BMW F20 forum - BMW F21 forum
Mijn toekomstige BMW 118i - Afdrukversie

+- BMW F20 forum - BMW F21 forum (http://www.bmwf2x.nl/forum)
+-- Forum: Algemeen bmwf2x forum (http://www.bmwf2x.nl/forum/forumdisplay.php?fid=1)
+--- Forum: Stel jezelf voor (http://www.bmwf2x.nl/forum/forumdisplay.php?fid=2)
+--- Topic: Mijn toekomstige BMW 118i (/showthread.php?tid=244)

Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 04-19-2019

De auto gaat begin September naar Prins. Vanochtend contact gehad met Pouls in Baarlo. Die gaat de auto bij Prins aanmelden. Wordt vervolgd.

Gezien afmetingen van de kofferbak, het gewicht van de auto gaat mijn voorkeur uit naar een 65L tank (52 netto) waarmee de auto net onder de 1350 Kg blijft (gunstig voor MRB). Een tank met 315mm, gemonteerd tegen de achterbank. Waarmee de ruimte boven de Accu nog gewoon beschikbaar blijft. 52 liter moet goed zijn voor +/- 650 KM actieradius. Wordt vervolgd.

Verder is klepsmering niet noodzakelijk. Dus komt er ook niet in (gelukkig).


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - Haldon - 04-19-2019

Ben benieuwd naar de installatie en hoe je het ervaart!


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 04-19-2019

Heb inmiddels ook bericht van een duitse leverancier van gebruikte onderdelen over de rear brace van de BMW. Krijg daar komende week antwoord op. Verwacht dat onderdelen +/- 125 EUR kosten voor de rear brace. To be continued.

Verder, omdat ik verwacht dat de tank over de lengte komt te liggen, komt er als het ware een veerpootbrug op de achteras te liggen. Zal de stijfheid van het chassis verder ten goede komen.

En begin dat chassis eigenlijk steeds meer te waarderen. Het is ongelofelijk wat een redelijk standaard auto met gemodificeerde schokdempers laat zien in snel bochten werk. Het is allemaal wel stevig gedempt, maar voelt erg vertrouwd en degelijk aan.


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 04-21-2019

Heb de achterste versteviging besteld. Bij Ekris de versteviging en twee torx bouten om deze op de "steuntjes" die ik elders heb besteld te bevestigen.

Na wat zoekwerk tot de conclusie gekomen dat ik niet alle onderdelen uit het lijstje nodig heb!

2x 33306861221 bout
1 x 33326793651
1 x 33326793652
1x 33326797099 brace

Totale kosten +/- 135 EUR. Prijs van een veerpootbrug, maar dan op de achteras. Zal later in de maand Mei wel op de auto zitten. Houd jullie op de hoogte.


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 04-25-2019

(04-19-2019, 06:09 PM)BMW118iED schreef: De auto gaat begin September naar Prins. Vanochtend contact gehad met Pouls in Baarlo. Die gaat de auto bij Prins aanmelden. Wordt vervolgd.

Gezien afmetingen van de kofferbak, het gewicht van de auto gaat mijn voorkeur uit naar een 65L tank (52 netto) waarmee de auto net onder de 1350 Kg blijft (gunstig voor MRB). Een tank met 315mm, gemonteerd tegen de achterbank. Waarmee de ruimte boven de Accu nog gewoon beschikbaar blijft. 52 liter moet goed zijn voor +/- 650 KM actieradius. Wordt vervolgd.

Verder is klepsmering niet noodzakelijk. Dus komt er ook niet in (gelukkig).

De auto gaat 9 september naar Prins. Voor die tijd moet ik nog wel een keer naar Pouls in Baarlo voor het bepalen van de tank locatie en de vulopening.

Verder verwacht ik dat de benzine prijs de komende tijd niet zal gaan dalen, en uit ervaring verwacht ik ook dat de LPG prijs relatief achter blijft bij de benzine prijs.

Wat betreft verbruik, ik rijdt de auto sinds het M-sport onderstel best wel sportief, voorzover dat mogelijk is met een 136pk motor. Het leuke is dat het verbruik niet noemenswaardig is toegenomen. Zit nu +/- 0,2 liter hoger dan voorheen, met de kanttekening meer stads kilometers en meer sport stand bij tussentijds versnellen.

Wel vermoed ik liggen mijn bochtsnelheden iets hoger, waardoor het hervatten van de gewenste cruisesnelheid iets minder brandstof inneemt. Het blijft een leuke auto.


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 04-28-2019

Ik wacht nog op de twee steuntjes voor de rear brace, hoop toch dat alles komend weekend binnen is. Ekris heeft inmiddels de rearbrace en de twee bouten geleverd. Is toch wel een paar kg-tjes. En ben erg benieuwd. Ziet er vast mooi uit als je onder de auto staat.

Verwachting als alles mee zit dat in het weekend van 4 Mei dit gemonteerd gaat worden.

Afgelopen dagen best wat km's met de BMW gereden. Mooier weer is merkbaar aan verbruik, afwezigheid van sterke wind dan met name.
Rijden met het gemodificeerde onderstel gaat in heel NL heel prettig, maar moet eerlijk toegeven dat het onderstel op slechte lokale wegen in Duitsland aan de harde kant is. Een gedeelte te verklaren door de Bridgestone Runflats zo is mijn vermoeden.

De laatste 1800 km ben ik mede door wat langere snelwegritten qua verbruik weer gezakt naar iets minder dan 6,4 liter /100 km. Best knap zo'n gemiddelde want daar zitten ook de nodige stadsritjes / file ritten tussen. En natuurlijk nog wat km's met wat meer tegenwind in de tweede helft van maart.

Verder is de olieteller de laatste 1000 km teruggelopen van 29.000 km naar 27.000 km. De olie zit er nu +/- 7000 km in. Dat betekent mijns inziens dat degradatie van olie begint vanaf +/- 5000 km. Afhankelijk van dopes, zal olie minder lang of langer bruikbaar blijven. Maar ook LL olie is op een gegeven moment niet meer echt mooi qua eigenschappen.

Olieverbruik sinds de laatste beurt (28000 km, begin december) heb ik niet waar kunnen nemen. Allemaal gezonde tekenen voor wat betreft de BMW. De bedoeling is toch eind augustus de motorolie te vervangen. Tegen die tijd zal ik +/- 12500 km hebben afgelegd sinds de laatste beurt bij de dealer.


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 04-29-2019

Alles is binnen gekomen. Dus kans is groot dat BMW komend weekend de upgrade gaat krijgen. Ben erg benieuwd!

Dat het wat toevoegt aan stabiliteit van de achteras lijkt me in theorie wel te kloppen. Het zijn redelijk stevig gebouwde delen. Auto zal er als geheel een kg of 3 zwaarder door worden. Alle kleine beetjes helpen qua gewichtsreductie en kostprijs reductie. Jammer, zo gaat dat tegenwoordig en dat alles ter reductie van CO2 uitstoot.

Wordt vervolgd.


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - Haldon - 04-29-2019

Ik ben benieuwd! Post een paar foto's als je klaar bent.


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 05-04-2019

Alles zit er onder. Hoe rijdt het? Heel subjectief te zeggen, maar de achterzijde is er zeker niet slapper op geworden. Auto stuurt erg scherp. Leuk en vermakelijk, en vol op het gas vlak voor het ingaan van een afslag is geen probleem. Tractie te over.

Hoe was de montage? Het lastigst was de kunststofdelen verwijderen, ben daar ruim een half uur mee bezig geweest. Ben verder wel verrast over de delen die er van af kwamen. Lijken plaatwerk delen in de kleur zwart. Dus geen aluminium-achtige delen. Maar zwart plaat staal.

Voor de montage kon ik gebruik maken van brug, al met al een klein uurtje werk als je niet moe bent. Ik was al moe, had daarvoor mijn youngtimer ontdaan van roest op dorpels en ingesmeerd met een vochtwerende substantie. Daarna de boel ingespoten met zwarte coating. En de kunststofdorpels van het MSX-je gemonteerd.

Heb twee foto's van het rear brace gemonteerd en al geplaatst. Upgrade wat mij betreft geslaagd. Echt een bolt-on upgrade. Las deze week wel dat Bilstein B8 dempers de auto aan de achteras al wat minder zwieberig maken. En dit zal ongetwijfeld nog 2% extra stijfheid genereren. In ieder geval een kg of 5 extra gewicht zo is mijn conclusie.


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 05-11-2019

Ga toch kijken of ik de voorste verstevigingsringen ergens in Juli kan gaan monteren. Geschatte kosten bij benadering 130 EUR.

Gaat om de upgrade van het onderstel met M4/M3 componenten. Het specifieke veerpootlager is van Lemfoerder te verkrijgen voor nog eens 65 EUR per stuk. De rest zal helaas origineel BMW moeten zijn. En zal ik pas in 2020 gaan plannen.

Ben wel benieuwd hoe deze upgrade zal uitwerken. Begin dus met stage 1. En ik hoop te eindigen met stage 2.

Stage 1 M4 Support bearing reinforcement ring
Stage 2 M4 Alloy center strut brace + M4 support bearing

Overigens best pijnlijke ervaring, tot de conversie naar het M-sport onderstel vond ik mijn Volvo S60 T5 eigenlijk qua onderstel best OK rijden. Ja, als het echt hard ging werd ie tricky (over vier wielen glijden als het te hard gaat), maar voor mijn gevoel was de auto met Eibach veertjes wel beetje opgewassen tegen de BMW. Wel, dat is na de update aan de BMW met de M-sport / Bilstein Setup verleden tijd. Qua wegligging komt die S60 nooit meer in de buurt van de BMW. Het enige verschil is de hydraulische besturing die ik toch fijner vindt dan de electronische besturing in de BMW.

Aan de andere kant, even vlot invoegen op de snelweg gaat met de S60 zo relaxed. Maar ja, het blijft een oudere auto. Op 23 mei wordt ie 17 jaartjes oud. Met allerlei nadelen. Kwam er vandaag weer achter dat het tankje van de stuurbekrachtiging in de S60 weer fors aan het zweten is. Wil de Volvo voor september dit jaar zo hebben dat ie me voor twee maanden zonder gedoe kan vervoeren. Want dat is de tijd dat de BMW bij Prins komt te staan.

Heb voor de Volvo recent een gemodificeerde carterpan van een nieuwer model aangeschaft, en deze netjes gereinigd. De bedoeling is dat volgende maand de oude carterpan er onder uit gaat, en de nieuwe met grotere oliekoeler, verse O-ringen er onder komt. Natuurlijk met nieuwe olie en een vers oliefilter. Het voordeel van de donor carterpan is dat deze schotjes heeft zitten in de carterpan, waardoor de olie minder gauw naar een kant beweegt, en de oliedruk bij bochten waarschijnlijk wat constanter blijft. Met een km-stand van 360.000 km is ie in theorie nog lang niet op, maar er is altijd wel een reden om weer iets te laten repareren. En het blijft een onpraktische auto voor dagelijks gebruik midden in een grote stad. Maar voor een vakantie rit naar Duitsland voldoet ie meer dan voldoende.

Een van de nadelen van Volvo's vanaf my2000 is dat de oliekeerringen in het oliecircuit kapot gaan. Dat zorgt voor teruglopen van de oliedruk, tot en met het opzuigen van enkel lucht. En dat zorgt uiteindelijk voor defecte drijfstanglagers. Bij de S60 zweet de carterpan op een plek die het aannemelijk maakt dat er toch iets aan de hand is met de keerringen. En vandaar dat ie uit voorzorg er toch onder vandaan gaat.