BMW F20 forum - BMW F21 forum
Mijn toekomstige BMW 118i - Afdrukversie

+- BMW F20 forum - BMW F21 forum (http://www.bmwf2x.nl/forum)
+-- Forum: Algemeen bmwf2x forum (http://www.bmwf2x.nl/forum/forumdisplay.php?fid=1)
+--- Forum: Stel jezelf voor (http://www.bmwf2x.nl/forum/forumdisplay.php?fid=2)
+--- Topic: Mijn toekomstige BMW 118i (/showthread.php?tid=244)

Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 07-11-2021

Vandaag was de dag dat ik mijn 'nieuwe' BMW al weer 1000 dagen in bezit heb.

Lang genoeg om een blijvertje te zijn. Helemaal geen spijt. Veel fun....praktische auto. En ohhh zo veel mooier als de opvolger.
Inmiddels ruim weekje onderweg met de nieuwe uitlaat (trekhaak versie). De auto is weer lekker stil. Dus missie geslaagd.

Wat valt verder op sinds montage van de trekhaak? De vervanging van de bumperplaat door de trekhaak lijkt het chassis wat strakker te maken. Sowieso is de trekhaak kilootje of 22 extra qua gewicht extra. Maar ik heb een sterk vermoeden dat behalve gewicht (minder stuiterige achteras) de achterzijde ook nog wat strakker aanvoelt. De torsie die er mogelijk nog was lijkt verdwenen.....Niet zo vreemd als je de bumperbalk vergelijk met de trekhaak. Had ik echter niet verwacht.

Komende week zal de BMW wat km's maken. Op naar de 85000 km op de teller. In drie jaar tijd dadelijk +/- 65000 km afgelegd. Heerlijke km's.

Todo komende tijd?

Oliewissel (10000 oude olie 5w40 shell Helix Ultra LL01 olie
Bougiewissel
interieurfilter wissel
125i remmen rondom (Jurid schijven, Ferodo blokken)
Interieurfilter vervangen (PM2,5 filter met tevens anti-bacteriele werking, ik kan het iedereen aanraden!!)
flesje injectorreiniger van Prins Of Forte in de benzine tank gooien

Mocht ik later dit jaar of in 2022 een mooie set M-sport stoelen tegen komen, sluit ik niet uit dat ik de auto ombouw naar M-sport interieur.

Andere plannen? Op dit moment niet concreet....Auto gewoon gebruiken waar ie voor gemaakt is....en dat is elke bocht genieten van deze fijne stuurmansauto.


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 08-24-2021

Vandaag eindelijk de olie laten vervangen. De 5W40 olie zat er inmiddels al weer dik 13,500 km in. Voldoende om te zeggen dat het tijd is voor nieuwe olie. Het was de kleur van de olie niet aan te zien. Het oliefilter was ook nog mooi schoon. Netjes en hoopgevend. De teller staat inmiddels op 87.000 km. Over die 13.500 km heeft de motor 0,5 liter olie verstookt. Litertje op 27.000 km. Haal ik niet met mijn andere auto's. Daar zit ik eerder in de buurt van litertje op 10000 km met dezelfde olie. Maar die hebben ook iets meer km's achter de kiezen resp zijn van een iets ouder ontwerp dan de BMW B38 motor.

Na afloop heb ik de olieteller dit keer wel gereset. Ook nu weer de SHELL Helix 5W40 Ultra LL01 er in gedaan. Natuurlijk ook een vers Knecht oliefilter mee vervangen. Volgende oliewissel over omstreeks 10000 km. Zal zo rond de APK datum zijn in januari.

In het najaar zal ik weer winterbanden monteren, al twijfel ik of ik uberhaupt nog in Duitsland kom. Maar als we weer een winter als de afgelopen winter krijgen, geen enkele twijfel om de BMW in de winter weer op winterbanden te zetten. Wel zal ik een tweetal banden moeten vervangen. Levensduur van winterbanden wordt helaas ook bepaald door leeftijd van de band. Gelukkig heb ik mijn winterbanden in standaard uitvoering. Geen runflat. En een kleine maat : 205/55R16.


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 09-28-2021

Geen nieuws over de BMW. Rijdt zoals ie moet rijden. Komend voorjaar twee nieuwe achterbanden. Twijfel tussen Michelin Pilot sport 4 of Hankook K117B banden. Ik heb 17 inch wielen met 225/45 R17 bandjes. Mijn zomerwielen zijn runflat. Mijn winterwielen vooralsnog gewoon.

De teller staat inmiddels op bijna 90.000 km. Olieverbruik? Nihil. 5W40 olie lijkt de motor goed gedaan te hebben. Verder heel tevreden. Behalve het vermogen van de 3 cilinder op LPG. 136 PK en 1335KG is natuurlijk niet echt om over naar huis te schrijven. Dat merk ik telkens wanneer ik weer uit mijn Volvo T5 in de BMW stap. Daar staat tegenover dat de brandstofkosten veel vriendelijker zijn. 1 op 14 bij langere ritten vs 1 op 9,5 voor de Volvo. 1 op 12 voor normaal gebruik vs 1 op 7,5 voor de Volvo.

De Volvo staat inmiddels op 380.000 km. Respectabele km stand. Maar hij rijdt fijn, zolang het maar recht uit is! Qua wegligging komt ie in de verste verte niet in de buurt van de BMW. De Volvo wordt komend jaar 20 jaartjes jong. Met +/- 7500 km per jaar heeft ie weinig te lijden. En kan ie met een beetje aandacht nog jaren zo door blijven rijden.

Komende tijd staat vooral in het teken van wat klusjes aan de Volvo doen. Inbouw af fabriek PDC aan achterzijde (wel zo handig bij een sedan) en inbouw van een originele af fabriek ingebouwde telefoon. Leuke ombouwklusjes waarvoor ook nodig om de auto met wat software pakketjes te laten updaten., technisch prima uitvoerbaar. Software zal de grootste uitdaging worden.

Volgende uitdaging bestaat uit het monteren van een netjes dashboard en een ingebouwd navigatiesysteem en hopelijk een vrij uniek Jukebox systeem met 20 Gb ruimte te bedienen via de originele af fabriek radio.

Afgelopen dagen heb ik alvast een af fabriek GSM antenne en een af fabriek microfoon geïnstalleerd. Midden console net daarin een extra hoorn om door te spreken, speaker in hoofdsteun moeten nog ingebouwd worden.

Op de lange afstand blijf ik de Volvo superieur vinden boven de BMW. Maar dat zal ook het verschil tussen een D-segmenter en een C-segmenter zijn. In de stad is de BMW heer en meester. En gebruiksgemak was de hoofdreden waarom ik de Volvo niet meer als dagelijkse auto wilde gebruiken in 2018.

Blij dat ik de Volvo niet heb ingeruild in 2018. De auto staat er inmiddels optisch en technisch netjes bij. Leuk om te zien. En fijn om te ervaren.


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 10-16-2021

Paar weekjes S60 T5 rijden zit er weer op. Misschien maar beter ook. Maar ook wel weer jammer. Vermogen went snel, en terug in de BMW mis ik telkens de eerste paar km het vermogen van de S60. Die 5 cilinders klinken mooi. De wegligging en in het bijzonder de tractie lage snelheden en volgas is drama. De BMW is dan met z'n automaat zelfs sneller ondanks dat die op het dubbele aantal kg's per PK zit. Vanaf 60 km/uur zal de BMW snel voorsprong verliezen en daarna nooit meer in de buurt kunnen komen van de Volvo....totdat er een snelle bocht komt.

Plannen met de Volvo?

Een dikkere stabi-set monteren. Massief en 2mm dikker voor en achter 3mm en ook massief. Een bekende upgrade om het onderstel nog wat stabieler te krijgen. De upgrade zal ik samen met nieuwe draagarmen + fuseekogels uit voeren.

Een gebruikt dashboard zonder zichtbare optische schade. Dashboard wat er nu zit is niet netjes. Alles doet het. Maar storend als de auto optisch verder in nette toestand is.

Monteren van een origineel PDC systeem. Altijd handig bij parkeren. Want i.t.t. de BMW is de achterkant lastig in te schatten als je niet veel met de auto rijdt. Bovendien een leuke retrofit om uit te voeren. Qua elektronica is alles aangesloten. Wat rest is een andere bumper monteren en de sensoren in deze bumper plaatsen.

Net als de BMW moet ook de Volvo begin 2022 weer voor de APK. Een oliewissel (na 7500 km)zal dan ook uitgevoerd worden. Ook met SHell Helix Ultra 5W40 olie. Verbruik daarvan ligt rond de 1 liter op 10.000 km.



Over draagarmen. Ik heb de indruk bij de BMW dat na een krappe 100.000 km het beste van de rubbers van de voorste draagarmen er wel af is. Weet niet of dit normaal is bij BMW-tjes na krap 100.000 km. Maar betekent dat ik in 2022 toch de draagarmen op de vooras (voor en achter) zal laten vervangen.

Zoals verder geschreven in het DIY topic over luchtfilter. Ik vervang die dingen max. elke 15.000 km. En merk na vervanging een vrij sterke daling van het verbruik. Zodanig dat ik me afvraag of anderen hier ook ervaring mee hebben. Feit is dat de auto er prima mee rijdt. En voor de kosten hoef je het niet te laten. Half december tot slot mag de auto voor de APK. En in Januari weer tijd voor verse motorolie. Dat zal dan voor de 3e keer de Shell Helix Ultra 5W40 LL01 olie zijn. Sofar so good. Geen merkbaar olieverbruik vooralsnog. En hoop dat ik dat nog lang vol houd.


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 10-23-2021

Vandaag heeft de BMW weer de 16 inch winterwielen gemonteerd gekregen.

Een klusje wat weinig voorstelt. Maar heb deze klus gecombineerd met het omwisselen van de voorste remklauwen voor de 312mm variant, nieuwe blokken en nieuwe schijven. Schijven van Jurid, blokken van Ferrodo, de ecofriction. Klusje was goed te doen. Moet nu alleen de achteras nog voorzien van de geventileerde schijven + bijpassende remklauwen. Was te moe om dit vandaag nog te doen. Vandaag besloten die ergens komende maand te gaan doen.

Betekent dat ik vanaf hopelijk medio november een compleet geupgrade remsysteem heb bestaande uit 312mm voor en 300mm achter. Beiden geventileerd.

Hoe de nieuwe set remt? Het was vooral een kwestie van wennen en in remmen. De coating op de schijf is inmiddels verdwenen. Blok & schijf zullen nog op elkaar moeten inwerken. Het eerste gevoel is best OK. Ook fijn, die 16 inch winterwielen zorgen voor een wezenlijk lager verbruik. Met LPG prijs inmiddels ook boven de 85cent per liter is een verbruiksreductie van 10% altijd meegenomen.


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 10-24-2021

Vandaag een krappe 500 km afgelegd. Veel snelweg. Gaandeweg steeds meer het gevoel van vertrouwen met de nieuwe remmen setup gekregen. Schijven zijn nog niet volledig ingeremd. Heb dus ook nog niet extreem geremd wat ik met de 284mm schijven wel zo nu en dan bij stoplichten. Maar de eerste indruk is zoals ik verwachtte. De bijna 30 mm grotere remklauw en het grotere remblok lijken wezenlijk meer capaciteit te hebben dan de 284mm setup.

Komende maand doe ik de ombouw van de achteras naar 300mm geventileerd. Zelfde remblokken i.c.m de iets grotere schijven en dan in geventileerde uitvoering. Zal er per saldo op neerkomen dat per wielomwenteling het blok iets meer schijf heeft om tot stilstand te komen. Voornaamste verandering is de stabielere werking van geventileerde schijven achter. In het verleden bij een E34 was ik ook erg verbaasd over het verschil in remstabiliteit na upgrade naar een geventileerde setup.

Waarschijnlijk zal ik na wisselen van remklauwen / schijven achter het hele systeem van nieuwe vloeistof voorzien. Kan nooit kwaad. Niet veel moeite. Daarna kan ik er weer een tijdje tegen aan.

Op lange afstand vandaag (110 km/uur gemiddeld gereden) een krappe 300 km gereden op 20 liter LPG. Bijna 1 op 15. Super netjes. Op 16 inch wieltjes met 205/55R16 bandjes. Ik vind het verschil dermate groot dat ik niet uitsluit bij huidige brandstofprijzen de overstap te maken naar 16 inch zomer wielen. Liefst ook een set styling 376. Dezelfde set als mijn winterbanden. Ik schat dat het meerverbruik van mijn inmiddels bijna slicks 17 inch banden op de achteras minimaal op 10% ligt. Relatief koud weer deed de rest vandaag.

En inmiddels al weer een krappe 5000 km afgelegd sinds laatste oliewissel. Geen olieverbruik volgens de digitale meter voor oliepeil. Januari is het weer tijd voor een volgende oliewissel + APK.


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 10-31-2021

De remmen zijn langzaam aan wat meer ingeremd. Het grootste verschil is het er op lijkt dat de auto met minder pedaaldruk eerder stil staat. Het verschil is best groot t.o.v. de standaard remmen. Het grotere blok (dikke cm meer hoogte) en de grotere omtrek van de schijf lijken daarmee hun werk te doen.

Op de planning staat om half november deel twee van de ombouw te doen. Dan de achteras. De remblokken van de achter as zijn volgens de BC nog goed voor een krappe 9000 km. Dan zou ik in staat moeten zijn om 100.000 km met de achterste remblokken te rijden en +/- 75000 met de voorste remblokken. Ik ben benieuwd hoe lang de huidige set mee blijft gaan. Ik zal bij het wissel van de achterste remmen ook het volledige remsysteem van nieuwe vloeistof voorzien.

Na de remmen upgrade is de auto al weer aan z'n 2e APK toe. En rond die zelfde tijd wederom een oliewissel met de Shell 5W40 olie, de Helix Ultra. Dat is dan de derde keer dat ik deze olie gebruik. Sofar so good. Net als bij mijn andere auto.

Andere plannen? Voorlopig niet echt. In het voorjaar alleen twee nieuwe Michelin banden op de achteras monteren. Dat zullen toch de Pilot Sport 4 banden worden. Ik houd in mijn achterhoofd nog steeds de optie open om helemaal op 16 inch over te stappen. Maar qua wegligging is de 17 inch velg toch nog wat scherper. Nadeel is het wat hogere brandstofverbruik op 17 inch i.v.m. 16 inch.


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - MacPassenger - 11-03-2021

Klinkt goed Ed, je zou ook eens moeten kijken naar de Dunlop Maxx sport banden, zeer goede rem specificaties en zeer stil, slechts 68Db en dat voor een Runflat.


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 11-04-2021

Als het mee zit zaterdag over een week de achterremmen doen. Spannend wat dat nog gaat doen.

Wintervelgjes rijden nog steeds super relaxed. Enige waar ik niet relaxed over ben is de sterk oplopende brandstofkosten. Zie de bijlage.

Ik maak me ernstig zorgen over de komende maanden. Energieschaarste? Hyperinflatie? De eerste tekenen daarvan zijn zichtbaar. Vlucht naar huizen (lees stenen) al een aantal jaar gaande is daar ook een teken van.

Vanwege deze situatie die ik niet positief inzie is 'damage' -control een van de manieren om de komende tijd te 'overleven'. Terug naar 16 inch is daarmee een reële optie. Lagere kosten voor banden (ik vermoed ook langere levensduur), maar ook lager verbruik.

Verder ben ik helemaal blij zoals de auto momenteel start. Ook als ie wat langere tijd heeft stil gestaan. Het tanken van Ultimate 98 heeft veel opgelost.


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 12-22-2021

Gisteren heeft de BMW zijn 2e APK keuring gehad. Auto is bijna 4 jaartjes jong. Ook weer tijd voor oliewissel. Niet nodig, wel prettig voor de motor. 200 uur of 10000 km. In dit geval iets minder dan beiden, maar kwam qua timing goed uit.

Vandaag lekker gereden met de BMW. Heerlijk vlot in sport stand. Wel lekker zuinig gereden. Mede dankzij de 16 inch wieltjes.

Vanavond even bezig geweest met mijn hobby auto. De Volvo s60 T5 uit 2002. Ik had hiervoor een originele telefoonunit (gebruikt) gekocht. Enige tijd terug reeds een originele kabelboom, een raamantenne, een originele microfoon voor in de spiegel en een speaker voor in de stoel.

Vanavond heb ik de telefoonmodule met kabels aangesloten in het dashboard. Knopjes op het stuur zaten er al. Knopje op aan gedrukt, en tot mijn stomme verbazing ging die vragen om een sim kaart. Sim kaart uit mijn i-phone gehaald en in de auto gedaan in de daarvoor aanwezige simkaart houder. Auto op contact. Pin code intoetsen. En warempel, de provider blijkt nog compatibel te zijn met de ingebouwde telefoon.

Morgen de microfoon, speaker, antenne aansluiten en de kabels netjes wegwerken. Een duo-simkaart is inmiddels onderweg. Daarmee kan ik voortaan als ik op stap ben met de Volvo altijd bellen. Heel fijn.

https://api.mobilox.nl/media/cache/resolve/default_set/ob_uploads/2021/03/db25067326badd4c9799114cfabaaa5524994ef4.jpeg

Het plaatje qua dashboard ziet er vanavond ongeveer als bovenstaand plaatje uit. Lijkt saai. Valt wel mee. Vooral in de avond veel lampjes. Ziet er best indrukwekkend uit voor een 20 jaar oude auto.