BMW F20 forum - BMW F21 forum
Mijn toekomstige BMW 118i - Afdrukversie

+- BMW F20 forum - BMW F21 forum (http://www.bmwf2x.nl/forum)
+-- Forum: Algemeen bmwf2x forum (http://www.bmwf2x.nl/forum/forumdisplay.php?fid=1)
+--- Forum: Stel jezelf voor (http://www.bmwf2x.nl/forum/forumdisplay.php?fid=2)
+--- Topic: Mijn toekomstige BMW 118i (/showthread.php?tid=244)

Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 12-19-2018

Inmiddels zitten de winterwielen onder de BMW.

Ook heeft de BMW inmiddels zijn eerste beurt gehad bij 27xxx kms. Wat mij betreft te lang. Maar daar word ik het toch niet met de dealer over eens.

Over maximaal 15000 km komt er weer verse olie in met een vers oliefilter. En over maximaal 15000 km ook een vers interieurfilter en mogelijk luchtfilter. Leuk dat de volgende beurt bij 60000 km is. Maar zo heb ik nooit een auto laten onderhouden.

Verder, beetje onverwacht :

Ik heb een zgan nieuwe set Bilstein B8 dempers voor weinig weten te vinden, en voor nog minder een 500 km oude set 118 LCI M-sport veren gevonden. Deze veren en dempers komen begin 2019 onder de BMW. Ik verwacht er veel van.

Ik verwacht dat ie daarna een verbeterd M-sport onderstel heeft, want heb niet kunnen ontdekken wat er verder verschillend aan is tov het standaard onderstel op de Urban. En verbeterd, omdat de Bilstein B6 & B8 dempers in staat zijn om een auto totaal anders te doen aanvoelen.

Vandaag met de Volvo op stap geweest naar Duitsland. (Schumacher tentoonstelling in Marburg). Weer eens gekeken hoe hard ie nu wil (op LPG). Kwam op de teller tot omstreeks 235 km. Op de GPS was dat "slechts" 218 km/uur. Nog steeds hard zat. Maar wel vermoeiend zo n voorwielaandrijver met te veel vermogen op de voorwielen. Het leukste aan de Volvo blijft toch de motor.

De Volvo S60 uit 2002 heeft de mooie 5 cilinder motor 2,3 liter met Mitsubishi 16T turbo en een beetje tuning. En de auto rijdt op LPG. Het is een originele T5. Omdat tuning en injectoren van een moderne Prins VSI 2.0 niet samen ging heb ik de auto vorig jaar 5 injectoren (van oudere generatie met 100cc) gegeven. Maar loop daarbij tegen een ander probleem aan, dat ie bij zowel koude motor als bij vollast (6000 toeren) moeilijk gaat doen (in 4 volgas rond 200km/uur). Ben overigens erg tevreden hoe de S60 met 356.000 km op de teller inmiddels rijdt, wil ik hem perfect hebben moet ik iets doen aan de capaciteit van de verdampers voor LPG. In dit geval zullen het twee verdampers worden, waarmee de LPG druk wel constant wordt (bij koude motor, en bij vollast).

Ondanks dat ie vandaag 218km/uur heeft gereden bekruipt me toch een gevoel dat wil ik fijner sturen ook de T5 Bilsteins moet krijgen. In ieder geval op de vooras, i.c.m. een draagarm LV die gaar is. En dan hopelijk met de Volvo in de zomer tijd leuk op vakantie

De BMW staat de komende 6 dagen beetje uit te rusten, weinig ritjes om te maken.....en met de Volvo voor de deur (die komende maandag de stalling in gaat) is het verleidelijk om voor wat langere ritten maar de T5 te nemen.

Heb eindelijk wel het gevoel dat ie begint te rijden zoals het moet.......maar zoals met alle autos, er is altijd wel wat te verbeteren. Daarom is het fijn voor een dagelijkse auto een wat nieuwere te rijden.


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 01-29-2019

Heb een "hekel" aan verlengde onderhouds intervallen. En besloten, omdat ik toch een bestelling deed voor diverse filters ook de BMW dit keer mee te laten doen in de vervanging van het luchtfilter. Een Mahle filter voor iets meer dan 11 EUR. Na verwijderen van het 1 jaar / 30000 km oude BMW filter kom ik tot de conclusie dat dit ook een Mahle / Knecht filter is met eveneens de cocd LX2077/3 er op geprint. Ergo, filter kun je om te besparen dus gewoon van Mahle bestellen.

Het leuke is, dat beide filters (Volvo S60 T5) en BMW luchtfilter ongeveer evenveel km's lucht hadden gereinigd. En dat ze bij benadering even vies waren. Niet extreem donkder grijs, maar niet meer creme wit zoals een nieuw filter er uit ziet. De volgende keer dat het filter gewisseld gaat worden is bij de BMW dealer. Ik overweeg sterk om bij het omwisselen in April naar zomerbanden de remvloeistof te laten vervangen. 30000 km is een mooi kilometrage om er nieuwe remvloeistof in te doen.

Goed onderhoud is volgens mij nog steeds belangrijk om een auto lang mee te kunnen laten gaan. Om diezelfde reden krijgt de auto over omstreeks 12000 km nieuwe olie met BMW 5W30 motorolie een Mahle oliefilter. Ook al hek ik een BMW onderhoudscontract.....toch besloten niet het minimale onderhoud te laten doen, maar tussendoor de auto zo nu en dan van verse filters / vloeistoffen te laten voorzien.

BMW blijft het voortreffelijk doen. Over een maand wordt ie precies 1 jaar oud. En oh ja, ook uit voorzorg, bij 60000 km gaat de auto natuurlijk naar ZF in Delfgauw, voor het vervangen van olie en filter van de versnellingsbak.


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 02-17-2019

Vanochtend heb ik wat klein materiaal besteld ter voorbereiding op de conversie van het onderstel.

Twee bumpstops M-tech versie voor de achteras, en 4 moeren voor schokdempers.

Moet even kijken wanneer het Bilstein B8 setje + M-tech veren er onder komt. Maar vermoed dat dit ergens medio Maart gaat worden. Ik heb inmiddels op de S60 op de achteras twee Bilstein B6 dempers zitten, met als voorlopige conclusie, had ik veel eerder moeten doen. Oneffenheden worden veel beter weggefilterd dan met de Sachs Performance schokdempers. En bij het nemen van bochten begint de demper te werken om hem meer contact met de weg te houden.

Ik verwacht soortgelijke ervaringen met de BMW. Zonder dat het comfort er substantieel op achteruitgaat. Bij de Volvo is het comfort zelfs verbeterd.


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 03-05-2019

Bilstein setje zit nog steeds niet onder de auto. Wel verbaas ik me steeds meer hoe "nimble" zoals de Amerikanen dat zeggen de auto is. Zeker in slalom achtige bewegingen voelt de auto erg lenig aan. Ik vermoed dat ook de stuurinrichting daar aan bij draagt. Het is best vermakelijk.

Ook niet onbelangrijk, heb de auto nu al weer enige tijd in ECO-Pro staan als standaard start-up modus. Heb mijn verbruiksmeter op non-eco pro gezet. En merk dat de auto steeds makkelijker (vlotter) rijdt ondanks de ECO-PRO modus. Eenmaal op toeren is ie voor een 3 cilinder best snel.

Verder begin ik te vermoeden dat de 3 cilinder er voor zorgt dat de gewichtsverhouding helemaal optimaal is. Hij heeft dan welliswaar niet het vermogen, maar wel een fijne wegligging.

Overigens, voor de liefhebbers van filmpjes over BMW's. De ANWB besloot dit weekend een uitzwaaimodel van de 1-serie, de F20 120i volgehangen met alle opties te vergelijken met de A-klasse. Ik heb besloten een soortgelijke F20 te configureren, en kom daarbij niet veel hoger uit dan 54.000 EUR. Nog steeds een boel geld, maar bij lange na niet het bedrag wat BMW heeft geselecteerd aan opties op de Blauwe F20 in het filmpje. Dat ie de test niet wint komt door de nieuwprijs van 60000 EUR. Maar vermoed dat je een soortgelijke 1-serie dus ook prima voor 50.000 kunt configureren. En dan had ie de test met vlag en winpel gewonnen. Met vermoeidheidsherkenning en een rem ingreep bij noodsituaties of plotseling overstekende voetgangers. Iets wat er volgens de ANWB niet op zat.


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 03-07-2019

Komende zaterdag komt de Bilstein set onder de auto. Ik ben erg benieuwd!


Mijn toekomstige BMW 118i - Patrick - 03-07-2019

Dat zal wel een flink verschil opleveren [emoji1303]


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 03-07-2019

Is wel te hopen, M-sport veren en Bilstein B8 dempers. We gaan het ervaren.


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 03-09-2019

Spul zit er onder. Achterzijde bleek niet moeilijk. Was binnen een uurtje klaar. M-sport veren, en de Bilstein B8 dempers incl. de M-Sport bumpstops.

Voorzijde was wat meer werk, maar ook prima te doen. M-sport veer voor is iets minder hoog onbelast. Bij de eerste keer op de wielen staan stond de auto nog vrij hoog. Maar na 100 km gereden te hebben was dit probleem opgelost. Hij staat zoals een M-sport er bij hoort te staan. Niet extreem verlaagd, maar wel minder hoog op de poten dan een standaard onderstel.

De dempers zelf zijn een wereld van verschil met het origineel. De auto is best wel wat stugger gedempt, maar houdt ook beter zijn wielen aan de grond bij water op de weg zoals ik vandaag heb kunnen ervaren. Omdat het al weer bijna half maart is, en ik niet verwacht dat het voor 27 maart hier in de regio aan de kust van Zuid Holland nog gaat sneeuwen gelijk de zomerwielen op de auto gezet. 17 inch Runflat of 16 inch zonder runflat is een groot verschil in comfort. Alleen al om die reden vind ik het comfort acceptabel met het aangepaste M-sport onderstel.


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 03-10-2019

Bij de montage hebben we de uitlijn bout / moer netjes met stift gemarkeerd op de achteras. De vooras is er niets losgeweest van de uitlijning danig beinvloed dat er acute noodzaak was om gelijk uit te lijnen. Toch ga ik morgen op zoek naar een uitlijner om het onderstel uit te laten lijnen met M-sport specs.

Heb vanochtend de bandenspanning gecorrigeerd naar 2,2 voor en 2.4 achter. Auto ligt qua wegligging substantieel steviger op de weg. Wel is te merken dat ie toch wel uitgelijnd mag worden. Ik vermoed ook dat er qua uitlijning iets niet klopte. Dus mooie gelegenheid dit te corrigeren. Ook prettig is te merken dat de kleine stuurcorrecties die nodig waren verleden tijd zijn. De auto is veel preciezer te sturen dan tot gisteren ochtend. Na correctie van de bandenspanning (stonden op 2.5 en 2.6) voel je oneffenheden iets minder en voelt de auto een beetje aan als de auto die ik mee kreeg voor een proefrit van BMW den Haag. Die stond op 18 inch wielen op een M-sport onderstel (zonder variabele dempers).

In de zomer komen er sowieso twee nieuwe Michelin Pilot sport 4 banden op de achteras te liggen. Mogelijk dat ik ze dan alle vier laat vervangen. Ik ben niet tevreden met de Bridgestone Runflats die er nu onder liggen. Die zijn zo'n 25000 km oud. Verder heb ik een vermoeden dat de dealer (Keram) er toch een ander wiel op heeft gezet (rechts voor) omdat de band beschadigd was. Het resultaat is 3 banden met maximaal 4mm profiel en een band met omstreeks 6mm profiel.

Op het todo lijstje qua onderstel staat verder nog :
1. Veerpootbrug vooras
2. Rear brace van de F21 monteren (https://f20.1addicts.com/forums/showthread.php?t=1180623)

Ben overigens best wel nieuwsgierig wat het M-sport onderstel doet met het brandstof verbruik van de auto. In theorie moet 1 cm omlaag iets doen voor het verbruik. Hoeveel? 1-2%. Ga ik wel ontdekken in het voorjaar. Maar vermoed dat het niet significant meetbaar is vanwege allerlei andere factoren.


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 03-11-2019

(03-10-2019, 02:43 PM)BMW118iED schreef: Dus mooie gelegenheid dit te corrigeren. Ook prettig is te merken dat de kleine stuurcorrecties die nodig waren verleden tijd zijn. De auto is veel preciezer te sturen dan tot gisteren ochtend.

Auto is echt getransformeerd. Morgen ochtend heb ik een afspraak bij de uitlijner. Daarna durf ik weer voluit te rijden.

Auto rijdt nog steeds veel preciezer dan ie voorheen deed. Ook veel meer gevoel wat er onder de wielen gebeurt. Hoe harder je rijdt, hoe fijner dat aanvoelt.

To be continued morgen.