BMW F20 forum - BMW F21 forum
Mijn toekomstige BMW 118i - Afdrukversie

+- BMW F20 forum - BMW F21 forum (http://www.bmwf2x.nl/forum)
+-- Forum: Algemeen bmwf2x forum (http://www.bmwf2x.nl/forum/forumdisplay.php?fid=1)
+--- Forum: Stel jezelf voor (http://www.bmwf2x.nl/forum/forumdisplay.php?fid=2)
+--- Topic: Mijn toekomstige BMW 118i (/showthread.php?tid=244)

Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 06-01-2022

Vrijdag gaat de Volvo naar de garage voor een aantal upgrades
1. De stabilisatorstet van ultra racing voor + achter
2. Voorzijden nieuwe wiellagers + fuseekogels
3. Twee nieuwe aandrijfassen
4. Twee nieuwe remschijven voor
5. Eibach veren voor de S60 op de achteras. Er zitten nu andere veren onder. Remt niet fijn.

Geen idee of dit in een dag af te ronden is.

Wel de bedoeling dat de auto daarna steeds meer begint te rijden zoals ie behoort te rijden. Motorisch heb ik weinig meer te klagen. Enige probleem wat ik heb is dat distributie, waterpomp, looprollen en nokkenasversteller binnen een jaar aan de beurt zijn. En als het echt perfect moet, het liefst een andere LPG verdamper. Eentje zoals in de BMW ligt. Meer stabiele LPG druk met vooral voordeel bij hogere turbodruk.

Na komende vrijdag dus meer over het rijden in de inmiddels 20 jaar oude Volvo met een weggedrag hopelijk tegen die tijd vergelijkbaar met de BMW zoals die was toen ik die bijna 4 jaar terug kocht. De Volvo zal nooit een BMW worden, maar minder wegglijden over de voorwielen is altijd fijn....

Ter illustratie het dashboard met radio van nu. Ik heb het LPG knopje netjes op het kachelpaneel weten weg te werken.

De radio is helaas toe aan nieuwe knoppen. En later dit jaar staat op de planning om een hele verzameling van software pakketjes de Volvo aan te bieden waarmee nieuwe functionaliteit wordt toegevoegd :

1. Alarm klasse 3
2. Deuren sluiten vanaf snelheden > 7 km /uur
3. Radio codering + versterkering codering in de centrale computer
4. Aanmelding telefoonmodule + software in de centrale computer
5. Software voor activering stoelverwarming
6. Software om de RTI Navigatie aan te melden in centrale computer
7. Park assist achter activeren
8. Mogelijk het activeren van automatisch inklapbare spiegels + grond verlichting

Heel lijstje, en het blijft leuk de auto telkens een stapje beter te krijgen.......

Vanwege dubbele ramen is ie inmiddels fors stiller dan de BMW. Alleen motorgeluid is dominant bij wat steviger doorijden door 3 inch RVS uitlaat & 100 cels metaal katalysator + 3 inch downpipe.


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 06-04-2022

Wel, gisteren de gehele voorzijde van de Volvo omgebouwd / voorzien van nieuwe delen.

Nieuwe fuseekogels
Nieuwe wiellagers
Nieuwe remschijven formaat Pizza (336mm van XC90)
2x GKN / Spidan aandrijfassen nieuw (bij Mister auto 'goedkoop' gekocht)
En de stabilisatorstang voor van ultra racing.

Hoop werk. Maar de voorzijde is nu gereed.


Over enkele weken laat ik de achterzijde nog ombouwen. Er zitten nu Eibach veertjes van de S80 Volvo onder, dat worden nu Eibach veertjes voor de S60. Samen met de ultra racing massieve stang van 22mm hoop ik dat ook de achterkant daarmee een stukkie minder wiebelig in bochten wordt.

Vanavond een klein ritje gereden in de regio, kan vrij vlot op het gas in de bocht en heb geen waarneembare trillingen meer bij accelereren / remmen. Ergo, comfort behouden, auto stuk meer opgeschoven naar BMW weggedrag. En eigenlijk boven verwachting tot nu toe. Heel benieuwd hoe de auto rijdt als ook de achterzijde gedaan is.

Stond vandaag op de weegbrug. Met wat spulletjes in de kofferbak en wat spul nog op de achterbank weegt de S60 +/- 1610 KG. Dat met 40 liter LPG in de tank en +/- 15 liter benzine. Dan is het best knap dat de auto qua bochtgedrag rijdt zoals ie vanavond reed.....

Maar, hij zal qua bocht gedrag nooit maar dan ook nooit in de buurt van de F20 komen. Toch blijft het leuk om van tijd tot tijd met de Volvo te sturen.

In de zomermaanden nog wat kleine optische klusjes. Waaronder vermoedelijk montage van inklapbare spiegels en bodemverlichting, een dorpellijstje bij de bestuurderzijde (huidige heeft een afgebroken clipje) en een nieuw deurrubber bij de bestuurdersdeur omdat deze lek is. Bij een goede regenbui stroomt er een aanzienlijke hoeveelheid water uit het deurrubber. Gelukkig lijkt het water buiten de auto te blijven. Maar mooi is anders. En tot slot wat kleine dingetjes als nieuwe knopjes voor de af fabriek radio.


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 06-24-2022

Eindelijk ook de achterzijde van de Volvo afgerond. 22mm massieve stabilisator + Bilstein B6 + Eibach verlagingsveren.

Auto is nu zo ver klaar dat hij eigenlijk alleen nog maar gewassen hoeft te worden en daarna lekker op vakantie. Wassen geldt ook voor de BMW. En wassen valt onder ook auto in de was zetten. Zodat de lak weer goed beschermd is tegen invloeden van buitenaf. Technisch ga ik verder in het najaar. Dat staat vooral uit het loshalen van de caterpan en de diverse o-ringen vervangen. Heb al geruime tijd last van een zwetende oliepan bij de oliekoeler.

De afgelopen weken redelijk wat BMW km's afgelegd. Teller staat inmiddels bijna op 108.000 km. Iets meer dan 4 jaartjes oud. Lange afstanden doet de auto goed. Maar eigenlijk geen noemenswaardige problemen. Behalve een oliewissel, bakoliewissel en een APK eind dit jaar krijgt de BMW dit jaar geen technische aandacht. Dus hopelijk geen onverwachte uitdagingen er bij.

Op naar 2023. Hopelijk ga ik 2023 in met een km-stand beneden de 120.000 km.


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 07-11-2022

Komende vrijdag tijd voor een oliewissel. Dit keer ruim 13.000 km met de Shell 5W40 gereden. Iets langer dan ik gewend ben. Maar lijkt vooralsnog goed te gaan. Komt neer op +/- 250 uur rijden.
De teller staat inmiddels op iets meer dan 109.000 km. Behalve weer wat onrustige stationaire start (tijd voor een flesje forte injector reiniger) rijdt de auto lekker. Het lijkt er op dat ie over de afgelegde afstand van ruim 13.000 km +/- 0,25 tot maximaal 0,5 liter olie is verloren. Het olie nivo staat 1 streepje onder maximum (3/4 bij digitale oliepeil meting). Ook nu weer de Shell 5W40 Helix Ultra er in met een KNECHT oliefilter setje.

Na de remmenupgrade voltooid te hebben enkele maanden terug is ook het gepiep van de remmen over. Over het remvermogen heb ik met de grotere remmen setup (312 voor en 300 achter) geen klagen. Fijne auto qua remwerking en fijne wegligging. Enige wat blijft knagen : het motor vermogen.

Afgelopen 7 maanden tussendoor veel met de Volvo gereden. De Volvo ook ingezet voor een paar daagjes Erfurt, een rit van iets minder dan 600 km enkele reis. Fijne auto. Fijne stoelen. Duidelijk een klasse hoger bij langere afstanden dan de 1 serie. Op de terugweg met de Volvo heel even 210 (GPS 194 km /uur) op de teller aangetikt (A3 richting Emmerich / NL grens). Verder vooral doorgereden waar doorrijden kon en genoten van de rust. Ondanks de fors hogere snelheden dan in NL heb ik toch 'slechts' rond 8,5 km /liter weten te scoren. Niet wezenlijk slechter dan het verbruik in NL. Snap dan ook echt niet waarom de snelheden hier in NL alleen maar verder omlaag gaan.

Voor het eerst ook bochtige stukken snelweg zonder van het gas af te hoeven kunnen nemen met snelheden boven de 160 km /uur. De aanpassingen aan het onderstel hebben hun uitwerking niet gemist. Zolang er geen drempels zijn is het een heerlijke auto. Bij thuiskomst uit Erfurt bleek de volgende dag dat er een bobine (BOSCH uit 2017) was overleden. Hitte & slechte kwaliteit van BOSCH. Want dit is reeds de tweede die defect gaat van een setje van vijf sinds ik dat setje van vijf in 2017 gemonteerd heb. Overweeg nu eigenlijk om de resterende 3 ook maar te vervangen.

Volgende week wordt bij de BMW de automaat olie ververst. Hopelijk daarna nog 30.000 km met verse olie voordat er een grote beurt van de bak nodig is inclusief filter.


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 07-15-2022

Vandaag na bijna 13.500 km een oliewissel uitgevoerd. Schoon oliefilter, mooi heldere olie. Bijna 110.000 km op de teller.

De oliepeil indicator stond na 13.5000 km een streepje onder het maximum. Volgende oliewissel zal bij de APK eind december / begin januari zijn.

Komende week wordt de automaatolie vervangen. Heel benieuwd wat dat gaat brengen. Doel blijft om daarna elke 30000 km de automaatolie te vervangen.

Auto blijft het doen zoals je verwacht van een relatief jonge auto. Ik rijd er iets meer dan 20000 per jaar mee. Zou dus nog wel eventjes goed moeten blijven gaan.

Is er iemand die me kan vertellen of M-sport stoelen veel meer comfort bieden t.o.v. de standaard stoelen?


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 07-17-2022

Ben deze week begonnen met het reinigen & in de was zetten van de auto.

Ik ben heel eerlijk gezegd verbaasd over de goede staat van het lakwerk na meer dan 100.000 afgelegde km's in krap 4,5 jaar.

Ja er zitten wel wat krasjes op. Maar de hoeveelheid glans die tevoorschijn komt na een redelijk grondige reiniging van het plaatwerk is hoopgevend.

Ik was de auto niet bijzonder veel. En als ik hem was, dan is dat meestal bij een wascabine met hoge druk spuit. Misschien is dat het geheim van de goede staat van het plaatwerk. Zou zo maar kunnen. Maar ik ben toch wel onder de indruk van de staat van het plaatwerk van deze auto na krap 110.000 km's.

Grootste uitdaging wordt het reinigen van de zij skirts. Ik overweeg ze te demonteren en op mijn dode gemak daarna netjes te poetsen en weer terug te zetten. De rest van de auto inclusief de velgen staat er super bij.


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 07-21-2022

Vandaag bij Autobedrijf Gijsbertsen in Odijk de automaat olie laten wisselen. Ongeveer 1,5 uur werk. Olie die er uit kwam was duidelijk niet nieuw meer. Ze hebben niet het filter / carterpan vervangen. Maar adviseren dat bij 200.000 km te doen. De tellerstand bij de oliewissel was net geen 110.000 km. De auto is 4 jaar en bijna 6 maanden oud. De auto lijkt strakker te schakelen, ook al is dat misschien louter subjectief.

Over enkele jaren dus een grote oliewissel inclusief nieuwe carterpan. Tussendoor mogelijk nog een keer een oliewissel + wissel olie van het differentieel. Heb bewust voor Gijsbertsen gekozen omdat ze werken met originele olie en geen olietoevoegingen of reinigers gebruiken in het proces.

https://www.autobedrijfgijsbertsen.nl/nl/blog-bmw/bmw-automatenbak-spoelen-flushen


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 07-24-2022

Inmiddels enkele dagen verder na het verversen van de automaatolie. De bak schakelt heel erg netjes. Ben er tevreden mee. Aanrader.

Omdat ik toch van plan ben de auto langer te houden met deze onzekere tijden, heb de grootste afschrijving inmiddels gehad, ga ik door met tussendoor regelmatig onderhoud voor bak & motor.

Die volgende olieservice voor de automaat bij 200.000 km vind ik te lang, dat is weer 90.000 km te gaan. Zou dus zo maar kunnen 150.000 kunnen worden. Mooi moment om ook de differentieelolie voor de 2e keer te wisselen.

Verder lijkt het tijd om de airco te vullen. Kwam er achter dat auto's van na 1/2017 een ander soort koelmiddel in het systeem hebben. Resultaat? Hogere kosten. Hij koelt nog prima, maar het kan geen kwaad de airco vloeistof te laten verversen. Wordt ergens in het najaar.

Andere plannen? Voorlopig niet. Doorrijden met de BMW. Hij stuurt goed, hij remt goed, hij veert goed en de automaat schakelt netjes. Op naar 2023 de komende APK.


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 08-28-2022

Geen nieuws, goed nieuws.

Ben erg positief verrast over de automaatolie wissel. Had ik veel eerder moeten doen......maar goed, hij doet het weer prima. Ik heb nog steeds de indruk dat de bak minder energie verliest en er meer PK-tjes op de weg terecht komen. Neemt niet weg dat ik blijf bij mijn standpunt van de vorige posting, 150.000 km volgende spoelbeurt of misschien zelfs bij 140.000 km. Nieuwe olie heeft een vrij sterk reinigende werking. En die reinigende werking betekent dat de olie de komende krappe door te rijden nog overgebleven vervuiling zal opnemen. Dan is 30.000 km een mooi interval voor een volgende bakolie wissel.

Motorisch? Nog steeds geen olieverbruik. Ik kwam afgelopen dagen een foto van een oliewissel tegen. Waarbij ik sterk de indruk heb dat sinds de motor op LPG rijdt de motor i.c.m. de relatief korte oliewissel intervallen stukje bij beetje steeds schoner is geworden. Ga ondertussen wel het interval voor oliewissel ophogen richting 12.500 km i.p.v. 10.000 km. Ik denk dat de olie (5W40 Helix Ultra van SHELL er geen probleem mee zou moeten hebben.

Eind dit jaar APK en mogelijk weer eens een flesje Forte injector reiniger. Daar blijft het dan bij.

Qua benzine verbruik zit de BMW momenteel op iets minder dan 6% benzine op het totale verbruik van brandstof. 94% van de verstookte brandstof is LPG. Dat % ligt bij mijn Volvo op 96,5% resp 3,5%. En het verschil zit 'm in het feit dat de Prins VSI DI installatie om de injectoren te koelen van tijd tot tijd benzine inspuit. Als je rustig rijdt, blijft het benzine verbruik beperkt. Bij warm weer duurt het bij deze prins LPG installatie relatief lang voor ie overschakelt op benzine. Bij warm weer schakelt de Volvo juist heel snel over op LPG resp. start bijna direct op LPG als de motor nog warm is.

Tot slot, met alle aanpassingen blijft de BMW qua onderstel een heel vermakelijk voertuig. Ik zou hem eigenlijk wel eens willen vergelijken met een mini cooper. Maar ik vermoed dat de BMW in bochten niet onder doet voor de mini. Het blijft een heel vermakelijke auto waar relatief weinig gebruik hoeft te maken van je remmen....want een bocht kun je heel ontspannen met wat hogere snelheden nemen. Het nadeel : met de zombi's op de weg lijkt het soms wel of de rest van het verkeer zich verplaatst met de snelheid van een schildpad.


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 09-04-2022

Deze week heb ik eindelijk dankzij Bimmercoderen apple carplay geactiveerd.

Mooie service, makkelijke installatie. Carply werkend. Prettig.

In de stad wordt drukte op de kaart goed weergegeven. Ook prettig, omdat ik ook BMW's verkeersbord herkenning in de auto heb blijft ondanks dat ik met Carplay als navigatie werk de maximum snelheid weergegeven worden in mijn dashboard. Op de snelweg met Flitsmeister aan werkt ook het waarschuwen voor snelheidscontroles resp. vaste camera's. Enige wat momenteel niet werkt is de RTTI functie.

Op de snelweg vind ik de BMW navigatie prettiger. De NBT EVO maps rijden erg prettig. Zeker bij wat minder bekende routes is de informatie voorziening wat mj betreft onovertroffen.

Met tot nu toe nog maar 1 stop voor de NBT-EVO navi hoop ik dat de kaarten dit jaar nog een keer worden bijgewerkt. Ik moet nog beslissen of ik ondanks carplay toch weer een verlenging van RTTI voor 69 EUR bij BMW wil bestellen. Andere opties zijn er namelijk niet anders dan verder rijden op TMC. Maar van TMC weet ik dat het minder goed werkt dan BMW's RTTI.