rijden dan meeste niet-BMW doen. Dat heeft een mooi verbruik opgeleverd van 17,3 km op een liter benzine. Blijf me verrassen dat een moderne benzine auto van 1295 kg leeggewicht zo'n netjes verbruik laat zien.

De auto gaat overigens nu pas 14 oktober naar Prins. Betekent dat onze vakantie naar Zuid Duitsland met de BMW gaat gebeuren. Verwacht qua verbruik ook zo rond de 1 op 17 uit te komen. Langere stukken auto rijden (>45 minuten) lijkt er voor te zorgen dat verbruik nog ietsje daalt.

15 oktober heb ik de auto precies een jaar. Het zijn dan 20000 km fijne en vooral probleemloze km's geweest. Met M-sport onderstel en een opgewaardeerd audiosysteem is het een fijne auto geworden. Heb er dan ook geen spijt van deze auto aangeschaft te hebben. En hopelijk blijft dat gevoel nog lang aanwezig.

Things to do komend jaar?

Afneembare trekhaak (westfalia) monteren
Afronden Harman kardon upgrade (deuren en speakers onder stoel)
Montage 15mm stabilisator achterzijde.
Prins VSI 2.0 DI installatie

Verder? Lekker genieten van een heerlijk sturende auto en natuurlijk zorgen dat ie technisch in goede staat blijft.