BMW F20 forum - BMW F21 forum
Mijn toekomstige BMW 118i - Afdrukversie

+- BMW F20 forum - BMW F21 forum (http://www.bmwf2x.nl/forum)
+-- Forum: Algemeen bmwf2x forum (http://www.bmwf2x.nl/forum/forumdisplay.php?fid=1)
+--- Forum: Stel jezelf voor (http://www.bmwf2x.nl/forum/forumdisplay.php?fid=2)
+--- Topic: Mijn toekomstige BMW 118i (/showthread.php?tid=244)

Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 06-11-2019

Morgen komen de panelen binnen. Versterker lijkt zich inmiddels gesetteld te hebben. Geluid op de autoweg is mooi vol. Mis wel wat detail, maar zal wel beter worden met andere speakers. En wat rijdt zo'n f20 toch lekker op de lange afstand. heerlijk ontspannen. Ook als je lekker meerijdt met het verkeer.


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 06-23-2019

Zojuist 3 nieuwe speakers gevonden, 2 stuks voor de hoedenplank en 1 stuks voor de speaker in het dashboard. Nu nog twee tweeters voor achterin zien te vinden. Daarna kan de ombouw aan de achterzijde beginnen naar Harman Kardon. Ben wel benieuwd wat daar van te merken is.

De versterker is inmiddels voldoende "losgekomen". Het is een duidelijk voller geluid dan met de hifi versterker. Wel tevreden mee. Heb beetje haast vanwege de LPG inbouw per september 2019.

Verder nog een technisch vraagje, gisteren in de 1.6 F20 van mijn moeder gereden. Ik vond de automaat bij koude motor niet fijn aanvoelen. Alsof ie slipt, z'n kracht niet kwijt kon. Teller stand is 63000 km. Auto is van eind 2013. Dus wordt 6 jaar. Zou het zin hebben deze auto bij ZF in Delfgauw een onderhoudsbeurt te geven? Is een auto die veel gebruikt is voor kleine stukjes, maar gelukkig niet in de randstad.


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - MacPassenger - 06-23-2019

Als de auto alleen maar kleine stukjes rijd, dan brand het motorblok niet goed schoon, daarom adviseer ik die een paar duizend km per jaar rijden om Super te gaan tanken, uiteraard moet de auto gewoon zijn service beurten hebben, je zou een katalysator flush kunnen gebruiken en even lekker gaan toeren.


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 06-24-2019

Zojuist twee tweeters voor de voordeuren besteld. Stukje bij beetje wordt de auto uitgerust met Harman Kardon audio.

Nu nog twee tweeters vinden voor de achterzijde, en eentje in het dashboard en de twee speakers in de voordeuren.


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 06-29-2019

Weer wat kilometers in mijn oude vertrouwde Japannertje van Nederlandse bodem afgelegd. 140 PK, hoogtoerig motortje net 60000 km oud. Wat rijdt zijn DOHC motortje met 1.8L inhoud toch leuk. Hij ziet er niet meer uit, koets is bijna 23 jaartjes oud, maar rijdt prima. Ook "leuk" om te zien hoe veel jongere wagens, vaak veel minder kilometers, met pech langs de weg stonden met het warme weer van vandaag. De teller stopte bij mij bij tien stuks. Het waren er verrassend veel.

BMW deed het vorige week met nog warmer weer natuurlijk erg goed, airco nog net wat beter, comfort vanwege geluid veel aantrekkelijker, maar rijplezier.......dan wint een atmosferisch blok het helaas toch van de BMW.

Komende september ga ik voor twee maandjes Volvo rijden, vanaf november hoop ik weer BMW te rijden, op LPG. Vandaag was de rit met de japanner ook op LPG. En hoe langer de auto reed, hoe harder ie wilde rijden......dan is het telkens uitkijken dat je niet serieus te hard rijdt.

Maandag komen de 3 speakers (middentoon) binnen voor de hoedenplank & dashboard. Daarna maar eens kijken wanneer ik die conversie ga doen.


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 07-05-2019

Zoals het er nu naar uitziet heb ik eind deze maand alle speakers in huis, behalve de bas speakers onder de stoelen, om te beginnen met deel twee van de conversie.

Zijn wel kleine speakertjes die BMW monteert, als ik het vergelijk met mijn S60. Maar ze zien er wel mooi uit die Harman Kardon uitvoering.

Afgelopen weken wat meer lange afstand gereden, en dan is die drie cilinder toch wel erg zuinig Smile kan vast nog beter, maar i.c.m. onderstel vind ik 15,5 km / liter benzine over 16000 km een mooie prestatie.

Laatste twee ritten waren 16,3 km resp. 16,5 km per liter benzine.

Verder ga ik waarschijnlijk de achterzijde nog laten voorzien van een stabilisator die hoort bij het M-sport model. De stabilisator zelf kost niet de hoofdprijs (gebruikt), het monteren vergt wat meer werk. Ik verwacht nog wat minder rol op de achteras na montage van de stabilisatorstang.

Na 9 maand BMW ben ik erg te spreken over de betrouwbaarheid. Je kunt aan alles merken dat het een kwaliteitsproduct is. En met goed onderhoud, moet ie lang mee kunnen gaan. Over krap 2 maanden gaat ie voor twee maandjes weg naar Prins in Eindhoven. Daarna verder voor 4 cent per km qua brandstofkosten zo is mijn vermoeden. Vanwege hogere octaan zal ie vooral onderin soepeler lopen.


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - Patrick - 07-05-2019

Hebben ze daar twee maanden werk aan?


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 07-05-2019

RDW typegoedkeuring R115.

Nieuw te ontwikkelen installatie, technische inbouw zal +/- 2-3 dagen zijn. De rest is afstellen en door de R115 keuring krijgen. Daarna kan Prins alle BMW's met B38 motor van LPG voorzien op basis van die ene type goedkeuring.


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 07-07-2019

Zojuist de center speaker vervangen door de Harman Kardon en de ontbrekende tweeter gemonteerd.

Ik wacht nog op twee schroefjes om de tweeter vast te zetten. Die komen midden volgende week binnen. Daarna kan ik deel 2 van de conversie afronden. De versterker zit er inmiddels al geruime tijd in. Groot verschil in speakers is mijn eerste indruk op basis van visuele inspectie. Montage vanwege aanwezigheid van het hifi systeem was verder plug & play.

Deel drie wordt het vervangen van de achterste speakers. Hopelijk komen eind komende week de tweeters voor de achterzijde binnen. Daarna kan ik gaan puzzelen om de speakers achter te gaan omwisselen. Verwacht er eerlijk gezegd qua geluid al best wat van, op basis van wat ik vandaag heb gezien.

Deel vier van de conversie, de deuren moet ik nog even op wachten. Kan zijn dat ik toch gebruikte raamlijsten weet te bemachtigen (scheelt een krappe 100 EUR), maar kwam er vandaag ook achter dat een Harman Kardon systeem af fabriek ook metalen roostertjes in de deuren heeft zitten. Gelukkig vallen die qua prijs mee (+/- 23 EUR per stuk).

Als deze conversie afgerond is, staat er nog een kleine upgrade te wachten. Toch montage van een trekhaak (Westfalia, af fabriek). Ook een klus die helaas niet echt goedkoop is. Einddemper, afneembare trekhaak & kabelset. Toch is het altijd handig een trekhaak onder de auto te hebben.

En last but not least, het ziet er naar uit dat er in Augustus een stabilisatorstang achter op de auto komt. De stang + endlinks heb ik reeds gevonden. Montage zullen de grootste kosten zijn. Niet goedkoop. Maar hopelijk wel wat voor de nog ietwat te beweeglijke achterzijde. Wordt een 13mm M-sport stabilisatorstang.

En als laatste, t.z.t. vermoedelijk in het voorjaar 2020 ben ik toe aan minimaal twee banden. Ik heb de bandenmaat 225/45R17 met runflat onder de auto. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de Michelin Pilot Sport 4 ZP banden? Heb de gewone Pilot sport 4 onder de T5. Super band. Maar werkt deze band ook goed als runflat band?

De reden waarom ik dit vraag is dat ik de achterzijde sinds de M-sport Bilstein upgrade erg snel springerig vindt worden, bij warm weer met bandendruk 2.4 (door hitte) begint de auto te stuiteren. Terug naar 2.2 bar is het stuiteren verdwenen. Ik lees hier meer klachten over van de Bridgestone Potenza S001 runflat. Ik vind het niet de meest fijne banden die ik heb gehad. Vandaar mijn vraag over de Michelins. Moet ook bekennen dat het de eerste auto met runflat banden is. Maar ik vermoed dat er banden zijn die iets meer comfort bieden dan deze Bridgestones.

Inmiddels heb ik de auto bijna 9 maanden, bijna 16.000 km. En heel tevreden. Het voelt aan als een uiterst doorontwikkelde auto. Zelfs in DLD voelt ie in sport-modus op de autobaan vlot aan tot omstreeks 180. Verbruikstechnisch een nette prestatie (6,45 liter / 100 km) tot nu toe. Enige wat me een beetje tegenvalt is de stoelen, na ruim twee uur rijden wil je het liefst even pauzeren. Ben ik niet gewend van de Volvo.

Kan dus zijn dat ik op termijn op zoek ga naar twee lederen sportstoelen voor in de auto.

En nog een punt van kritiek, het standaard sportstuur met nep-leer, zo is mijn vermoeden. Ben aan het kijken om een soortgelijk stuurwiel maar dan in M-sport uitvoering te vinden. Niet het moderne dunnere wiel, maar het wiel wat op o.a. de M135i is geleverd met M logootje.


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - MacPassenger - 07-07-2019

Heb zelf ook slechte ervaring met Runflats, ze maken zeer veel lawaai en zijn stug.
Bij de X1 heb ik Pirelli’s All weather laten monteren, deze heb ik uit Madrid laten komen en wat een wereld van verschil in het rijden.
Deze banden heb een SI (Seal inside) ik vermoed dat dit de nieuwe Runflats gaat worden.
Je ziet ze tegenwoordig veel meer, je kunt je hier eens in verdiepen.
https://www.pirelli.com/tyres/en-gb/car/total-mobility