BMW F20 forum - BMW F21 forum
Mijn toekomstige BMW 118i - Afdrukversie

+- BMW F20 forum - BMW F21 forum (http://www.bmwf2x.nl/forum)
+-- Forum: Algemeen bmwf2x forum (http://www.bmwf2x.nl/forum/forumdisplay.php?fid=1)
+--- Forum: Stel jezelf voor (http://www.bmwf2x.nl/forum/forumdisplay.php?fid=2)
+--- Topic: Mijn toekomstige BMW 118i (/showthread.php?tid=244)

Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 05-17-2019

Na enkele jaren van uitstellen heb ik bij mijn S60 de stekkerdoos voor de trekhaak gedemonteerd, en vervangen door een andere exemplaar wat ik nog had liggen.

De S60 heeft ooit een aanrijding aan de achterzijde gehad, en is elcheapo gerepareerd.....zo gaat dat helaas als je wat oudere auto's koopt (hij was 13 jaar en 3 maand toen ik hem kocht). Bij het rijden met de aanhanger afgelopen jaar merkte ik dat ie niet deed wat ie moest doen (knipperlicht).

Na het klusje van vandaag was wel duidelijk waarom. De contactdoos was behoorlijk vervormd, waardoor er waarschijnlijk ergens sluiting was. En het ding dus nooit heeft gedaan wat ie moest doen. Klusje was bij benadering een uurtje werk, en weer een todo activiteit van mijn lijstje kunnen strepen.

Wel leuk om de auto technisch weer zo ver te krijgen dat ie toonbaar wordt. Vooral het vervangen van de achterste stabilisatorstangetjes was een enorme vooruitgang. Veel rammels uit het onderstel zijn nu verleden tijd.

Volgende week gaat ie weer twee maand de stalling in. Eind juli krijgt ie nog wat updates. Waaronder een gemodificeerde carterpan met schotjes, om bij wat steviger doorrijden geen dipjes in de oliedruk te krijgen.

Als het mee zit zal ik voor volgende week vrijdag nog de handremschoentjes achter vervangen. In de hoop dat daarmee de handrem het ook weer doet zoals ie het moet doen. Zo niet, dan zal ik helaas de handremkabels moeten vervangen.

De bedoeling is dat de Volvo komende herfst als vakantie auto mee gaat naar Zuid Duitsland / Oostenrijk. Vooral heerlijke snelle km's......zolang het maar recht uit gaat. Hopelijk slaag ik er volgend jaar in om ook de Volvo rondom op Bilsteins te kunnen zetten.


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 05-26-2019

Gisteren eindelijk weer een stukje met de BMW gereden. Volvo is vrijdag weer de stalling in gegaan, maar niet nadat ie afgelopen donderdag opeens warm liep. Al snel bleek dat de fan het niet deed. Auto uitgelezen, foutmeldingen op het gaspedaal. Zekeringen geïnspecteerd, en tot de conclusie gekomen dat de fan niet aan te zetten was met test-software. Uiteindelijk maar besloten in Nootdorp bij van Gils demontage een andere ventilator te halen. En deze te monteren. Vrijdag bij de rit naar de stalling geen spoor van overhitting, dus hoop dat het probleem hiermee opgelost is.

Terug naar BMW. Zoals het er nu naar uit ziet komen in de maand juni de verstevigingsringen op de BMW. Op een later moment de voorste brace. Het blijft een leuke auto, die vooral in bochten erg strak stuurt. In principe hoef je weinig af te remmen in bochten in stadsverkeer. Leuke ervaring.

En oh ja, verbruik, afgelopen maand om te "huilen", 13,5 km / liter a 1,70 EUR. Zeg maar 12,5 cent per km. Maar wel voor 2,5 cent per km rijplezier ondervonden. Upgrade naar M-sport onderstel i.c.m. Bilstein B8 dempers, ik zeg doen!


Mijn toekomstige BMW 118i - Patrick - 05-26-2019

Leuk om te lezen [emoji106] ik rij overigens gemiddeld 1:11 [emoji87] bebouwde kom..

Langere afstanden haal ik 1:14

Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 05-27-2019

Heb voor relatief weinig een HK verterker (360Watt i.p.v. 205Watt) weten te bemachtigen. Ik ga er van uit dat op basis van informatie uit TIS dit gewoon gaat werken. Volgende stap wordt vervangen speakers rondom. Leuke klus.

6846905 is het versterker nummer welke ik genomen heb. Zowel hifi als Hifi HK werken gewoon via de CAN, en hebben geen MOST aansluiting. De auto is voorzien van de combo-box voor bluetooth, DAB etc. Die zit ook achterin, en is wel op de MOST aangesloten.

In theorie zou het mogelijk moeten zijn ook de versterker op MOST aan te sluiten, zoals in andere modellen bij de duurste modellen wel het geval schijnt te zijn. Maar ga er vanuit dat die 360Watt versterker i.c.m. HK speakers op termijn een mooi geluid gaat produceren.

Wordt vervolgd.


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 05-30-2019

Wacht inmiddels op de versterker. Voor de achterzijde is het de bedoeling dat er nog voor de LPG andere speakers in gaan inclusief bijpassende roosters, waar o.a. de hoedenplank in bevestigd zit. Kosten van dat deel schat ik op +/- 150 EUR. De voorzijde is helaas iets prijziger qua materiaalkosten, maar ook het meest merkbaar. Ben toch wel benieuwd naar algehele effect van de audio upgrade. Wordt dus wel een trapsgewijze upgrade. Net als bij de Volvo gebeurt.....

Over de Volvo upgrade qua audio, ben daar ook begonnen met 300W Dynaudio versterker, heb recent twee dynaudio hoedenplank speakers gemonteerd, en dat was een grote vooruitgang. Bedoeling is ook daar de speakers in de deuren te upgraden. Maar eerst wat werk met een zwetende carterpan. Dat wordt ergens augustus zoals het er nu uit ziet.


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 06-07-2019

Zojuist de versterker ingebouwd. Beetje krappe ruimte, versterker past op hetzelfde frame als de hifi versterker. Is alleen ietwat groter. Stekker aansluiting is hetzelfde. Frame uitbouwen en weer terugzetten was het lastigste. Heb de versterker eerst getest met uitgebouwd frame. Werkt 100%. Zoals ik al vermoedde.

Eerste indruk? Ietwat voller geluid. Volgende stap is dus op zoek naar de speakers in het achterste compartiment icm twee nieuwe zijpanelen voor het hifi HK systeem, i.v.m. het monteren van tweeters.

Mijn vermoeden is verder dat ik de speakers onder de stoel van zowel de F3x als de F2x serie kan nemen. Zolang het maar de HK versie is. Maar das van latere zorg. Eerst deel twee speakers achterzijde afronden. De versterker heeft me al met al zo'n 130 EUR gekost. Viel mee.


Mijn toekomstige BMW 118i - Patrick - 06-07-2019

Klinkt goed, heb je foto's van de inbouw?

Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 06-07-2019

Helaas geen foto's.

Versterker zit LA in kofferruimte, in het vakje voor de verbanddoos. Er zijn twee bevestigingspunten om het frame van de versterker los te kunnen maken. 1x M10 moertje en 1x M10 boutje. Het moertje bleek bij terugplaatsen het handigst om de bekleding een beetje los te maken bij het kofferbak rubber, waardoor je het moertje er makkelijk op kon. Daarna was het terugplaatsen van het boutje het laatste.

De versterker zit op hetzelfde frame als het hifi-speaker systeem. Coderen is bij deze upgrade niet nodig, wel wenselijk is om daarna wel de speakers te gaan vervangen. Het geluid is wel voller, maar ik mis de hoge tonen.

Heb nog geen lijsten voor de voordeuren gevonden, de zijpanelen voor de achterzijde voor de HK speakers zijn qua prijs een heel stuk aantrekkelijker dan de voorste deurlijsten. Mede daarom zal dat de volgende stap zijn.

Ik zie wel op tegen deze stap, omdat daarvoor veel verwijderd moet worden. Maar wie A zegt, zegt ook B. Geluid in een auto is toch wel een luxe, maar wel belangrijk.


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - MacPassenger - 06-07-2019

Mooi dat het past en gaat hoe je het wilde, ik zelf vind het geluid prima beter dan in de X1 die ik hier voor had, zou alleen het geluid van achteren ook wat meer, voller willen horen en dat krijg ik niet met de instellingen voor elkaar.


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 06-07-2019

Heb inmiddels twee achterste panelen voor de HK speakers bestel bij EKRIS (56 EUR) in totaal.

51467271859 - Montageplaats bewaarvak links
51467271860 - Montageplaats bewaarvak rechts

Daarmee kunnen de tweeters ook een plek krijgen, en zit er een iets opstaand roostertje i.p.v. een plastic afdekroostertje bij de standaard versie.
Nu nog op zoek naar gebruikte speakers. Heb ik nog 3 maanden de tijd voor. Wordt dus ergens een van de komende maanden verder gedaan.

Ik denk dat de HK speakers echt een stap voorwaarts zijn tov de hifi variant. Maar weten doe je dat alleen als het er in zit.

Blijft allemaal geld kosten, maar hobby mag soms ook wat kosten.......