BMW F20 forum - BMW F21 forum
Subwoofers onder stoelen standaard? - Afdrukversie

+- BMW F20 forum - BMW F21 forum (http://www.bmwf2x.nl/forum)
+-- Forum: BMW 1-serie - F20 / F21 forum (http://www.bmwf2x.nl/forum/forumdisplay.php?fid=5)
+--- Forum: BMW iDrive en navigatie ( F20 / F21 ) (http://www.bmwf2x.nl/forum/forumdisplay.php?fid=21)
+--- Topic: Subwoofers onder stoelen standaard? (/showthread.php?tid=16)

Pagina's: 1 2 3


Subwoofers onder stoelen standaard? - JeroenF20 - 09-26-2017

Zoals de titel al doet vermoeden zou ik graag willen weten of iedere 1 serie subwoofers onder de stoelen heeft en zo niet, of er wel kabels liggen? Roosters zitten er in ieder geval wel.

Voordat ik speciaal gereedschap ga kopen om er zelf achter te komen.


RE: Subwoofers onder stoelen standaard? - Patrick - 09-26-2017

Volgens mij wel, en zit het zo;

- Basis systeem, met 6 speakers (4x full range en 2x sub)
- Hifi systeem, met 7 speakers (4x full range, 1x center, 2x sub)
- HK systeem, met 12 speakers (5x tweeter, 5x mid range, 2x sub)

Maar ik kan er ook naast zitten. Smile

Zet het volume aan, bass op max. en voel met je hand onder de stoelen en je weet het zeker!
Wat voor upgrade ben je van plan? BMW levert een pasklare Alpine, maar zo zijn er meerdere merken die pasklare setjes leveren.

Ik ben zelf meer dan tevreden over de HK audio in mijn F20.


RE: Subwoofers onder stoelen standaard? - JeroenF20 - 09-26-2017

@Patrick Bedankt voor je reactie!

Het vreemde is dat ik voorheen een F20 Business heb gehad (heel kaal), die had wel subwoofers maar geen center speaker. Die klonk overigens ook veel beter.

Ik ga het eens uitzoeken, zal hier de resultaten delen Wink

In de deuren ga ik ETON speakers plaatsen. ETON heeft pasklare speakers die compatible zijn met de originele stekkers, plug & play dus. Gelijk de deuren netjes ontdreunen en isoleren. Als er geen subs onder de stoelen zitten wordt het gewoon een sub in de kofferbak.


RE: Subwoofers onder stoelen standaard? - Patrick - 09-27-2017

Dan had je in jou vorige F20 waarschijnlijk het basis audio systeem, die heeft inderdaad geen center speaker. De Hifi en HK wel..

Leuke plannen, ben benieuwd!


RE: Subwoofers onder stoelen standaard? - BMW F20 - 09-27-2017

Ik sluit mij aan bij Patrick.

Ga je ook wat aan de aansturing veranderen, versterker? Een sub in de kofferbak ben ik niet zo'n voorstander van, ik zou ze inderdaad onder de stoelen vervangen.


RE: Subwoofers onder stoelen standaard? - JeroenF20 - 10-02-2017

@BMW F20 Vooralsnog niet, misschien iets voor later.

Ik heb gevoeld en het lijkt alsof er wel iets onder de stoelen zit.. Misschien een miniatuur subwoofertje.

Ik heb nog iets vreemds opgemerkt, het geluid van de radio gaat veel harder dan dat van de AUX aansluiting. En dat terwijl het volume van mijn telefoon vol open staat. Weet iemand hoe dat kan?

*UPDATE*: Het was heel eenvoudig, het AUX volume zit namelijk onder de letters AUX op het radio display. Gewoon op de knop drukken waar je normaal een radio kanaal mee selecteert. Let er wel op dat de auto natuurlijk AUX als audio bron heeft.


RE: Subwoofers onder stoelen standaard? - BMW F20 - 10-09-2017

Thnx voor de update! Ik merk zelf dat bij bluetooth streaming en usb video het volume ook verder open moet dan bij de reguliere radio, maar heb nog wel voldoende ruimte over. Kan uiteraard ook aan de content liggen.


RE: Subwoofers onder stoelen standaard? - JeroenF20 - 10-10-2017

Ik heb de ETON speakers inmiddels gemonteerd, deuren/panelen ontdreunt en isolatie aangebracht. Was nog best even puzzelen met die BMW stekkertjes, ik heb voorheen alleen aan VAG gesleuteld maar dit was toch net even anders. Met name het deurpaneel terug bevestigen aan plaatwerk was lastig omdat ik de bovenkant niet helemaal lekker vast gezet kreeg.

Ik had ook behoorlijk wat noppenschuim gekocht om de deuren te isoleren maar de panelen zitten vrij strak tegen het plaatwerk waardoor het al snel te dik werd, waar mogelijk heb ik het wel geplakt (overigens meer dan op de foto is te zien).

Het geluid is in ieder geval een stuk beter geworden, strakkere bass en een mooier hoog. Maar zoals altijd met car audio, als je eenmaal begint ben je nooit tevreden. Zo zijn de instellingsmogelijkheden van de headunit ronduit bedroevend waardoor het nooit helemaal klinkt zoals je wil. Het gebrek aan bass begint nu ook meer op te vallen, iets voor een volgende keer!

[Afbeelding: Ziwri6g.jpg]


RE: Subwoofers onder stoelen standaard? - Patrick - 10-13-2017

[emoji106] de isolatie is inderdaad maar beperkt als ik de foto zo zie. Maar je bent tevreden en dat is het belangrijkst. Had je nu ook nog de sub's vervangen? Of alleen de deurspeakers?

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk


RE: Subwoofers onder stoelen standaard? - JeroenF20 - 10-16-2017

(10-13-2017, 05:31 PM)Patrick schreef: [emoji106] de isolatie is inderdaad maar beperkt als ik de foto zo zie. Maar je bent tevreden en dat is het belangrijkst. Had je nu ook nog de sub's vervangen? Of alleen de deurspeakers?

Dit was even een tussendoor foto, de meeste vakjes zijn uiteindelijk voorzien van bituum. De gehele onderkant is tevens voorzien van noppenschuim. Eerst had ik een heel vel noppenschuim over het paneel geplakt maar die kreeg ik vervolgens niet meer vast.

De subs heb ik niet vervangen omdat ik geen woofers onder de stoelen wil die aangestuurd worden door de headunit. De verspreiding van het geluid lijkt nu al nergens op, de midrange woofers staan te bonken terwijl niet of nauwelijks geluid komt uit de woofers. Ik zoek toch de uitgebreidere mogelijkheden van een sub met versterker. Dat kan natuurlijk ook met subs onder de stoelen maar dan wordt het weer een heel project waar ik me niet aan wil wagen Wink