BMW F20 forum - BMW F21 forum
Mijn toekomstige BMW 118i - Afdrukversie

+- BMW F20 forum - BMW F21 forum (http://www.bmwf2x.nl/forum)
+-- Forum: Algemeen bmwf2x forum (http://www.bmwf2x.nl/forum/forumdisplay.php?fid=1)
+--- Forum: Stel jezelf voor (http://www.bmwf2x.nl/forum/forumdisplay.php?fid=2)
+--- Topic: Mijn toekomstige BMW 118i (/showthread.php?tid=244)

Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 09-25-2020

Ik krijg vandaag de HK bass speaker die onder de bestuurders stoel gemonteerd moet worden binnen. De bijrijderszijde ga ik een losse HK bass speaker in bouwen. Ik begin dus (als het weer een beetje mee zit) om de speaker onder de bestuurders stoel te vervangen. De laatste stap van de ombouw naar HK tegen zo laag mogelijke kosten Smile. Ik ben benieuwd.

Ondertussen blijf ik me verbazen over de wegligging van de BMW. Achterlijk hoge snelheden kun je in bochten bereiken. De M135i stabi op de achteras, de extra versteviging van de achteras, de M-sport veren i.c.m. Bilstein B8 dempers missen hun werking niet. Ik bedacht me gisteren ook dat ik sinds de huidige setup van het onderstel ook geen waarschuwing meer gekregen heb van de vermoeidheidsherkenning. De auto gaat als op rails door de bochten. Wel is ie gevoelig voor te lage bandenspanning (2,2 voor en 2,4 achter).

Afgelopen week eigenlijk voornamelijk in mijn andere auto gereden. Een groter contrast kun je qua onderstel niet bedenken. Het onderstel van de BMW en het vermogen van de Volvo zou de ideale combinatie zijn. Maar ja....daar heeft BMW natuurlijk de M135i / M140i voor bedacht. Toch ben ik blij met de 3 cilinder 118i. Zo nu en dan wat meer vermogen is best leuk. Maar echt nodig? niet echt.


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 10-03-2020

De Harman Kardon speaker zit inmiddels onder de bestuurders stoel. Later deze maand de laatste speaker ophalen. IK heb wel de indruk dat de HK speaker meer bass genereert dan de 2 ohm speaker die in het hifi systeem zit.

Als laatste schijn ik in de voertuig uitrusting aan te moeten geven dat er een HK audio systeem in de auto zit i.p.v. het hifi systeem. Dit i.v.m. de aansturing van de versterker / speakers. Klopt dit? En is dit een simpele actie van anders coderen?


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 10-18-2020

Inmiddels de auto al weer twee jaar in mijn bezit. 43.000 km mee gereden. Waarvan 20000 op LPG. Kan niet anders zeggen wat een fijne auto is het. Ja ik mis het vermogen als je op de snelweg rijdt, maar hij is zo "nimble" of lenig in het Nederlands dat dat het gebrek aan vermogen meer dan compenseert.

Ik heb nog wel wat wensen v.w.b. de auto. O.a. de originele sportstoelen in zwart Dakota, een M-sport remmen set (340mm) en een M-sport stuurwiel. Andere wensen? Hmmm....alles zit er volgens mij wel zo'n beetje op. De auto in goede conditie houden. Heerlijke auto. Die nog jaren mee kan. HIj wordt dit komend voorjaar 3 jaartjes jong.

Heb de auto met de hand in de was gezet. Daar kan geen wasstraat tegen op. Ben overigens verbaasd over de kwaliteit van de lak van BMW in positieve zin.


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 10-29-2020

Vandaag met wat moeite de subwoofer onder de passagiers stoel vervangen.

Waarom wat moeite? Ik had alleen de speaker, niet de behuizing. Dus de opdracht bestond er uit om de oude behuizing van het hifi systeem her te gebruiken.

Na verwijdering van de hifi speaker (D&M) en proberen van de HK speaker bleek al snel dat ie niet ging passen. Nu had ik gelukkig de behuizen met speaker van de bestuurders zijde. Dus besloten deze behuizing op te offeren om te kijken of het passend te maken is.

Uiteindelijk na wat bewerken van de opening waar de speaker invalt met een slijptol heb ik de HK speaker passend kunnen krijgen. De diameter van de rand waarmee de speaker in de behuizing valt is bij een HK kast net iets groter dan bij een hifi speaker sysyeem. Er moet omstreeks 2 mm verwijderd worden om de HK subwoofer passend te krijgen.

Dit wetende was het voldoende om de originele behuizing van de bijrijderskant in een keer goed te "bewerken' waarna de speaker past. Het hifi systeem heeft een iets andere vorm van de stekker dan het HK systeem. Er moest nog een opstaand randje op de stekker verwijderd worden waarna de speaker aangesloten kon worden. Ben er vanochtend zo'n krappe 2 uur mee bezig geweest. Geluid beleving weer een stapje hoger. Project HK afgerond.

Verder besloten om het interieurfilter van de BMW te vervangen door een PM2,5 anti bacterieel filter. Deze moet ik nog vervangen. Hoop dat daarmee de gevoeligheid qua luchtwegen wat minder wordt. In theorie moet dit filter (BMW levert dit filter standaard in China) tot 90% tegenhouden aan PM2,5 of kleinere deeltjes. Ik ben benieuwd.


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 11-01-2020

Het MANN Filter FP 25-001 gisteren in de auto gemonteerd.

Lekker schone lucht....het verschil lijkt echt merkbaar. Maar kan ik pas echt beoordelen als we weer eens een erg vieze dag hebben (PM2,5 waarden > 80 microgram / m3).

Filter monteren viel erg mee. Dit in tegenstelling bij mijn Volvo. Dus ook hier weer verrast BMW met z'n charmante ontwerp van de auto.


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 12-19-2020

Vandaag is de BMW voor de APK gekeurd, vanwege LPG moest ie op z'n 3e levensjaar al gekeurd worden. En dat jaarlijks.

Wel natuurlijk met vlag en wimpel. Ook de 4-gas test mee mogen kijken. 0,05% CO uitstoot. Nog nooit zo makkelijk de emissietest behaald. Toegegeven, mijn zweede bolide bezit een sport katalysator. Met een beetje aandringen haalde die de 0,3%. De Nederjapanner met gereviseerde motor en nieuwe katalysator heeft het wat makkelijker. Maar ook die komt niet in de buurt van de 0,05%. Dat is niet vreemd, want een EURO 2 auto. Maar toch.

Morgen remblokjes voor vervangen (Ferodo Eco Friction) met nieuwe slijtage sensor. Ook gelijk de winterbandjes er op (16 inch). Ofschoon ik niet verwacht dat ik komend half jaar nog in Duitsland mag komen. Einde vrij reizen is niet ver meer. Terug naar de jaren 70.


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 12-19-2020

Remblokjes zijn vervangen. Viel erg mee om zelf te doen. RV is zonder sensor, linksvoor met sensor.

De remschijf is nog goed voor een setje remblokken. Daarna tijd voor nieuwe remschijven en blokken. Tot die tijd lekker doorrijden met deze schijven.
De ATE sensor was makkelijk om te vervangen. Alles paste netjes. Zelfde voor de Ferodo remblokken.

Na afloop via de klokkenwinkel van de BMW de remsensor gereset. Na 1x op start knop drukken wachten totdat de tijd / km teller tevoorschijn komt.
Linker knop 10 seconden indrukken, daarna kun je doorbladeren in het reset menu tot het gewenste onderdeel.
Reset ging prima. Na een seconde of 10 was de reset klaar, en gaf de BC aan dat ik weer 90000 km met de remblokken voor kan rijden.

Prijs?

Aan materiaal 1/4 van de BMW prijs. voor de remblokken (Ferodo ECOFriction + ATE sensor).

Ook gelijk de auto op winterbanden gezet. Dus lekker comfortabel op 205/55R16 velgjes de komende maanden doorrijden.

In April gaan de zomerbanden er weer op. En dan zal ik de achterste remblokken vervangen. Ik vermoed dat de achterste schijven nog eventjes mee kunnen. Een optie is dat ik achter al de overstap maak op de remschijven van de 120i. Die zijn geventileerd en hebben een iets grotere diameter. Moet even kijken of ik ergens een setje passende klauwen kan vinden met niet al te veel km's.


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - Esprit.G.V - 12-21-2020

Weer lekker bezig geweest.
Remblokken wisselen is inderdaad een makkelijk klusje.
Al was ik zelf een beetje zoekende om de BC te resetten. Maar uiteindelijk nu ook gelukt.


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 12-26-2020

Origineeel BMW blokjes waren van Jurid. Inmiddels behoort Jurid tot dezelfde groep als Ferodo. De auto remt voortreffelijk met de nieuwe Ferodo remblokjes. Zou me niets verbazen als de Ferodo eco-friction beter remmen dan de Jurid blokjes.

In januari krijgt de auto remvloeistof service. Voor komend jaar staat op de planning de standaard remslangen te vervangen door RVS exemplaren. Heb ik ook op mijn andere auto. Remt heerlijk. Net wat steviger en daardoor wat meer gevoel in het pedaal.


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 01-09-2021

Komende week staat voor BMW het volgende to do op de planning :
1. Remvloeistof service bij de dealer Broekhuis in Oost Nederland
2. Remblokken achter vervangen (ook Ferodo ecofriction) gekozen + nieuwe sensor
3. motor olie vervangen, maak de overstap naar Shell 5W40 LL01 olie

De teller staat inmiddels op 70.000 km. Dit jaar zal ik ook wel weer minder km's gaan maken. Moet denk ik mijn best doen de 20.000 km dit jaar te gaan halen.

Deze week de achterste ruitenwisser vervangen. Die was na 3 jaar tijd goed uitgedroogd, en was met weinig inspanning te vervangen. Kosten (Bosch) vielen ook erg mee.

Rond 80.000 km staat er weer een oliewissel gepland, en ook rond die tijd een bezoekje aan Delfgauw ZF om de bakolie en bakfilter te laten wisselen. Ook zal ik dan de olie van het differentieel laten wisselen.

Twijfel verder of ik komend jaar nog de remslangetjes ga vervangen voor RVS exemplaren. Baat het niet, schaadt het ook niet. Ik heb er goede ervaringen mee. Het gevoel in het rempedaal wordt er net ietsje steviger door. Kosten, zullen ook wel meevallen.

Over de remblokken van Ferodo blijf ik erg positief. Ik ben benieuwd hoe snel ze slijten. Aangezien ik relatief veel stadsverkeer rijdt gaat dit sneller dan bij auto's die wat meer snelweg rijden.

Verder loopt mijn connected drive gratis diensten periode af. Dus een voor een verdwijnen er opties. Zou mooi zijn als er nog een kaart update uitkomt voor de 30e januari (NBT EVO 2021-1). Maar eens kijken.

Audio wise begrijp ik dat ik moet laten checken of de HK versterker als F20 versterker is geconfigureerd. De Hifi versterker schijnt niet ingesteld te kunnen worden. De HK versterker is te coderen op verschillende settings. Een daarvan is de F20 configuratie.