BMW F20 forum - BMW F21 forum
Mijn toekomstige BMW 118i - Afdrukversie

+- BMW F20 forum - BMW F21 forum (http://www.bmwf2x.nl/forum)
+-- Forum: Algemeen bmwf2x forum (http://www.bmwf2x.nl/forum/forumdisplay.php?fid=1)
+--- Forum: Stel jezelf voor (http://www.bmwf2x.nl/forum/forumdisplay.php?fid=2)
+--- Topic: Mijn toekomstige BMW 118i (/showthread.php?tid=244)

Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 05-01-2020

Vanmiddag de rechter deur omgebouwd naar Harman Kardon speaker + tweeter. Half uurtje werk. Viel erg mee. Geluid is fantastisch. Op naar de laatste stap, de bass speakers onder de stoelen.


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 05-30-2020

Complimenten voor de HK setup tot nu toe in de BMW. Ik was er van overtuigd dat de premium speaker layout in de Volvo het qua geluid beter zou doen dan de BMW met HK. Wel, het tegendeel lijkt het geval te zijn.

Fijne verrassing.

Verder, tot nu toe sinds de laatste oliewissel loopt de teller 1000 km terug tot de volgende oliewissel per 1500 km. Er zit nu BMW 0W30 olie in. Met BMW 5W30 olie haalde ik amper 1000 km per 1000 km.

Ik verwacht dat de tussentijdse oliewissels er voor zorgen dat het dealer interval tot omstreeks 35000 km wordt opgerekt. Bij km stand van 58700 km nog geen waarneembaar olieverbruik vast te stellen. Volledig in lijn met oliewissel bij mijn Volvo en Mitsubishi (65000 km na motorrevisie). Beide auto's hebben Shell Helix Ultra 5W40 en een interval van omstreeks 10000 km.


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 06-04-2020

Gisteren mijn Volvo op de vooras laten voorzien van 2 Bilstein B8 schokdempers. Hij had reeds rondom Eibach vering. Alleen voor i.c.m. de af fabriek geleverde (al een keer vervangen) schokdempers van het sport onderstel. Weinig tractie (FWD auto probleem met veel vermogen), te sterk onderstuur en onstabiel bij snelheden hoger dan 180 km/uur. Reden om toch weer terug te grijpen naar een goed recept : gele Bilsteins rondom met verlagingsveren.

De auto moet nog uitgelijnd worden. Maar echt scheef staat het allemaal niet. Heerlijk sturend, weg overmatig onderstuur. En veel meer tractie omdat de neus niet meer omhoog komt bij accelereren.

Op de terugweg heel even op de A3 in Duitsland van Rees naar Emmerich door kunnen rijden. In vier doorgetrokken tot 230km/uur. Geen zoekerig weggedrag meer. Helaas best veel verkeer, dus langdurig hard rijden zat er niet in.

Ook wel fijn dat de auto op LPG inmiddels probleemloos die 230 km/uur haalt. Doel is de komende maanden nog wat aan de auto te laten doen waardoor bij volgas de turbodruk ook echt op 1 bar blijft hangen. Heb nu het gevoel dat ie volgas in 4 en 5 af en toe wat druk verliest. Blijft leuk zo'n oude S60 T5 van inmiddels 18 jaartjes jong. Still going strong met 368.000 km op de teller.


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 06-06-2020

Volvo staat bij schadebedrijf voor een reparatie van plaatwerkschade welke al op de auto zat toen ik de auto in 2015 kocht. Komt volgende week weer terug en gaat daarna weer enige tijd de stalling in.

BMW blijft bewijzen hoe doorontwikkeld de F20 is. Zelden een zo betrouwbare auto gehad op een 2008 Laguna 3 DCI GT na die met ruim 200000 km op de klok eigenlijk technisch zo goed als nieuw aanvoelde.

Volvo heeft wat dat betreft geen goede reputatie, enige wat ze vroeger goed deden was de koets helemaal galvaniseren en een mooie 5 cilinder motor in het vooronder schroeven. Gelukkig gebruik ik hem niet meer dagelijks en dan is het een erg leuke auto om mee te sturen.

Komende 3 maanden weer dagelijks BMW rijden. Vlot zat met 100 km/uur overdag. Iets wat voor de Volvo erg lastig is om echt aan te houden.


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 06-20-2020

Eind juli gaat de BMW naar de BMW dealer voor z'n tweede onderhoudsbeurt. Dan zit ik op een interval van omstreeks 33.000 km tussen 2 beurten. Lijkt me netjes. Had nog meer gekund als ik niet 2x tussendoor olie had ververst en 0W30 had gekozen bij eerste oliewissel.

Tot op heden (59000 km) geen olieverbruik volgens de indicator kunnen vaststellen. De uitlaat blijft schoon alsof er een partikel filter voor de uitlaat zit. Goede signalen voor de staat van de motor na 59000 km. De F20 van mijn moeder (2013) heeft iets meer dan 60000 km gereden (THP motor) en verbruikt wel olie tussen de beurten door.

Ik ga dan ook lekker door met om de 10000 km olie verversen, en gebruik daarbij de BMW 0W30 olie zoals via diverse kanalen redelijk eenvoudig te verkrijgen is. Ik vermoed dat officiƫle intervallen iets verlengd worden. Maar het belangrijkste is dat de motor goed gesmeerd blijft en inwendig niet vervuilt.

Tot begin juli rijd ik voornamelijk in mijn andere auto. Waar ik afgelopen tijd de nodige kleine upgrades / reparaties aan heb uitgevoerd. Een slang met twee terugslagkleppen vervangen (eentje was niet goed meer) en wat slang klemmetjes gemonteerd. Ook diverse kleine clipjes gemonteerd die niet meer op hun plek zaten. Een van de laatste upgrades die ik komende tijd zal doen is het monteren van Dynaudio premium speakers in de voordeur van de Volvo. Daarmee moet het geluid kunnen "concurreren" met de BMW Harman kardon audio.

Begin juli gaat de Volvo weer de stalling in, daarna mag de BMW weer meer rijden.

To do komende tijd bij BMW :

1. reguliere onderhoud bij dealer (Broekhuis in het oosten van het land)
2. montage 2x harman kardon subwoofers onder de stoelen (laatste stap audio upgrade)
3. montage M-sport bodem bescherming (31146850067 )

En hopelijk bij de beurt een update qua software in de auto. Heb enige tijd terug een phantom rem ingreep gehad bij het inrijden in een tunnel. Geen auto's (want quarantaine) en zeer onprettige ervaring.

Verder niets op te merken aan de auto. Blijft doen wat ie moet doen. Heerlijke auto voor als je niet te veel haast hebt, ongemerkt kun je toch wel erg vlot rijden. Maar omdat het een "truttige" urban uitvoering betreft ziet niemand dat ie qua wegligging tot veel meer in staat is dan z'n uiterlijk doet vermoeden.


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 06-25-2020

Gisteren weer eens een krappe 200 km met de BMW gereden. Heerlijk qua wegligging, snel zat voor Nederland. Fijne constatering is dat met dit warme weer de michelin pilot sport 4 banden het erg goed doen. Stuiteren zoals de Bridgestones deden is geen sprake van. Qua wegligging ligt de grens heel heel ver. Complimenten voor de 1er. Erg vermakelijk. Gewichtverdeling van de 3 cilinder 118i zal daar ook wel aan bijdragen. Maar het totaal plaatje is erg vernakelijk.

Eergisteren met de Volvo een rit van 500 km gemaakt met aanhanger er achter. BMW heeft (nog) geen trekhaak. En moest zoonlief helpen verhuizen. Dus de Volvo maar ingezet. Ook geen spijt van. Zowel de Volvo als de BMW staan rondom op de gele Bilsteins. Qua stuurgevoel lijken ze wel een beetje op elkaar. Maar zo hard als de BMW door lange bochten kan, zo hard zal het me nooit met de Volvo lukken.

De Volvo krijgt wel voor en achter andere (dikkere stabilisatoren). Volgende week heeft de Volvo 370.000 km op de teller staan. Geen druppel olie en vol vermogen. Met aanhanger op LPG deed ie 1 op 7 i.p.v 1 op 8.5. Nette waarden. Voornamelijk mogelijk gemaakt door de overdaad aan PK's en koppel. Ook leuk om te merken dat je eigenlijk niet merkt dat er iets achter de auto wordt meegetrokken. Vraag me sterk af of de BMW dat 'm na doet.

De Volvo krijgt komend weekend eindelijk de premium Dynaudio speakers in de voordeuren. Daarna is het geluid in de Volvo als project afgerond. Nu nog de BMW afronden. Waarbij de waarheid inmiddels wel is dat de Volvo qua geluid met kop en schouders uitsteekt boven de BMW met z'n harman kardon. Voor een groot gedeelte is isolatie de boosdoener bij de BMW. Dus daar nog wel wat werk te verrichten. Mogelijk dat de bass speakers onder voorstoelen ook nog wat verbetering gaan brengen.


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 07-04-2020

Nu de Volvo ook voor premium speakers heeft is het mogelijk het geluid tussen de HK en de Dynaudio te vergelijken. Het heeft er alle schijn van dat "premium" audio systemen in auto's niet ontwikkeld zijn om veel bass te produceren maar juist een heel gedetailleerd geluid te maken.

Alle credits toch naar BMW met z'n HK systeem. Ja, de beleving qua geluid in de Volvo is beter (voordeuren, achterdeuren, hoedenplank). Maar gegeven het verschil in speakers HK made in China versus Dynaudio 16cm in alle deuren vind ik het BMW geluid verrassend goed voor de meerprijs die BMW voor dit systeem vroeg. Het grootste probleem blijft isolatie van de BMW. Als dit is opgelost, komt het geluid aardig in de buurt van de Volvo. Een compliment.

Rijdend door het inmiddels weer drukke verkeer valt me steeds meer op hoe mooi de LCI2 F20 modellen zijn ten opzichte van de nieuwe 1 serie. Eeuwig zonde dat BMW het F20 concept vaarwel heeft gezegd. Qua wegligging is een sportieve F20 de meeste auto's op de openbare weg de baas. Alleen heb je er zo weinig aan in het huidige verkeer.


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 08-25-2020

Zomer lijkt inmiddels wel voorbij. BMW heeft zich prima gehouden ook met de warme dagen. Blijft een geweldige auto. Ook na bijna 2 jaar in de BMW in de rondte gereden te hebben. Hopelijk nog een paar jaar....

Komende maanden ben ik vooral bezig om mijn S60 T5 verder te "updaten".

1. Mooi lederen sport stuur
2. montage mooie lederen deurpanelen
3. last but but not least een set dikke stabilisatorstangen voor en achter (IPD).

De BMW mag als daily z'n diensten blijven bewijzen. Voor de snellere ritten neem ik liever de Volvo. Zeker met massieve stabilisator stangen voor en achter moet het onderstel nog wat "koersvaster" en minder overhellend qua karakter worden.

Voor 2021 staan er weer wat kleine mods voor de BMW op de planning. Mogelijk voor de winter nog twee verse winterbandjes (205/55R16).


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 08-26-2020

Vandaag toch wat klein materiaal voor de BMW besteld.

31146850067 - Beschermplaat (M-sport onderstel)
51717065773 - C-clip moer
07147306224 - Spanmoer
07149126886 - Zeskantige Schroef

Baat het niet, schaadt het ook niet. Kosten vallen mee (46 EUR).

Gaat om extra bodem beschermplaat welke bij af fabriek M-sport onderstel hoort. Wel zo'n prettig gevoel. Zal wel begin volgende week binnen komen. Leuk klusje voor de maand september.


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 09-11-2020

Om de M-sport bescherming te kunnen monteren heb ik ook nog drie brackets nodig (3x bracket 51757241820). Betekent dat ik de montage van de extra bescherming eventjes doorschuif naar later deze maand.

Inmiddels ook al weer krappe 4000 km achter de rug sinds de laatste oliewissel. Leuk is dat de teller voor onderhoud nog steeds niet is teruggelopen. Hij staat nog steeds op 22000 km to go. Met die 4000 km kom ik dan op 26.000 km minimaal tot de volgende beurt. Over omstreeks 6000 km komt er weer nieuwe olie in de BMW.