BMW F20 forum - BMW F21 forum
Mijn toekomstige BMW 118i - Afdrukversie

+- BMW F20 forum - BMW F21 forum (http://www.bmwf2x.nl/forum)
+-- Forum: Algemeen bmwf2x forum (http://www.bmwf2x.nl/forum/forumdisplay.php?fid=1)
+--- Forum: Stel jezelf voor (http://www.bmwf2x.nl/forum/forumdisplay.php?fid=2)
+--- Topic: Mijn toekomstige BMW 118i (/showthread.php?tid=244)

Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - MacPassenger - 03-28-2022

Dunlop heeft hele stille Runflat banden en bevallen mij zeer goed.
De raamrubbers met een tandenborstel schoonmaken en in smeren met glycerine, worden de rubbers soepel en water afstotend van, denk dan ook aan de deurrubbers voor de winter. Een Apotheker heeft het zeker.


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 04-02-2022

Gisteren de zomerwielen er op gezet en de twee nieuwe Michelin Pilot Sports gemonteerd i.p.v de af fabriek tot op 1,6mm afgesleten Bridgestone Potenza's S001 banden.

Wel toevallig dat het vanochtend goed wit was hier in de regio Haaglanden. Maar ik verwacht geen noemenswaardige hoeveelheden sneeuw meer de komende tijd. Dus maar zo gelaten dit moment van banden wissel.

De originele Bridgestone banden hebben het omstreeks 70000 km uitgehouden. Het laatste zomerseizoen heb ik ze op de achteras gehad, de rest van de tijd hebben ze op de vooras gezeten. De oorspronkelijke af fabriek achterbanden hebben het zo'n 45000 km uitgehouden.

Ik heb bij het wisselen van de achterwielen ook de achterste remmen gecontrolleerd. Met dik 2mm remvoering kunnen ze nog wel enkele duizenden km's mee. Dus besloten de remupgrade voor de achteras nog een paar maandjes vooruit te schuiven.

En hoe rijdt dat nu rondom de Michelins? In mijn beleving fantastisch. De auto rolt. Het blijven stugge runflats, maar op de snelweg geven ze voldoende comfort en het afrolgeluid is drastisch verminderd t.o.v. de oorspronkelijke Bridgestones.

Ondertussen heb ik voor mijn S60 ook twee nieuwe Michelins besteld. Ik ben benieuwd of die er qua rijbeleving ook op vooruit gaat. Ook die S60 zal daarna rondom op de Pilot sport 4 225/45 R17 staan. Maar dan de gewone versie geen runflats.

De komende maanden weinig BMW nieuws. Op naar de zomerperiode als ie weer toe is aan wat onderhoud (Olie, filters, bougies).


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 04-21-2022

Ondertussen heeft ook de Volvo rondom Michelin 225/45R17 pilot sport 4 banden.

Fijne band, zo was mijn conclusie 4 jaar terug toen ik destijds de voorbanden bij de Volvo voor veel te veel geld liet vervangen bij Profile banden.

Na flink wat km's met de te harde Pirelli band op de achteras was het nu ook tijd voor deze set banden om vervangen te worden door de Michelins. Conclusie (net als bij de BMW) dat had ik veel eerder moeten doen!

Wat betreft Volvo, klemmetjes raamlijsten langs de voorruit en op het dak, nieuwe voorbanden, dubbelglas in de zijramen. De auto werd er flink stiller van. Ik had deze week voor het eerst een gevoel dat de auto nauwelijks ouder is dan de ruim 16 jaar jongere BMW. Een prestatie voor een 20 jaar oude auto met bijna 400.000 km op de teller. Maar dat is alleen mogelijk als de auto goed onderhouden is en defecte / verouderde / versleten onderdelen vervangen zijn. In het bijzonder het onderstel is daar gevoelig voor. Maar ook rammels veroorzaakt door loszittende of afgebroken klemmetjes.

De Volvo heeft inmiddels het duurste audio systeem af fabriek aan boord. Helaas is de speaker links voor defect....maar in de basis is het geluid zeker niet minder dan de BMW met Harman Kardon speaker / versterker.

De motor blijft verslavend, iets wat ik niet kan zeggen van de 3 cilinder BMW motor. In de stad / randstad neem ik graag de BMW. Voor langere ritten neem ik inmiddels liever de Volvo. Het blijft een geweldige limousine die merkbaar is ontworpen om langere afstanden af te leggen dan je met de 1 serie zou doen. In augustus dit jaar heb ik hem 7 jaar in bezit. Komende maand laat ik een foto resp. video reportage maken van de auto.

Neemt niet weg dat ik heel blij ben met de BMW en dat ik vroeg of laat toch de overstap maak van twee auto's naar een auto. De 540i of 530i maken dan de grootste kans om als opvolger te gaan dienen. Grote auto's zijn fijn, rustgevend maar ook vooral geschikt om langere ritten af te leggen. Langere ritten waar ik de BMW ondanks z'n positieve punten niet in vindt uitblinken. Niet in de laatste plaats vanwege de 3 cilinder in het vooronder. De 3 cilinder die op LPG vlotter oppakt dan op benzine. Maar de 3 cilinder die op de snelweg nooit de souplesse heeft van de 5 cilinder in de Volvo of een 6 in lijn in de 540i.

Om het comfort in de BMW wat te vergrote overweeg ik op zoek te gaan naar de M-sport dakota sportstoelen, en een mooi echt lederen sportstuur i.p.v. het huidige stuur. Technisch gaat ook de BMW met gemak de 200.000 aantikken. Goed onderhoud is daarvan de belangrijkste reden.

Wel een vraagje : wanneer moeten waterpomp & multiriem bij de X38 motoren vervangen worden?


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 04-23-2022

Vandaag heerlijk gereden met de BMW. Blijft toch fijne auto, met fantastisch multimedia / audio systeem.

Had voor de Volvo een set stabilisatorstangen van Ultra Racing gevonden. Voor 25mm en achter 22mm. Een laatste poging om de auto qua onderstel te trasnsformeren tot het nivo van een BMW met standaard onderstel af fabriek. Veel beter zal het niet worden. Dat was zo en dat zal altijd zo blijven.

Wel een probleempje met de BMW. Mijn cruisecontrol knopje begint slijtage te vertonen. Meer dan mij lief is voor 102.500 km op de teller. Maar dat zal te maken hebben met het feit dat ik de cruise control ook gebruik om snelheid te verlagen en verhogen. De rem functie die er aan gekoppeld zit maakt dit tot een rustige manier van rijden. Een fijne functie, maar blijkbaar zo vaak gebruikt dat het knopje uit elkaar begint te vallen.

Dus.....in de zomer maar eens hier aan gaan doen.

Voor de Volvo heb ik voorts een nieuwe DVD-unit besteld voor de navigatiecomputer. Ik weet nu hoe ie uit elkaar gehaald moet worden, dus vervangen zal niet veel voorstellen. Daarna heeft ook de Volvo een navigatie systeem af fabriek.

Laatste vraag : ik lees zo her en der op fora de overstap in het audio systeem van een draaiende harde schijf naar een SSD harde schijf. Lijkt me een leuke upgrade......maar kom dan wel terecht bij de vraag : hoe clone je de oorspronkelijke schijf zodanig dat alle functionaliteit in de auto behouden blijft. Heeft daar iemand hier ervaring mee?


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 05-03-2022

Gisteren bij mijn Volvo een begin gemaakt met het reinigen van de creme-lederen voorstoelen.

Een bakje met water, een borsteltje en een klein beetje alles reiniger (met ontvettende werking) er in gedaan. Niet al te veel en vooral niet al te agressief.

Het water was toch redelijk vies. En de stoel (bijna 20 jaar oude lederen stoel) werd al een stukkie netter.

Nadat de stoel was opgedroogd heb ik er leer onderhouds creme opgedaan.Niet perfect, wel weer een stuk netter.

Vandaag zelfde trucje ook toegepast op de zwarte BMW stoel. Zelfde resultaat, minder glanzend leer en duidelijk te voelen dat het leer weer wat soepeler is na de reinigingsactie.

Komende dagen zal ik bij de BMW de bijrijders stoel en de achterbank op dezelfde manier behandelen.

Lederen bekleding heeft een hoop voordelen, maar het nadeel is dat het wel extra onderhoud vraagt.

Daarvoor komt wel als beloning dat de auto er weer netjes (of zelfs als nieuw) van binnen uit ziet.

Bij de Volvo ga ik de bestuurdersstoel wel laten renoveren. Verf is op diverse plaatsen weggesleten en de zitting is qua schuim toch wel ingezeten. Helaas is de zitting niet meer nieuwe te bestellen. Dus renovatie is de enige oplossing.

Ter illustratie het Volvo interieur waarvan de twee voorstoelen inmiddels behandeld zijn.


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 05-19-2022

Gisteren 400 km met aanhanger over de snelweg afgelegd.

Tsja....wat moet ik er over zeggen.

Automaat heeft er geen problemen mee. Motortje moet harder werken. Grote stukken in 7e versneling met 90 km/uur afgelegd. En LPG verbruik rond 1 op 10.

Vorig jaar had ik al eens regionaal met een aanhanger gereden. Toen bleven de lichten van de aanhanger branden nadat ik de auto had uitgezet. Iets verkeerd aangesloten (Terminal 15). Heb dit late gecorrigeerd, en was dus benieuwd of alles normaal werkte. Dat was dus het geval.

De auto ligt ook met aanhanger als een blok op de weg, al moet je met aanhanger natuurlijk bij een bocht wat minder BMW-erig rijden dan zonder aanhanger.

Last but not least, deze 400 km heeft er niet voor gezorgd dat er ook maar iets olie verbruikt is. Na 9200 km staat het oliepeil nog steeds op max volgens de digitale oliepeil meter.

Over +/- 30 uur komt er weer nieuwe olie in. Dat zal na rond 11.000 km afgelegd te hebben met de huidige olie.

De teller staat inmiddels op 105.000 km.

Komende weken staat op de planning :
1. Bougiewissel
2. Oliewissel
3. Remmen achterzijde vervangen door geventileerde variant
4. Eindelijk een automaat service (versie olie + verse oliepan (+filter)).


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 05-27-2022

Vandaag zijn de remschijven, blokken, sensor voor slijtage en klauwen vervangen op de BMW.

Ook zijn de bougies vervangen.

14 juni automaat oliewissel (eerste keer automaat olie wissel) en kort daarop motorolie wissel (11.000 km).

Auto remt weer fijn. Remblokken achter waren zo goed als op. Had er geen 5000 km meer mee willen rijden. De teller staat na reset op 130.000 km voor volgende vervanging.

Ben benieuwd naar het remgedrag van de auto met nu ook achter de grotere en geventileerde remschijven.

Voor het leuke ben ik toch bezig een oud plannetje, nl. het versterkte frame van de M3 modellen voor de radiator te retrofitten. Zal qua hoeveelheid werk wel meevallen. Vooral goed voor de stijfheid van de koets ga ik van uit. Alleen nog even wat geld er voor opzij leggen. Aan materiaal +/- 300 EUR.


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 05-29-2022

Over bougies.

Van 60.000 tot 83.000 km zaten er Champion BMW bougies in de auto. Daarna ben ik overgeschakeld op NGK 94201 bougies.

Ik heb sterk de indruk dat de NGK bougies geschikter zijn dan de Champion bougies. Afgaande op het beeld dat ze laten zien als je een dik 20000 km oude Champion en NGK naast elkaar legt.

http://www.wallaceracing.com/plug-reading-lm.html

Het verspringen van de verkleuring op de 'ground' strap is bij de NGK meer halverwege dan bij de Champion het geval is. Bij de champion begint de verkleuring eerder vanaf het punt dat deze op de bougie aan de bougies bevestigd zit. Een indicatie dat de heat range van de Champion te warm is....en dat de NGK 94201 wat dat betreft beter past bij mijn auto.

De tweede observatie gaat over de base-ring. Bij de Champion is deze voor de helft gekleurd. Bij de NGK is deze volledig gekleurd. De NGK bougie was i.c.m. een rijker mengsel dan de Champion. Wel heb ik de indruk dat de electrode van de NGK na ruim 22.000 km al zodanig was dat het beste er van af was. Dit is weer in lijn met observaties op onderstaande site over B58 motoren

https://bimmerprofs.com/b58-worn-out-spark-plugs/

De komende bougiewissel (127.500 km) ergens over een jaar dus ga ik mogelijk Bosch bougies proberen. Die werken ook goed bij mijn Volvo. En schijnen qua electrode wat minder te slijten. De auto is niet getuned. Dus zou wat dat betreft de Bosch geen probleem moeten zijn. Champion (wordt door BMW gemonteerd) hoef ik niet meer in de motor te hebben.

De NGK bougietjes kosten 10 - 15 EUR per stuk. De Bosch bougies zijn te vinden voor iets minder dan 10 EUR per stuk.

Verder vandaag de auto uitgelezen. Motorisch geen foutmeldingen. Omdat ik met delphi software niet een 2018 auto kan uitlezen kom ik niet in de DME en de computer van de automaat. Jammer.....maar is niet anders. De aanwezige foutmeldingen in de overige modules kon ik wel netjes wissen. Ik ga er vanuit dat de meldingen die ik had veroorzaakt zijn door een te laag voltage van de accu.

Na reset alleen een foutmelding op de DAB antenne en een foutmelding op de FEM (zal te maken hebben met retrofit van verkeersborden info in dashboard).


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - MacPassenger - 05-31-2022

Kijk dan eens naar de Bosch dubbel platina, verder hoor ik goed berichten van Beru bougies.
Ik weet niet wat beter voor je is omdat jij op gas rijdt, dit zou je het beste na kunnen vragen.


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 06-01-2022

Gebruik de Bosch double platina ook in de Volvo. 15.000 km en dan er uit. Volvo schrijft voor 45.000 km. IK denk dat ik bij de BMW maximaal de 20.000 ga aanhouden.

Volgend jaar mei weer tijd voor nieuwe bougies.