BMW F20 forum - BMW F21 forum
Mijn toekomstige BMW 118i - Afdrukversie

+- BMW F20 forum - BMW F21 forum (http://www.bmwf2x.nl/forum)
+-- Forum: Algemeen bmwf2x forum (http://www.bmwf2x.nl/forum/forumdisplay.php?fid=1)
+--- Forum: Stel jezelf voor (http://www.bmwf2x.nl/forum/forumdisplay.php?fid=2)
+--- Topic: Mijn toekomstige BMW 118i (/showthread.php?tid=244)

Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - LukeF20 - 12-05-2019

Wat is je te verwachten omslagpunt van LPG, bij een X aantal jaar?
Goed te lezen dat de eerste ervaringen in ieder geval zo positief zijn!
Vroegah nog wel een Opel Ascona B gehad op LPG. Uiteraard geen G3, maar gewoon een verdamper tussen carburateur en luchtfilter. Die had echter wel meer power op benzine. Times do change ;-)


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 12-06-2019

Pfff lastige vraag.

6 cent per km prijs verschil, per maand 25 EUR extra MRB. Behalve eerste tijdvak (eindigt 6 februari). Vermoedelijke prijs van de installatie ligt ruim boven de 2000 EUR. Ik vermoed om en na bij 2500 of zelfs meer. Omdat het een nieuw ontwikkelde installatie was heb ik minder betaald dan normaal gevraagd wordt. Afschrijving LPG installatie over een vier jaar en de extra MRB levert in mijn geval een omslagpunt op van +/- 12500 km per jaar. Na afschrijving LPG installatie bedragen de meerkosten puur de MRB en zakt dit in theorie naar omstreeks 5000 km.

Bij direct ingespoten motoren heb je op benzine last van inwendige vervuiling. Dat zou in theorie elke 60000 km opgelost moeten worden. Dit zal op LPG veel minder gaan spelen. Deze motoren zijn uitgerust met hydraulische klepstoters. Kleppen stellen is dus niet aan de orde. Het enige wat er waarschijnlijk bij gaat komen is elke 30000 km 3 nieuwe bougietjes er in. Kosten +/- 35 EUR aan materiaal.

Niet meegenomen is de hele uitstoot discussie. R115 is minimaal zo schoon als de auto op benzine. Anders krijgt de installatie geen R115 codering. Fijnstof tot 95% minder uitstoot. CO2 tot 20% minder uitstoot en NOx t.o.v. Diesel voertuig 75% lagere uitstoot. In tegenstelling tot vroegere auto's heeft dit feit wel meegespeeld bij de keuze voor LPG. Samen met inwendige vervuiling heeft dit eigenlijk de keuze bepaald. Dat je dan per maand +/- 60 EUR bespaart is eigenlijk mooi meegenomen.


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 12-06-2019

Ik heb inmiddels bijna 350 km gereden met de BMW op LPG. Gaat als een speer. Wat vooral opvalt is dat de motor stiller is geworden. Het kenmerkende roffeltje van de 3 cilinder is bij hogere toeren wat naar de achtergrond verdwenen. Wat ook blijft opvallen is de gretigheid waarmee de auto vanaf 1200 toeren begint te sleuren. Ik had dit niet verwacht enerzijds, maar anderzijds op Aral 102 liep de motor ook heel mooi. BMW motoren staan bekend dat ze netjes bijregelen aan de hand van hun knock sensoren. Dus in theorie kan het wel kloppen dat de auto wat pittiger aanvoelt.

Wel ben ik in ieder geval toe aan twee nieuwe achterbanden in de zomer. De 40000 km hebben ze dan net gehaald. Maar meer ook niet. En ik weet bijna zeker dat ik geen Bridgestones meer wil. Ik neig naar de Pilot sport 4 van Michelin.


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 12-08-2019

Vandaag een ritje van +/- 150 km gedaan over de snelweg. Auto rijdt heel soepel. Motor is heel stil geworden. En inclusief alle klein ritjes van afgelopen week met koude starts zit ik op een benzine verbruik van +/- 3 liter over 500 km. Over 40 liter LPG is dat 7,5% meer verbruik vanwege benzine. Valt me erg mee, aangezien ik horror verhalen over andere installaties voor DI lees van tot 30%. Pouls uit Baarlo had 5% aangegeven. En die 5% zal wel kloppen exclusief koude starts, of bij wat vaker lange ritten.

Nog een opvallende beleving. Er ligt nu natuurlijk een 50 liter gastank in de koffertank. Ik heb de benzine tank relatief vol zitten. En het stuiteren van het onderstel op de achteras is verdwenen. Ergo, heel blij zoals de auto nu rijdt.

Verbruik LPG zal tussen 1 op 12 en 1 op 13 liggen. Mogelijk in de zomer periode nog iets gunstiger.


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 12-15-2019

Heb vanavond de 15mm stabilisatorstang inclusief endlinks besteld. Prijs viel mee. Nu nog twee moertjes bestellen, en in Januari een moment prikken om hem er onder te schroeven. Ik wacht nog op bevestiging van het demontage bedrijf over de verstevigingsringen voor de voorste veerpoten (M3/ M4-onderdelen). Samen moeten ze zorgen voor iets minder body roll. Urban uitvoering LCI 2 heeft in ieder geval niet standaard de stabilisator op de achteras.

Een standaard M-sport onderstel heeft een 13mm stabi, behalve de wat zwaarder gemotoriseerde versies. Die hebben de 15mm variant. Heb er eentje gevonden inclusief verzending van iets meer dan 40 EUR. Helemaal compleet. Dus moet goed zijn.

Dinsdag ga ik nog een trekhaak (Westfalia) afneembaar ophalen. Die komt ook in 2020 onder de auto. Heb daarvoor nog een andere uitlaatdemper nodig. Daarna nog de resterende speakers. En dan is de auto wat mij betreft klaar. Ik heb zitten overwegen een grotere intercooler te plaatsen, maar op dit moment geen zin om de auto te tunen. Het nadeel van een grotere intercooler is dat je turbo gat onderin groter wordt. En dat zou nadelig zijn voor de driveability van de huidige setup. Enige optie is de ietwat grotere intercooler van bijv. de M135i nemen.


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 12-17-2019

De trekhaak is inmiddels gehaald. Helemaal nieuw, origineel Westfalia afneembaar. Compleet zelfs met de bouten om hem vast te zetten (Schijnen prijzig te zijn). Montage wordt niet eerder dan voorjaar. Dan zit er een trekhaak onder met 13 polige aansluiting. Alles van Westfalia. Leuke klus, ga ik waarschijnlijk zelf doen samen met mijn vaste monteur waar ik op zaterdagen wel vaker wat aan de auto mag doen.

Voor de trekhaak moet ik als laatste uitdaging een originele demper zien te vinden die geschikt is met een trekhaak. De originele einddemper van de 118i B38 is te groot. En gaat niet passen. Maar ook dit gaat wel goed komen.

Ik wacht nu nog op de stabilisatorstang van de M135i (15mm) en de verstevigingsringen van de M3 voor de voorste veerpoten (F80). Daarvoor moet ik nog 10 bouten bestellen, en de stabilisator stang heb ik nog twee moertjes voor nodig. Daarna zou de auto onderstel technisch wat mij betreft klaar moeten zijn. Tenzij ik toch voor de M3/M4 front veerpootbrug ga. Maar lijkt me een vraag voor 2020 worden.

Ik overweeg qua onderhoud de auto rond 50000 km nog een keer een oliewissel te laten krijgen. De BMW onderhoudsteller staat op 14000 km te gaan. Ik zit nu op 48000 km. De auto had 20000 geleden een beurt bij BMW. Bij 44.700 km heb ik heb de laatste oliewissel gedaan. I.v.m. inbouw LPG toch voor de zekerheid een oliewissel tussendoor. Daarna het 10000 km interval aanhouden.


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 12-26-2019

Zoals in het topic over de M3 veerpootlager bus geschreven die zitten er inmiddels op.

Ik heb er zojuist even mee gereden. De auto gaat vlot door een bocht en lijkt er in ieder geval niet slapper op geworden te zijn. Montage was +/- 30 minuten werk. Ik heb vanochtend de M8 boutjes nog even op moment netjes vastgezet, ik hoor geen rammels. Geen bijgeluiden. Het past allemaal prima.

De bussen waren 100 EUR per 2 stuks inclusief de papieren pakking er onder. Wel moest ik 10 nieuwe originele M8 bouten bestellen, omdat de oude iets te kort waren. Voor het mooie zal ik de M3 rubber hoezen bestellen zodat het er helemaal origineel uitziet.

Stap 2 wordt sparen voor de M3 veerpootlagers en de brace van aluminium. Leuke upgrade voor later dit jaar.

In Januari eerst de achterste stabilisatorstang monteren.Qua wegligging heb ik niet het gevoel dat er nog veel auto's in standaard trim zijn die leuker rijden. 136 PK is niet veel. Maar qua onderstel is het best wel een leuke gooi & smijt auto geworden. Rechtuit kan elke auto wel lekker doorrijden, maar zodra er een bocht aan komt hebben veel auto's het toch lastig de BMW bij te houden.


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 12-29-2019

Vandaag de linker deur voorzien van het Harman Kardon speaker roostertje. Mooi metalen roostertje i.p.v. plastic variant welke er standaard in zit. Kleine upgrade, vooral optisch. Niet nodig. Maar hoort wel bij een Harman Kardon upgrade. De rechter kant moet ik nog bestellen ( zien te vinden).

Afgelopen vrijdag lekker gereden met de BMW. Hij ligt lekker strak op de weg. En natuurlijk niet te vergeten op een lange rustige rit zonder files van west naar oost via A12, A18 en weer terug tot aan Den Haag 1 op 14 gereden op LPG.

Leuke bocht om de koersvastheid van de auto te testen is de fly-over bij Voorburg richting Rijswijk van de A12 naar de A4. Het blijft een lange vervelende bocht voor veel auto's. Hoop altijd dat er niemand voor me zit zodat je die bocht lekker vlot kunt nemen. Koersvastheid niets over te klagen. Blijft een erg strak rijdende auto. Die ondanks z'n beperkte vermogen heel vlot te rijden is.


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 01-01-2020

Nieuwe jaar is weer begonnen. Ik had de auto uit voorzorg in een Q-park garage gezet, want de gemeente Den Haag had tijdens de jaarwisseling de garages gratis ter beschikking gesteld voor 24 uur. Wel zo relaxed tijdens de avonduren met alle vuurwerk om je heen.

Voor iedereen de beste wensen. Op naar een nieuw leuk BMW jaar. Ik kijk er weer naar uit. Op naar de volgende kleine modificaties aan de auto.

Op oudejaarsdag heb ik nog een keer kunnen ondervinden waarom ik graag ook achter een stabilisator wil hebben op de BMW. De voorzijde blijft heel mooi vlak de achterzijde gaat goed hellen bij het wat sneller nemen van een ietwat scherpere bocht. Daardoor stop je op moment X met het geven van meer gas en houdt je een constante snelheid aan.

De stabilisator zal wel later deze maand onder de auto komen. De endlinks welke er op zaten, zijn nog helemaal OK. De benodigde moertjes ter bevestiging zijn er ook. Dus een kwestie van inplannen.

Februari kan ik hopelijk eindelijk de deuren voorzien van Harman Kardon speakers + de andere deurlijsten.

April staat in het teken van terugzetten van de zomerbanden (inclusief twee nieuwe achterbanden).

En tot slot hopelijk voor de zomer de laatste upgrade aan het audio systeem, de Harman Kardon subwoofers onder de stoelen.

Er blijven vast nog wat wensen over, maar er moet altijd wat te dromen blijven op auto gebied. Voorlopig wil ik het hier bij houden.


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 01-07-2020

Smile vandaag weer heerlijk ritje met de auto kunnen maken. Meestal in ECO-pro. Maar soms ook in Sport plus. Tja, hoe zal ik het zeggen. Bochten nemen worden met een BMW met sport onderstel een plezier. Meeste FWD auto's op de weg lijken op klaverbladen stil te staan. Een bocht is er voor om het gaspedaal in te trappen. De verleiding is heel groot om dat bij elke bocht te doen. Leuk zo'n F20.

Vandaag afspraak bij de garage gemaakt (niet de BMW dealert) om de achterste stabilisator te gaan monteren. De 15mm variant. Daarmee wordt de auto steeds meer M-sport. Ik vermoed dat ie daarna nog wat makkelijker de bocht om gaat. En dat ie qua wegligging inmiddels beter is dan het origineel M-sport onderstel af fabriek. Dan kun je alleen maar afvragen wat als ie ook nog meer vermogen had. Gelukkig zal ik daar voorlopig niet achter komen, want heb je in de randstad toch niet nodig. Wel begin ik te begrijpen waarom een M140i of M135i zo leuk is.

In het voorjaar krijgt mijn andere auto, de Volvo S60 T5, ook nog een kleine upgrade. Twee nieuwe Bilstein B8 schokdempers, twee nieuwe veerschotels voor en twee stabilisatorstangetjes. Vermoedelijk zal die daarna wat dichter in de buurt van de BMW komen qua wegligging. Maar dat blijft natuurlijk een FWD auto met te veel vermogen. De Volvo wordt op 23 Mei dit jaar 18 jaartjes oud.

Verder vandaag even olie gepeild. Netjes, 5000 km en nihil verloren. Bij de oliewissel eind september heb ik er 4 liter in gedaan. Toen stond ie iets onder max. En dat is nu nog steeds het geval.