BMW F20 forum - BMW F21 forum
Mijn toekomstige BMW 118i - Afdrukversie

+- BMW F20 forum - BMW F21 forum (http://www.bmwf2x.nl/forum)
+-- Forum: Algemeen bmwf2x forum (http://www.bmwf2x.nl/forum/forumdisplay.php?fid=1)
+--- Forum: Stel jezelf voor (http://www.bmwf2x.nl/forum/forumdisplay.php?fid=2)
+--- Topic: Mijn toekomstige BMW 118i (/showthread.php?tid=244)

Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 01-16-2021

Remvloeistof is gedaan. Niet verwacht dat het zo'n groot verschil zou opleveren qua gevoel in rempedaal. Olie was drie jaar oud. Niet dat ik te klagen had, wel duidelijk een strakker aanvoelend pedaal.

Motorolie + remblokken moeten nog gebeuren. Zal wel februari worden.

Wel vraagje aan andere 3 cilinder eigenaren, ervaren jullie ook dat de auto lekkerder rijdt met koud weer? Ik weet dat de B38 motor al een relatief grote intercooler heeft. Maar ik heb het vermoeden dat deze zelfs onderbemeten is. Met koud weer blijft de auto lekker op 'scherp' staan, waardoor het een ronduit snelle auto is tot 100 km/uur voor een auto met 136 PK en 1300 kg.


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 02-05-2021

Afgelopen week met wat frisser weer en 100 tuffen over vaderlands wegen een zuinigheidsrecord met de BMW gehaald.

Blijft opvallend, koud weer. Long distance. Ik wist dat 1 op 14 (LPG) dan mogelijk was. Maar tot mijn stomme verbazing kwam ik uit op 1 op 15. Tot zo ver het verbruik. Komend weekend ga ik een oliewissel doen. Stap over op 5W40 Shell Helix Ultra. Zelfde olie welk ik ook voor mijn andere auto (T5 S60 LPG) gebruik. LPG verbruik is altijd zo'n 20% hoger. Hoe kouder het weer, hoe fijner de motor dat vind bij rijden op LPG. Dankzij het octaangetal is LPG dan erg in het voordeel tov EURO 95 bij moderne motoren. Ontsteking op scherp. Volop koppel en vermogen. Heel fijn om dan lekker door te rijden.

Waar ik vooral benieuwd naar ben is de olietemperatuur na overstap op 5w40 LL01 olie. En olietemperatuur is weer bijdragend aan het laag houden van de motortemperatuur. Het zou me niets verbazen dat de olietemperatuur een paar graden zakt! Ik lees dit ook op 1er forum bij M140i blokjes die de overstap op 5W40 LL01 maken bij normale ritten!. En juist bij turbo motoren = lagere motortemperatuur = lagere inlaatlucht temperatuur door minder opwarming rondom de motor prettig.

Heel benieuwd. De reden waarom ik de Shell kies? Gebruik ik al bijna 6 jaar voor mijn andere auto's. En is een mooie olie (net als tegenwoordig de BMW olieen die van Shell komen). Maar voor LPG heb ik geen LL04 olie nodig. En met elke 10000 verse olie is een LL01 een heel goed alternatief, volgens de 1er forum liefhebbers ook niet minder qua slijtage bescherming.

Olieverbruik over 12000 km sinds laatste beurt? 0,25 - 0,5 liter. Net als de voorgaande beurt met 0W30 BMW Olie. Ik heb een vermoeden dat ie steeds dunner wordt. Vandaar ook de overstap op 5W40.

Komende twee weken zal ik voornamelijk met de Volvo rijden. APK, oliewissel, remmen achter smeren, nieuwe luchtfilter, olie stuurbekrachtiging wisselen, remvloeistof rondom verversen en nog wat kleine dingetjes. Op naar de 375.000 km. Hoop toch dit jaar weer eens met de T5 naar Duitsland te kunnen rijden. Avondritje Oost-Nederland tussen 7 en 9 uur is de enige manier om lekker door te rijden. 100 tuffen met de Volvo is "verschrikkelijk". En daar is ie niet voor gemaakt.


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 02-06-2021

Bij iets meer dan 73000 km heeft de motor vandaag weer verse olie en een nieuw oliefilter gekregen. Dit keer dus de overstap gemaakt naar 5W40 olie van Shell. De Helix Ultra een LL-01 olie. Prima voor de BMW benzine motoren geleverd tot en met 2018.

Wat ik al vermoedde lijkt te kloppen. Motor loopt rustiger. Vooral stationair heel mooi rond geluid. Op de snelweg vandaag mooi stabiele motorolietemperatuur. Ook laag, iets boven de 100 graden. Zal binnenkort eens met laptop er aan gaan rijden om te checken wat de olietemperatuur dan is. Gevoelsmatig zoals ook op het 1er forum wordt bevestigd is de temperatuur nu enkele graden lager.

Oude olie zat er in sinds half juli. Iets meer dan 12.000 mee gereden. Mooi aantal km's voor weer een oliewissel.

Waarom de overstap op LL01 olie? Inwendige vervuiling met LPG ben ik niet bang voor. OPF filter heb ik niet. En de LL01 olieen zijn in theorie wat meer op slijtage bescherming afgestemd dan LL04. De 5W40 olie van Shell voldoet prima. Net als BMW olie met pureplus technologie en gemaakt uit aardgas. En is niet duur. Voor iets meer dan 30 EUR koop je een kan van 5 liter. Origineel BMW 0W30 ben je het dubbele voor kwijt.

"The difference between LL01 and LL04 is that LL04 is formulated for improved exhaust cleanliness. It is a must have for the new BMW clean dielels with particulate filters."


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 02-27-2021

Shell 5W40 helix ultra olie blijft goed z'n best doen. Motor loopt lekker stil. Stiller dan op de 0W30 BMW (Shell) LL04 olie.

Ik heb toch sterk de indruk dat de motortemperatuur iets gezakt is. Bij 120 graden wind tegen hield ie de motor temperatuur netjes op peil, zonder dat de thermostaat substantieel in werking moest treden.

Ik ben benieuwd of de olieteller weer wat langzamer terug gaat lopen. De bedoeling is ergens in september weer een oliewissel te doen.

Vorige week vooral met de Volvo gereden. Die moest voor APK en wat langere ritjes. Heerlijke gereden, maar wat je ook doet .....qua wegligging is de BMW superieur, net als de 0-100 sprint. Daar kun je niet tegen op schakelen.


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 04-20-2021

Inmiddels al weer twee maanden verder. Nog steeds super tevreden met de Shell Helix Ultra 5W40 LL01 olie. De auto heeft +/- 0,25 liter verbruikt over krap 5000 km. Moet kunnen. En zou me niets verbazen dat de olie bij een volgende oliewissel helemaal geen verbruik zal laten zien.

De onderhoudteller loopt momenteel terug met een snelheid 1300 km afleggen en 1000 km aftellen. Voor de oliewissel 5000 km terug zat dat op omstreeks 900 km. De 0W30 olie die er toen in zat, zat er +/- 12500 km in.

Komende tijd staat op de planning eindelijk de remblokken achter te vervangen. En dit samen met de winterwielen verwisselen voor de zomer wielen.

Ook staat op de planning om de differentieel olie te vervangen. Heb een fles Febi Olie Hypoid Axle G1 75w85 GL5 besteld. Ben benieuwd hoeveel werk het is deze olie er in te krijgen. Een nieuwe vulplug staat in bestelling.

Over +/- 3000 km nog een oliewissel, de komende weken ergens de auto netjes in de was zetten en op naar de 80.000 km.

Super auto. Heerlijk om mee te cruisen. Vlot in de stad, goedkoop in gebruik (mede dankzij LPG) en verslaat de meeste auto's zodra de weg wat bochtiger wordt. Vorige week een AMG G63 bij een stoplicht op de afslag naar links weten voor te blijven (dankzij een scherpe bocht naar links meteen na het stoplicht). De V8 klonk prachtig. Alleen zo'n zeepkist op wielen is niet gemaakt om snel de bocht om te gaan. Dat was Smile vermakelijk om te zien.

Na 80.000 km staat toch op de planning een bezoekje Delfgauw in Delft. Wissel bakolie, wissel filter bak en waarschijnlijk toch ook spoelen. Daarna maar eens kijken hoe vaak ik de bak olie ga laten wisselen. Ik vind zelf 80000 km al aan de lange kant.

Ben dan ook heel benieuwd hoe de differentieel olie uit het diff er uit ziet als ik de diff olie ververs. Ik verwacht dat deze olie niet meer geel van kleur is. Verre van dat. Maar eerst zien...daarna conclusies trekken.


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 04-22-2021

Ben met de BMW toch aan het kijken naar andere remmen. Remt op zich OK. Maar remschijven zijn (helaas) na 80000 km eigenlijk niet super meer. Er zitten nu bijna 10000 km nieuwe blokken op van Ferrodo. De schijven zullen het nog wel zo'n 10000 tot 20000 uithouden. Maar vermoed dat dan de schijven al onder de minimale dikte zitten, zo dat nu al niet het geval is. Bij de aanstaande wissel van winter naar zomer wielen zal ik de voorste remschijven eens gaan opmeten.

Heb inmiddels al wel de remklauwen passend bij een 125i B48 (de 312mm remschijven variant) weten te vinden. Wil die combineren met de wissel op Goodridge remslangen. De achteras wordt dan de geventileerde schijf i.p.v. een massieve schijf achter. Van zowel mijn Volvo als ooit een E34 5 serie weet ik dat de overstap op geventileerd achter ook een fijne upgrade was.

Mijn 2e auto (volvo S60 2002) heeft al jaren i.p.v. (onderbemeten) 305mm remschijven de 336mm remschijven (ook krappe 30mm grotere schijven) die op de veel grotere XC90 van Volvo zitten. Ik heb over +/- 80000 km (wel minder stadsverkeer) wezenlijk minder slijtage aan remschijven bemerkt dan met de huidige 284mm remschijfjes op de BMW.

Grotere remschijven = minder slijtage van remschijven. En ik vermoed toch ook meer remvermogen + reserve. Qua remblokken zal ik bij deze klauwen ook gebruik gaan maken van de Ferodo blokken. Die bevallen me prima.

Verder vandaag kunnen constateren dat Prins inmiddels de G30 5 serie ook van LPG kan voorzien volgens hun website. Hele serie met B48 blok tot en met de 530e aan toe. Komende jaren blijf ik doorrijden met de BMW. En dat bevalt me prima. Heb de auto inmiddels al weer 2,5 jaar. En in die tijd 56000 km afgelegd. Heel erg fijne km's. Zeker nadat ik de serie schokdempers heb vervangen voor de Bilstein B8 dempers i.c.m. M-sport vering + stabilisator van een M135i op de achteras. Een heerlijke rijders auto. Zelfs met 136 PK en200+....koppel.

Toch......ooit overweeg ik mijn andere auto weg te doen. En wil dan weer terug naar een grotere auto. Op dit moment staat de 5 serie bovenaan het verlang lijstje. Als tweede een Volvo S60 van de laatste serie. Ik meen iets kleiner dan de 5 serie, maar wel veel exclusiever omdat je ze veel minder vaak ziet.

Komende dagen wordt de BMW netjes in de was gezet. Zodat ie weer tegen de zomermaanden beschermd is. Blijft een leuk autootje. Wel langzaam aan toe aan kleine upgrades / preventieve acties.


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 05-01-2021

De auto is inmiddels helemaal netjes gewassen, in de was gezet.

Vandaag 3 dingetjes gedaan.
1. 17 inch zomerwielen gemonteerd (sinds begin december reed ik op 16 inch winter wielen, geen spijt van)
2. Differentieel olie vervangen (zie topic over differentieel olie in DIY rubriek
3. M-sport beschermplaat voor stuurhuis gemonteerd (had ik al bijna een jaar in de kofferbak liggen)

Voor die laatste wist ik niet of die echt ging passen op een NON-M-sport auto. Echter.....de conclusie is : het past gewoon. De functie van de plaat ? Bij een M-sport onderstel extra bescherming bieden voor het elektronische stuurhuis welke aan de voorzijde van de auto gemonteerd zit net na de intercooler.

De uitvoering zonder M-sport onderstel heeft 3 brackets op het subframe die gebruikt worden om de bodemplaat onder de auto te beschermen. Wil je de M-sport extra bescherming monteren volstraat het deze 3 brackets te verwijderen en de plastic plaat behorend bij M-sport onderstel op de 3 bevestigingspunten vast te zetten. De rest wijst zich verder vanzelf.

Ik denk dat dit een wijze upgrade is voor iedereen met een standaard onderstel die besluit de auto achteraf te verlagen. Beter een beetje extra bescherming voor je stuurhuis dan er achteraf achter komen dat je stuurhuis beschadigd is bij een drempel.

Voor de duidelijkheid een foto van bimmercat om welk onderdeel het gaat. Het gaat om nummertje 13. Het BMW onderdeelnummer is 31146850067.


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 06-04-2021

Inmiddels heb ik alle onderdelen op voorraad om de ombouw naar de 125i remmen te doen. Dat zal over enkele weken worden uitgevoerd.

Remklauwen heb ik alle 4 via Ebay.de weten te vinden. Remschijven Vooras + Achteras van Jurid en remblokken Voor + achter van Ferodo.

Afgelopen weken ben ik meer bezig geweest met de Volvo S60 T5. Na lang zoeken, diverse terugslagklepjes in het vacuĆ¼m systeem vervangen te hebben en diverse slangklemmetjes + slangetjes vervangen te hebben door nieuwe originele Volvo spullen loopt de auto nu zoals ie moet doen. Fuel Trims Long Term staan rond 0 +/- 1%. Er is nog wat ruimte mogelijk door de LPG installatie (ook een Prins) opnieuw te laten afstellen. Dan zal ie bovenin wat armer lopen, onderin wat rijker. Het blijft een auto met veel slangetjes waar dankzij de leeftijd altijd wel wat mis mee kan zijn.

Gisteren heerlijk gecruised met de Volvo. 377.000 km. Heerlijk vlot. Langere afstanden is het de fijnere auto t.o.v. de BMW. Ondanks dat de auto inmiddels 19 jaartjes jong is. Morgen komt er een Lambda spacer op de 2e lambda sensor. Dat zal vermoedelijk de storing van de efficiƫntie van de katalysator doen verdwijnen. De auto is uitgerust met een RVS downpipe en een 100cells katalysator. Ook komt er LV een andere velg, aangezien de huidige velg nogal beschadigd is. Het nadeel van oude auto's bij een handelaar kopen. Langzaam maar zeker na bijna 6 jaar begint ie er optisch ook netjes uit te zien.

Qua onderstel blijft een Volvo ellendig t.o.v. de BMW. Qua remmen is de Volvo met de grote remmen van de zware XC90 de Bmw op dit moment duidelijk de baas. Maar ik hoop dat dat met de 125i remmen verleden tijd is.

Over een week of twee gaat de Volvo weer in de stalling, en mag de BMW weer lekker z'n km's maken. Op naar de 80.000 km. In bijna 3 jaar tijd zal ik dan iets meer dan 60000 km gereden hebben met de BMW. Waarvan 40000 km op LPG.

Hoe fijn de BMW ook is, qua motorgeluid zal ie de Volvo nooit overtreffen. Na vier Volvo's (3x 2,5-20V atmosferisch en 1x 2,3-20V T5) blijft de 5 cilinder sound iets magisch hebben. Drie jaar geleden de Volvo niet meer dagelijks te gebruiken. En tot op de dag van vandaag heb ik daar geen spijt van. De BMW is een geweldige auto om dagelijks met veel plezier te gebruiken.


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 06-27-2021

Gisteren eindelijk de BMW voorzien van een Westfalia afneembare trekhaak. Ik had nog geen einddemper die je ook moet vervangen. Toch het risico nemen...

Het past.....maar het past ook weer niet. Anyway. De trekhaak zit er onder. OP zich goed te doen....ware het niet dat mijn auto van LPG tank is voorzien....en helaas...die zit goed in de weg om daarna de elektronica aan te sluiten!

Het vulpunt van LPG hebben we (monteur en ik) gemonteerd op de trekhaak (rechts naast de trekhaak). Gisteren de kabelset via de doorvoer voor de kabels van PDC en camera naar binnen gepropt......ik kwam er niet bij. En wilde perse de kabelboom alvast zo ver aansluiten dat ie gemonteerd kon worden.

Vandaag de stoute schoenen aangetrokken en de bijna lege LPG tank losgekoppeld. Kilo of 15. Viel goed te doen. Daarna begon de zoektocht. De zoektocht naar de juiste kabels om te verbinden. Ik had een Westfalia 13 polige trekhaak set. Mooi spul.....tot de geschakelde plus ging eigenlijk alles prima. Daarna begon de zoektocht.

Ik heb de geschakelde plus vooralsnog niet aangesloten. Ik ga er van uit dat er door de hele auto op diverse plaatsen een geschakelde plus aanwezig zal zijn. Ik heb de auto morgen weer nodig. Kabel ligt nu naast de accu te wachten op aansluiting. Hopelijk wordt het klusje niet echt een uitdaging. En is het mogelijk dit op korte termijn te vinden.

Over de uitlaat, besloten deze toch te vervangen. In Duitsland de einddemper besteld. Scheelde fors met Nederland. Voor de afwisseling eens bij een universele onderdelen leverancier die blijkbaar voldoende korting bij dealers heeft om dit ook aan klanten door te geven. Prijs nog steeds te duur. Maar helaas nodig...om de trekhaak mooi passend te laten zijn.

Heel blij de trekhaak onder de BMW te hebben. Niet dat ik hem veel gebruik. Maar zo nu en dan een karretje moet trekken is voldoende om de investering er vrij snel uit te hebben. Bovendien vind ik een trekhaak achter prettig.....schrikt achterliggers toch af.


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 07-03-2021

Afgelopen weekend de einddemper voor de BMW besteld in Duitsland. Afgelopen donderdag kwam ie al binnen. Alsof Nederland een provincie is van Duitsland zo voelde het. Besteld bij Kfzteile-profis.de. Scheelde dik 100 EUR met de dealer. Prima ervaring.

Bij de dealer de bijbehorende mof gehaald en vanochtend de demper vervangen. Ook gelijk het hitteschild achter de stekkerdoos gemonteerd. Daar was met de originele (grotere) einddemper geen ruimte meer voor. Als laatste de LPG vulslang weer netjes weggewerkt (omhoog laten lopen naar trekhaakbalk) waardoor alleen het vulpunt iets rechts van het midden voor LPG nog zichtbaar is.

De auto is weer lekker stil. Mooi schone uitlaat. En omdat de auto nauwelijks roet produceert, zal de uitlaat ook wel schoon blijven. Het verwijderen van het sierstuk (aluminium look) ging heel makkelijk. Dit had ik thuis al gedaan, en daarna netjes schoon gemaakt. Project trekhaak is nu op aansluiting op Terminal 15 afgerond. Zal komend weekend wel gebeuren. Dan zit het er op.