BMW F20 forum - BMW F21 forum
Mijn toekomstige BMW 118i - Afdrukversie

+- BMW F20 forum - BMW F21 forum (http://www.bmwf2x.nl/forum)
+-- Forum: Algemeen bmwf2x forum (http://www.bmwf2x.nl/forum/forumdisplay.php?fid=1)
+--- Forum: Stel jezelf voor (http://www.bmwf2x.nl/forum/forumdisplay.php?fid=2)
+--- Topic: Mijn toekomstige BMW 118i (/showthread.php?tid=244)

Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 10-05-2019

Ik heb de BMW inmiddels bijna een jaar. 22000 km verder, een onderhoudsbeurt bij de dealer en een oliewissel verder kan ik alleen maar zeggen : geweldige auto. Qua kosten valt het ook erg mee. Natuurlijk mede dankzij de toegenomen vraag naar benzine auto's. All in kom ik op omstreeks 40 cent per km. Daarvan zo'n krappe 10 cent per km voor brandstof. Dat zijn erg fijne km's geweest. Neem ik de upgrades mee aan de auto, kom ik iets hoger uit. Maar nog steeds een heel aantrekkelijke km-prijs. BMW rijden hoeft niet echt duur te zijn. Ben benieuwd hoe jaar 2 gaat verlopen.


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 10-11-2019

LPG inbouw in de BMW is inmiddels gestart. Hij staat nu bij de LPG inbouwer, via welke ik contact heb gehad over de ontwikkeling van de LPG installatie door PRINS, want als particulier mag je niet direct zaken doen met Prins.

Komende week gaat de auto naar PRINS, waar ie tot eind november zal verblijven. Kijk uit naar rijden op LPG. Om weer aan het gevoel te wennen van het rijden op LPG, rijd ik nu ook LPG met mijn S60-je. Ook leuk, maar totaal andere beleving. Vast wel eerder gezegd.

Ik heb bij de Volvo vorige maand een aanpassing aan de LPG installatie doorgevoerd, waardoor inspuiting nu op +/- 5 cm van het spruitstuk plaats vindt i.p.v. 12-14 cm afstand. Samen met een dunner en korter vacuĆ¼mslangetje tussen MAP sensor & LPG verdamper levert dit een erg fijne response op. Ik heb zelfs het vermoeden een directere gaspedaal response dan bij rijden op benzine.

De komende twee maanden zal ik dus in de Volvo rijden, en tegelijkertijd ook wat onderhoud uitvoeren aan de Volvo. Die met 362.000 km aardig op weg is om richting de 400.000 km te gaan. Ik heb deze auto sinds augustus 2015. En bij 228.000 km is er een Prins VSI 2.0 installatie ingebouwd. Het blijft een "draak" van een auto in de binnenstad. Maar op de autosnelweg is het een heerlijke cruiser. Draaicirkel is het sleutelwoord, waar de BMW echt superieur is. Wegligging het andere sleutelwoord. De S60 zal nooit een BMW worden. Maar cruisend doet ie het voor een 17,5 jaar oude auto meer dan prima.


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 10-13-2019

Auto staat inmiddels in Eindhoven. Nu nog omstreeks 7 weekjes wachten.

Voor de audio upgrade heb ik twee subwoofers voor onder de stoelen gevonden van Harman Kardon, alleen komen deze uit een 7 serie. Zouden afgaande op aftermarket onderdelen wel moeten passen. Maar de vraag is, is dat ook zo?

Ik mis de BMW al na een week, wat een direct sturende auto i.v.m. de Volvo. Ieder z'n eigen kwaliteiten, maar het verschil is groot. Verder is de professional navi van BMW ook erg fijn. Het Garmin systeem i.c.m. Kenwood 2 din receiver werkt wel, maar is ook gedateerd qua snelheid en mogelijkheden. Beter wel navi maar dan wat langzamer dan helemaal. En aangezien de Garmin ook kaarten van Here gebruikt met is het bij benadering dezelfde manier van aanwijzen inclusief de foto plaatjes bij kruispunten.


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 10-21-2019

Afgelopen weekend heb ik met mijn Volvo S60 2.3 T5 lekker kunnen doorrijden. We waren een dagje naar Duitsland (net over de grens bij Arnhem), dus even de mogelijkheid om door te rijden. Ik had wat aanpassingen aan het LPG systeem gedaan, waardoor in theorie de injectietijd vertraging beperkt zou zijn tot marginaal (12 cm kortere slangetjes van injectoren naar spruitstuk).

Het was best druk op de A3, maar na een Baustelle kon ik eindelijk vol gas accelereren (in 4). Dat ging voor het eerst goed tot omstreeks 6000 toeren, toen hield de motor in met een plofje. Maar stond de teller wel al reeds op 220km/uur. Vooral het stuk 160-200 was indrukwekkend. Maar minstens zo indrukwekkend was het doortrekken vanaf de 200 km/uur. Het inhouden heeft maar een verklaring : injectoren staan te lang open waardoor er te lang brandstof wordt ingespoten en er onverbrande brandstof door de uitlaat stroomt.

De auto is op LPG nog niet zo snel geweest, het was dus best een beleving maar ook tevens een gevoel van succes. Ooit heb ik de auto getest op omstreeks 12 seconden 100-200 km/uur op de teller. Zou me niets verbazen als ie dat inderdaad gaat halen of zelfs de 11 seconden haalt. Zeker omdat ik het vertrouwen heb in de koppeling dat ie in staat is het best wel hoge koppel (>>420nm) te weerstaan. Sinds oktober 2018 heeft de auto namelijk een Sachs Performance koppeling. En ondanks dat ik die soms vervloek in de file, ben ik er heel blij mee op het moment dat ik het vermogen van de auto aanspreek.

Op de planning bij deze auto staat nog het vervangen van de inlaatpakking, de carter ventilatie slang vervangen (inlaatspruitstuk is er dan toch af) en LPG laten afstellen. Ik hoop genoemde klus ergens in december te kunnen gaan uitvoeren, als de BMW weer terug is. Feit is dat de Volvo na krap twee jaar eindelijk weer begint te rijden zoals ie het zou moeten doen.

Verbruikstechnisch is zo'n 5 cilinder een drama (1 op 8,5 op LPG), maar qua fun factor is het geweldig. En vooral het geluid van de 5 cilinder. Door de aanwezigheid van een Simons sport uitlaat en 3 inch downpipe met 100 cells katalysator heeft ie weinig tegendruk en is het geluid behoorlijk heftig als je wat steviger doorrijdt. Bij constante snelheid is de auto gelukkig stil!

De bedoeling is dat ik in 2019 maximaal 7500 km met deze auto heb gereden. Ik zit nu op omstreeks 4500 km dit jaar. En het merendeel van de km's waren leuke km's. In het voorjaar 2020 gaan we waarschijnlijk met de Volvo naar Zuid Duitsland. Leuk vooruitzicht, en kijken hoe ie het dan doet. Ben nog wel heel voorzichtig aan het kijken naar een grotere intercooler (DO88) en grotere radiator (DO88). Vooral bij wat warmer weer moet dat de inlaatlucht wat kouder houden en de motortemperatuur ook wat koeler. Dat zorgt in theorie voor een iets scherpere ontsteking en iets hoger koppel. En niet onbelangrijk, waarschijnlijk krijgt ook de Volvo voor nog de gele Bilsteins. Leuke plannen voor 2020.

In de stad blijft het een moeilijke auto. Te groot, te lomp, te veel lawaai, maar wel het gevoel dat je in een tank rijdt. Draaicirkel van tegen de 13m is best een handicap. En dat was de reden waarom ik een andere auto voor dagelijks gebruik wilde. En heb daar nog steeds geen spijt van. Maar de Volvo wegdoen? Heel blij dat ik hem niet heb ingeruild voor 400 EUR toen ik de BMW kocht. Ondanks z'n 363.000 km, verbruikt ie nauwelijks olie (10000 km een liter olie) en biedt ie meer dan voldoende rijplezier.


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 10-29-2019

De BMW staat nog steeds bij PRINS, en zal nog wel een week of 5 duren zo is mijn vermoeden.

Gisteren met de Volvo helaas een beetje pech, wilde wegrijden bij de supermarkt, weigerde de auto te schakelen. De versnellingspook was met geen enkele mogelijkheid zonder geweld te bewegen. Met motor uit ging het wel zonder problemen. Met enig proberen de auto in de 2e versnelling gekregen en zo stapvoets door de stad naar huis gereden (1km over 30km wegen) in de regio Den Haag. Thuis geconstateerd dat de remvloeistof donker grijs van kleur was, vreemd......waar komt dat vandaag. Na wat zoekwerk begreep ik dat de hoofd koppeling cilinder het aan het begeven is. Na 10x de koppeling intrappen werkte de koppeling weer. Vanochtend deed ie weer niets. Uiteindelijk de auto aan de praat gekregen en de Volvo naar mijn vaste garage in Almere gebracht. Morgen wordt daar een nieuwe koppelingscilinder bezorgd, en hopelijk kan ik de auto begin volgende week ophalen. Tot die tijd maar even geen auto rijden......heb toch alleen maar afspraken in Den Haag....dus kan alles met de tram doen.


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 11-07-2019

Nog weinig BMW nieuws, staat nog steeds bij Prins, met het verschil dat ze inmiddels de motor op LPG aan het configureren zijn als ik de tracking van de auto moet geloven. Er is inmiddels 26 km gereden met de auto. 7 km daarvan was naar het tankstation.

In het beste geval is de BMW over een week of 3 klaar. We gaan het zien. Tot die tijd blijf ik verder rijden in de S60. Die ik sinds gisteren weer terug heb. De hoofdkoppelingscilinder is vervangen (origineel FTE onderdeel) en auto koppelt weer zoals het hoort. Een groot verschil met voorheen. Ik heb zelfs de indruk dat ie nog nooit zo licht heeft gekoppeld met de Sachs Performance koppeling gemonteerd.

Komend weekend wat kleine klusjes aan de Volvo. Oliewissel, stuurbekrachtiging olie verwisselen, remsysteem schoonmaken en invetten daar waar wenselijk en zo nog wat kleine klusjes. Op naar de 365.000 eind dit jaar. Volgend jaar augustus heb ik deze auto al weer 5 jaar.

Wat betreft BMW als ie terug is nog wat wensen af te ronden :
1. Audio systeem volledig HK Maken (Dec/ Jan)
2. M3 veerpootringen ter versterking monteren
3. Op zoek naar M-sport interieur (ofwel Dakota, ofwel Hexagon Alcantara), overweeg het een elektrische variant te maken.
4. Monteren achterste stabilisator

Auto's blijven leuk, en rijplezier is toch wel een belangrijke factor om auto's wel / niet leuk te maken. Volvo is geweldig, maar heb toch af en toe de wens iets anders voor de Volvo te zoeken. Zou ook zo maar een RWD Sedan kunnen worden, maar dan eentje met V8 en waarschijnlijk een Amerikaans merk (FCA of GM). Iets wat hopelijk de komende jaren verder vorm kan krijgen. Moet in ieder geval ook een auto zijn die op LPG kan draaien.


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 11-28-2019

BMW is helaas nog steeds niet terug. Er is inmiddels wel de nodige afstand op LPG met de auto gereden. Wachten lijkt op de R115 certificatie. Dus nog even geduld. Ik ga er vanuit dat 2 december niet meer gehaald wordt als eind datum....so be it.

Volvo doet het prima als tijdelijke auto. Vorig weekend de achterste remslangen vervangen door Goodridge RVS exemplaren die ik al eventjes had liggen. Bij het ontluchten (met draaiende motor i.v.m. ABS systeem met pomp) viel me op dat met ingetrapte rem de motor best beroerd liep. Zou kunnen wijzen op een lekkage. Omdat ik niet meer wist of ik de terugslagklep in de vacuumleiding naar rembekrachtiger ooit al eens had vervangen, en ik deze niet vertrouw omdat de auto bij hogere snelheden best zwaar remt besloten het klepje (ATE) voor 7 EUR incl. verzendkosten te bestellen.

Gisteren gemonteerd, en voila. Motor rustig stationair bij ingedrukt rempedaal, en meer rembekrachtiging. Ik weer helemaal blij. Ook is de motorolie en stuurbekrachtigingsolie vervangen. Motorolie (van Shell) was na 10000 km nog redelijk schoon. En stuurbekrachtigingsolie was weer te vies (groen) geworden, met wat nieuwe olie er in stuurt de auto weer zoals het hoort. Olieverbruik ligt ruim onder de 1 liter / 10000 km. Gebruik de SHell Helix Ultra 5W40 sinds 2015. Over 140.000 km gemiddeld elke 11.500 km de olie + filter ververst. En de km-stand zit momenteel op 365.000 km.

Komende tijd wil ik nog wat kleine klusjes aan de Volvo doen. En hoop dat ie voor de kerst weer de stalling in mag. Eind januari / begin februari mag ie op voor de APK. En daarna eind maart mee op vakantie naar Duitsland.

Oh ja, deze week een Bilstein B8 demper opgehaald voor de Volvo. Nu nog een exemplaar zien te vinden, waarna ik in het voorjaar de overstap op Bilsteins kan maken. Hopelijk is de auto dan 250km/uur proof. We gaan het zien komend voorjaar in 2020.


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 11-29-2019

Goed nieuws van de BMW. Hij staat inmiddels weer bij de inbouwer, en mag hem morgen ophalen.

Ben heel erg benieuwd!


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 12-03-2019

Vandaag de eerste keer LPG getankt. Met 75% 120 of meer en 25% 100 km of stadsverkeer kwam ik uit op 12,15 km op een liter LPG. En vermoedelijk +/- 150 km op 1 liter benzine daarnaast. Nu komende maanden zal ik het verbruik in de gaten houden. Ik verwacht met meer randstad / 100 km wegen dat het verbruik gaat zakken. Ik gebruik de auto nog steeds niet veel voor regionale ritten.

En eind januari verwacht ik dat de km-teller op 50.000 km staat. Mooie eerste mijlpaal. Met LPG ga ik overigens door met oliewissel elke 10000 km.


RE: Mijn toekomstige BMW 118i - BMW118iED - 12-05-2019

Wat kilometertjes verder, kan ik inmiddels wat meer zeggen. Zelfs bij koud weer als vandaag (+/- 0 graden in ochtend) schakelt de auto om op LPG na omstreeks 300 meter. Zonder horten en stoten. Lukt me niet met de andere twee auto's met een G3 installatie (Landi Omegas en Prins VSI 2.0). Die hebben echter een traditionele LPG verdamper. Mijn vermoeden is dat de EVP-500 Prins verdamper een stuk beter te regelen is, ook bij koude motor.

Gisteren even op en neer naar Rotterdam met de BMW geweest. En eigenlijk het meeste wat me opvalt is de toegenomen trekkracht onderin. Nu is dit niet geheel zonder toeval omdat LPG een hogere octaanwaarde heeft als E10 benzine. Maar het verschil is opmerkelijk. Zelfs in Eco-pro is de auto ronduit vlot bij tussen acceleraties.

Verder? Weinig te merken dat ie op LPG rijdt. Volgende week waarschijnlijk de tweede keer tanken. Ben heel benieuwd waar ik dan qua verbruik op ga uitkomen. Het ligt nog in de bedoeling later deze maand een rit van omstreeks 400 km te maken. Normaal gesproken moet dat op een tank kunnen. Ben heel benieuwd.