BMW F20 forum - BMW F21 forum
Mijn toekomstige BMW 118i - Afdrukversie

+- BMW F20 forum - BMW F21 forum (http://www.bmwf2x.nl/forum)
+-- Forum: Algemeen bmwf2x forum (http://www.bmwf2x.nl/forum/forumdisplay.php?fid=1)
+--- Forum: Stel jezelf voor (http://www.bmwf2x.nl/forum/forumdisplay.php?fid=2)
+--- Topic: Mijn toekomstige BMW 118i (/showthread.php?tid=244)

Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 01-25-2020

Vandaag komt de m135i stabilisator op de achteras. Ben heel erg benieuwd. Gisteren even met mijn S60 T5 gereden. En die gaat met name bij hogere snelheden toch net wat rustiger door lange bochten. Maar die heeft gelukkig af fabriek achter ook een stabilisator. Merk je toch wel, ondanks dat het een FWD opzet is.

Volgende upgrade voor de F20 is de deuren eindelijk voorzien van de Harman Kardon speakers (februari/ maart).

De S60 is gisteren met vlag en wimpel door de APK gekomen. CO meting (0,3% als norm) haalde ie redelijk makkelijk. Hij heeft een 100 cells katalysator. Heb gisteren zo'n 200 km met de Volvo gereden. En na het monteren van RVS remslangen op de achteras moet ik eerlijk bekennen dat na jaren de rembalans eindelijk op orde is.

Later dit jaar is het toch de bedoeling de F20 ook RVS remslangen te geven. Want het verschil is toch wel merkbaar. Iets om naar op zoek te gaan in de zomermaanden.


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 01-25-2020

Het monteren van de stabilisator is gelukt. Het bleek uiteindelijk op een brug een relatief eenvoudig klusje. Totaal zijn we er zo'n 1.5 uur mee bezig geweest. Het voorste deel van het subrame hebben we helemaal los gehad. Het achterste deel iets laten zakken, maar bouten er niet helemaal uit gehaald. De uitlaat hebben we aan de achterzijde voor de zekerheid los gehad van het chassis en met een transmissiesteun hebben we het differentieel ondersteund.

Na loshalen schokdempers in de draagarm en de bovenste draagarmen aan het fusee bleek het mogelijk de stabilisator op de juiste plaats te krijgen. Alles netjes gemonteerd. En daarna alles weer terug geplaatst. Viel erg mee.

Auto voelt veel koersvaster op de snelweg dan zonder stabilisator. In bochten is het op een oor hangen ook verminderd. De auto rijdt na deze ingreep mooi rechtuit, dus ga er van uit dat uitlijnen niet nodig is.


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 01-26-2020

Nu met fotootje van gisteren. Net te zien de endlink en een gedeelte van de stabilisator. Vanmiddag heel even een ritje met de BMW gemaakt, maar wat een upgrade. Doet veel meer dan ik verwacht had. Tevreden met de upgrade.

Vanmiddag de auto eens gewassen, was wel erg vies van twee maanden winterweer. Daar knapt ie goed van op.


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 02-03-2020

Kan iedereen met een F20 LCI zonder M-sport onderstel aanraden de stabilisator te plaatsen. De auto is zoveel koers vaster geworden dat het qua rijden een totaal andere auto is geworden.

Kleine stuurbewegingen om bijv. iets wat op de weg ligt op de weg te vermijden gaan uitermate precies. Enige nadeel is het vermogen van een 118i....maar daar heb ik destijds bewust voor gekozen. Als ik niet in de randstad zou wonen zou ik denk ik altijd voor een 120i gekozen hebben. In de randstad voldoet de 118i meer dan goed.


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 02-06-2020

Vanmiddag heb ik de olie bij mijn vaste garage na 7500 km, waarvan 7000 km op LPG laten vervangen. Ik heb deze keer 0W30 olie van BMW LL04 genomen. De kleur van de olie was best donker na 7500 km. Dat had ik ook reeds gezien onder de olievuldop. Na het wisselen van de olie en na een rit omstreeks 90 km was de donker bruine oliekleur veranderd in licht bruin / helder. Het oliefilter was ook niet bijster schoon. Het filter van mijn Volvo met 367.000 km en sinds 228.000 km op LPG na 10000 km LPG km's was schoner dan het filter van de BMW. Ook die gebruikt geen olie.

Ik hoop en verwacht dat de auto bij de volgende wissel (over max. 9000 km) bij de dealer een relatief schone olie laat zien. Al zal ik dat nooit zien, aangezien je niet bij de oliewissel aanwezig mag zijn. Goed nieuws is in ieder geval dat de auto geen olie verbruikt. Ik las al op AutoWeek iemand met een B48 motor die na 54.000 km last had van een beetje olieverbruik (na 24000 km een liter toevoegen). Niet schokerend veel. Maar zou niet moeten hoeven.

Ga dus lekker door met elke 10000 km nieuwe olie er in doen. Kost een klein beetje. Maar valt allemaal erg mee.


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 02-23-2020

Inmiddels al weer bijna 1500 km afgelegd sinds de oliewissel. Ik merk eigenlijk weinig verschil tussen 0W30 en de 5W30 die ik er de vorige keer in had. Wel prettig is dat na de oliewissel 1500 km terug het aantal km's dat nog resteert tot de volgende beurt minder hard terugloopt dan na terugkomst van de auto van de LPG inbouw. Dat lag voor de oliewissel op omstreeks 800 km.

De teller staat inmiddels op 53500 km. Mooie stand. En ook fijn om te merken dat ie geen olie verliest. Ik begin inmiddels wel te vermoeden dat de lange oliewissel intervallen echt funest zijn bij benzine motoren met directe injectie. Met LPG is de auto voor 95% indirecte injectie. Veel viezer zal ie nu niet meer worden. Ik verwacht bij 61.500 km de volgende servicebeurt te hebben als de teller met dezelfde "snelheid" van ruim 1000 km in werkelijkheid is 1000 km in de teller tot de volgende beurt.

Behalve dat ik me afvraag of ik de 90000 km ga halen met mijn remblokken is er heel heel weinig te melden over de auto. De voorste remblokken zijn over 36.000 km volgens de indicator aan de beurt. Hij doet wat ie moet doen. Tot 120 is ie lekker vlot. Daarboven merk je dat de auto 10kg/PK mag mee slepen.


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 03-07-2020

Weer ruim 1000 km verder. En vandaag is de oliewissel indicator na 1300 km weer een stapje van 1000 km naar beneden gegaan.

Betekent dat ie nu over 6000 km volgens de auto naar de dealer moet. Zou me niets verbazen als dit wordt opgerekt tot omstreeks +/- 7500 km. Dan staat de teller op 62.500 km. Ik ga voorlopig lekker door met het oliewissel interval van 10000 km. Dat betekent in de praktijk dat ie omstreeks 72500 km weer een oliewissel gaat krijgen.

Helaas gaat de auto komende week een paar daagjes naar de schadehersteller (kalfsbeek Schiedam), omdat iemand het nodig vond geen briefje achter te laten na mijn auto op een parkeervak LA geraakt te hebben. Plaatwerk & bumper zijn beschadigd. Hopelijk waarborgfonds zaak.

En LPG? Verbruik +/- 12,5 km per liter. Als ik rustig rijdt op de snelweg haal ik 14 km /liter LPG. Met de ultra lage LPG prijs niet al te ver hier vandaan van rond 51 cent kom je dan op km-kosten liggend tussen de 3,5 en 4 cent per km in het beste geval.

Olieverbruik? Niet vast te stellen. En vooral lekker vlot. Ik rijdt meestal in ECO. Veel op koppel. Relaxed. Met LPG meer dan voldoende koppel onderin. Voor het truttige randstad verkeer heerlijk relaxed. Moet het wat sneller, dan gaat ie in sport modus. Op mijn todo lijstje staat wel de start-stop modus uit te zetten. Zie weinig voordeel van deze modus bij rijden op LPG. Eerlijk gezegd alleen maar nadelen.


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 03-20-2020

Weinig auto activiteiten op dit moment, zal wel voor meer mensen gelden. Heb inmiddels een speakertje voor de voordeur van het HK Systeem op mijn bureau liggen. Nummer twee moet nog komen. De tweeters heb ik ook reeds in voorraad. Hopelijk lukt het toch voor de zomer de HK upgrade af te ronden.

Gebruik de auto op dit moment voornamelijk voor kleine verplaatsingen. Kilometrage zal dus komende maanden drastisch zakken t.o.v. de afgelopen maanden. Maar zal niet de enige zijn.

We zouden met de Volvo volgende week op vakantie gaan. Maar dat hebben we uitgesteld. Ik vermoed dat onze vakantie (helaas) nog wel eventjes gaat duren. De BMW rijdt gelukkig ook bij kortere ritjes voortreffelijk.

Afgelopen week heb ik 3 dagen in een gloednieuwe Mini Cooper gereden. Iemand vond het nodig om geen briefje achter te laten op mijn auto na mijn auto op de parkeerplaats beschadigd te hebben. De schade is netjes gerepareerd bij Kalfsbeek in Schiedam. Fijne service. Netjes werk geleverd. Die Mini, leuk autootje, maar terug in de BMW F20 was toch wel een grote stap voorwaarts qua luxe en comfort.

Tot slot, Prins heeft in z'n catalogus nu de B38B15A motor opgenomen voor LPG inbouw. Betekent dat alle BMW RWD varianten met deze motor uit de F-serie op LPG geleverd kunnen worden. Aanrader. LPG in Rotterdam is inmiddels gedaald tot 41,9 cent per liter.


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 03-31-2020

Vandaag even met de auto op stap geweest.....allemaal 100 km/uur. Verbruik zakt dan wel stevig (BC 19 km/liter). LPG natuurlijk wat duurder.....maar ach.....met 41 cent per liter is dat ook niet zo'n ramp.

Rijdend met de nieuwe "normaal" snelheid op vaderlands lege wegen doet wel erg Amerikaans aan. Bijna slaap verwekkend. Maar je komt wel ontspannen weer thuis. Dat dan weer wel.

Zomerbanden stel ik voorlopig nog even uit tot Mei. Aangezien ik nu toch niet veel rijd. Worden waarschijnlijk geen runflats meer. Twijfel tussen duur (Michelin) of budget (Vredesteijn). In het laatste geval wordt het de Ultrac Satin 225/45R17W.


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 04-09-2020

Donderdag 23e heb ik afspraak bij EUROMASTER om 2 Michelins Pilot Sports 4 in de ZP variant te laten monteren. Gelijk moment om de zomerwielen er weer op te zetten.

BMW blijft het lekker doen met de rust op de weg. Al wordt het wel steeds drukker. 100 rijden is extreem goed voor het verbruik. Ik zit nu rond 3 cent per km aan brandstofkosten. Jammer dat ik nog MRB moet betalen. Want een Tesla haalt het zonder eigen zonnepanelen nooit en te nimmer om voor 3 cent per km van A naar B te reizen.

Nog steeds super tevreden met de LPG installatie. Met huidige weer schakelt ie na omstreeks 300 meter over op LPG. Ergo, weinig benzine verbruik bij de koude start bij het huidige weer.